Europas flygbolag beklagar EUs dom
Publicerad den 17 januari 2006Europas flygbolag beklagar EU-domstolens dom som fastställer den nya lagen om kompensation vid förseningar och överbokning.
En mycket besviken europeisk flygindustri tog emot Europadomstolens dom i förra veckan.
För första gången stod de traditionella bolagen inom IATA, sida vid sida med lågkostnadsbolagen i deras organisation ELFAA. Båda organisationerna som representerar praktiskt taget allt civilt flyg i Europa, har drivit Kommissionens lag vidare till EU-domstolen.
Lagen föreskriver att flygbolagen tvingas betala kompensation till belopp som är helt frikopplade från biljettpriset, i lågprisbolagens fall upp till 7 gånger vad som betalats. Dessutom föreskriver lagen att flygbolagen i vissa fall har ett strikt ansvar, dvs även i de fall de inte bär skuld till vad som skett. Vidare omfattar lagen enbart flygresor och inte resor med andra transportslag.
EasyJet kommentarer domen med att säga att "Kommissionen är skjutglad mot lågprisbolagen, men är blinda när miljarder Euro hälls in som understöd i bolag som Alitalia och Olympic Airways. Under tiden vräks ännu fler av skattebetalarnas pengar in i tunnelbanor och järnvägar, medan dessa bolag helt slipper sådana här lagar".
ELFAA. säger att lagen strider mot Montrealkonventionen som föreskriver hur flygpassagerares rätt tas till vara. Även IATA anser att EU domstolens dom strider mot Montrealkonventionen och tar i övrigt till storsläggan mot såväl EU domstolen som den tidigare Kommissionen.
“Det är en sorglig dag för Europa, för dess konsumenter och flygbolag och för internationell rätt”, säger IATA.s generalsekreterare Giovanni Bisignani (bilden nedan).
Han säger vidare;
“Competition is the strongest incentive for airlines to assist passengers when things go wrong and the Montreal convention provides a global standard for compensation. Unfortunately Regulation 261/04 only expands a tradition of industry mis-regulation with ineffective micro-management by the previous Commission. The result limits Europe’s competitiveness and does nothing to make the travel experience better. Legal arguments aside, it is unfortunate that the ECJ missed this opportunity to send a strong message to the new Commission that this is simply not acceptable,” said Bisignani.
IATA will continue to lobby for a common-sense approach by regulators to the air transport industry.
“This was the final piece of the previous European Commission’s legacy of failure with respect to air transport policy. We will approach the current Commission to seek remedies to the regulation’s many flaws. And we will continue to call for benchmarking of all European regulations against their economic impact. We have a broad agenda for the Commission to take leadership to reform outdated regulations, implement an effective single sky policy, and regulate monopoly suppliers—airports and air navigation service providers. Action in these areas will help build a competitive industry and sustain affordable air travel,” Bisignani added.
Källor
www.elfaa.com
www.iata.org
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten