
Drönarhot mot flygplatserna
Drönare har de senaste dagarna setts över minst fyra danska flygplatser, bland annat Kastrup, Aalborg och Esbjerg, men också över Skrydstrup – en av landets viktigaste militärbaser. Luftrummet stängdes vid flera tillfällen och flyg fick dirigeras om.
Att drönare dyker upp i närheten av en flygplats är inget nytt – vi minns Gatwick 2018 och Frankfurt så sent som i fjol. Men att vi nu ser ett mönster med flera samtidiga intrång över danska flygplatser är allvarligt på ett helt annat plan.
Danska myndigheter talar om systematiska hybridattacker och att det kan röra sig om professionella aktörer. Med tanke på hur snabbt händelserna har avlöst varandra den senaste veckan, är det svårt att avfärda det som tillfälliga incidenter.
Påverkar besättning och flygplatspersonal direkt
För alla som jobbar inom flyget blir drönarna ett hot som påverkar arbetsmiljön kraftigt: piloter som får besked om att hålla maskinen på marken, kabinpersonal som möter oroliga eller frustrerade resenärer, och markpersonal som plötsligt måste stänga av hela flöden av avgångar och ankomster.
När luftrummet känns osäkert blir även själva arbetet mer pressat. Osäkerheten äter energi – för oavsett om du är i gaten, i tornet eller i cockpit vill du ha kontroll över situationen.
Hybridattacker mot flyget?
Danmarks statsminister Mette Frederiksen har kallat incidenterna hybridattacker, där militära och civila medel blandas för att skapa oro och splittring. Att just flyget väljs ut är knappast en slump. Flygplatser är synliga symboler för ett samhälles infrastruktur – och samtidigt sårbara.
Och här blir frågan större än enskilda avbrott. Om någon systematiskt kan störa luftrummet i Norden, hur påverkar det vår tillit till säkerheten? Våra resenärer förväntar sig trygghet. Om förtroendet rubbas, riskerar hela branschen att skadas.
En ny del av säkerhetskulturen
I Danmark diskuteras nu nya lagar som skulle ge flygplatser rätt att själva skjuta ner drönare. Samtidigt ska ny teknik för detektering och neutralisering på plats införas. Men det här är mer än en dansk angelägenhet. Det är en påminnelse om att beredskapen mot drönare måste bli en naturlig del av flygplatsernas dagliga säkerhetskultur.
Start up-företag som SpectraWatch har tagit fram en anti-drönarlösning som kan identifiera, följa och motverka hot i luftrummet – en teknik som kan skydda både flygplatser och annan samhällskritisk infrastruktur. Dala Airport är först ut i Sverige med att testa systemet:
– Vårt system kan identifiera både drönaren och piloten, berättar Matilda Olsson, VD på SpectraWatch.
Nämnas kan också NoMeta AB som jobbar med ett redan aktivt system som används i Europa.
En annan aktör är anti-drönarlösningen Skygaard som bland annat har presenterats för Norrköping Airport:
– För fem år sedan när man pratade drönare så tänkte man i största allmänhet på drönare som barn flög hemma på sin gård. Men med utvecklingen i världen och framför allt i Ukraina så har användningen av drönare förändrat vår syn på hur vi måste skydda vår skyddsvärda infrastruktur, säger Anders Kalmermo, säkerhetschef på Norrköping Airport.
Fakta: Drönarlarm i Danmark
Aalborg: Flygplatsen stängdes två gånger inom loppet av ett dygn.
Köpenhamn: Luftrummet stängt i fyra timmar tidigare i veckan.
Esbjerg, Sønderborg och Skrydstrup: Rapporter om drönare över både civila och militära flygplatser.
Billund: Kortare stängning under natten mot torsdag.
Konsekvenser: Flera omdirigerade flyg och omfattande förseningar.
Kommentarer
De upptäckte det ryska örlogsfartyget Aleksandr Shabalin utanför Danmark. Jag tror att det inte är en slump.