Finnair storsatsar på Asien
Publicerad den 2 april 2013De stora passagerarströmmarna i flygbranschen finns i Asien. Det har Björn Kjos och snart sagt varje flygbolags-vd sagt de senaste åren. Finnair finns redan mitt i den strömmen tack vare att flygplatsen i Helsingfors ligger mitt på storcirkeln och flygrutterna till Asien, ett läge som ska nu ska utnyttjas för att öka tempot i konkurrensen om passagerarna.
– Det är i Kina och Indien som tillväxten är som störst, där finns passagerarna, frågan är bara; vem tar dom först?
Det säger Kenneth Gillberg, Finnairs regionchef i Sverige till Flygtorget. Finnair är redan idag tredje största europeiska flygbolag på trafik mellan Asien och Europa efter Lufthansa och Thai Airways. Det är en position som flygbolaget långsamt byggt upp under åren. Det senaste dussinet år har antalet destinationer vuxit från fyra till tretton. Bara i år öppnas linjer från Helsingfors till Hanoi och Xian.
– Det är en test vi gör nu under sommarsäsongen, senare i år utvärderar vi det och beslutar om det ska bli en åretrunt-trafik.
Det är ett testprogram som ligger inom ramen för den nya strategi som Finnair lagt fram för de kommande sju åren fram till 2020: Trafik från Europa till de inte alldeles självklara destinationerna i Asien, någon skulle kunna kalla dem udda destinationer. Visserligen finns bolaget kvar på Tokyo, Seoul, Beijing, Bangkok och andra stora flygplatser men där är redan konkurrensen hård från flygbolag i både Europa och mellanöstern. Genom att vara först på andra destinationer behåller Finnair försprånget på asientrafiken, är det tänkt.
Det är en strategi som inbegriper två nya linjer per år fram till 2020 när trafiken på långlinjerna österut enligt planerna ska vara fördubblad.
– För att lyckas med det måste vi täcka ett stort antal destinationer och ha snabba förbindelser dit, säger Kenneth Gillberg. Det är många som vill åt vår trafik men tidsaspekten, alltså geografin talar för oss. Transittiden på Vantaa-flygplatsen är inte mer än 35 minuter.
Ytterligare en vitig pusselbit i framtidsstrategin är nya flygplan. Finnair har beställt elva Airbus A350XWB som enligt planerna ska börja levereras i tredje kvartalet 2015. Då börjar utfasningen av i första hand A340-modellerna vilket minskar driftskostnaderna på långlinjetrafiken. De nya A350-maskinerna sätts i första hand in på redan existerande, tunga linjer till de stora städerna. De åtta Airbus 330 som då finns kvar i flottan ska i första hand användas till på nya destinationer. Än en gång spelar det geografiska läget en viktig roll, alla destinationer ligger inom en tjugofyratimmarsrotation. Alla flygplan är tillbaka i Helsingfors inom ett dygn vilket förenklar planeringen flottkapaciteten.
Vilka nya destinationer som kan bli aktuella under de kommande sju åren är inte klart men det lär inte bli någon överraskning om till exempel Manila, Munbai, Jakarta, Kuala Lumpur, Sapporo och Hangzhou finns med på listan.
– Mumbai och Kanton har vi provat förut men där var vi för tidigt ute. Kanske är tiden mogen nu.
Merparten av passagerarökningen ska alltså hämtas i Asien. Men det krävs också att inflödet från Europa fungerar och då är Sverige fortfarande en viktig marknad. I nuläget flyger Finnair från Göteborg, Norrköping och Stockholm till Helsingfors. Försöket med en linje från Skellefteå blev kortvarigt.
– Nu har vi också ett samarbete med Malmö Aviation som gör att passagerare från till exempel Malmö och Umeå kan flyga på genomgående biljetter till sina destinationer i Asien.
Hur stora passagerarsiffrorna från Sverige är, vill inte Kenneth Gillberg gå ut med, han nöjer sig med att konstatera att bolaget har ett ”bra nätverk i Sverige”.
– Men målet är naturligtvis att öka antalet resenärer från Sverige. Det är en viktig marknad för oss.
Kommentarer
AF, BA, LH och KLM flög alla på Manila förut. Idag är det bara KLM på Manila. Majoriteten av paxen är filippinska sjömän på väg till eller från sina fartyg i de europeiska storhamnarna. Tror inte Finnair har så mycket att hämta där.De andra tänkbara destinationerna kan gå bra till en början. Men i takt med att de stora drakarna får sina A380:or och sätter in de på Asien från sina hubbar på hemmaplan kan det nog bli tufft för Finnair.
Men alla! Visst vore väl alla glada om alla flygplatserna gick bra? ARn, CPH, HEL, OSL och GOT.
ARN kan bättre och kommer att bli bättre. Mycket tack vare Norwegians pionjäranda.
Kan man inte kalla “rädda vad som räddas kan”! Kanske dags att uppdatera fördomarna om SAS?
tenk feeding fra hele Europa…..utvider kundgrunnlaget kraftig…..
Visst kan Finnair satsa från Helsingfors, men hur är lönsamheten?? Finnland är ett glesfolk land och kommer alltid att vara……
Tror Finnair kommer att få det mycket svårt ganska snart, nu när SAS satsar stort…….
Håller med Micke, Finnair är mycket offensiva på Asien och SAS får tyvärr stå tillbaka vilket är tråkigt. Bra pris har dom också på businessklass varför dom är ett starkt alternativ för affärsfolket. Endast turkarna kan konkurrera om priset och då är valet lätt. Begriper inte att SAS långlinjer från ARN till BKK och PEK inte lönade sig när Thai kan fylla upp ett dagligt 747 till BKK och en 747 till Phuket två dar i veckan.
SAS har aldrig varit intresserade av långlinjer från ARN utan föredrar cph. Detta har gjort att SAS valt att ge bort den svenska marknaden till konkurrenterna som gärna tar för sig. Åker ofta med AY via HEL till Asien och oftast halva flygen med svenskar. SAS har varken råd eller möjlighet att utveckla ARN.
Sverige svarar väl med att Emirates eller något annat gulf bolag kommer att starta någon flight i veckan till denna urskogs flygplats!
Sen uppfyller vi väl kravet på våran egen hipp faktor!
Arlanda ska väl dessutom läggas ned, miljötillståndet blir spiken i kistan. Det är endast i Sverige vi håller på och kämpar för att lägga ned vår egen huvudflygplats – omvärlden skrattar på vår bekostnad!
@sas e best: Inte alla Finnairs A430 är begagnade, några kom direkt nya från Toulouse. Vilka har jag inte direkt koll på, men OH-LQA är en “gammal” kärra inköpt från Virgin Atlantic.
Kul med Finnairs framåttänk!
@Stefan, det vr för att Finnairs A340E var begagnad!!
Kul med nordiska flygbolag (Finnair, Norwegian) som vågar satsa. SAS ej medräknat. Där är det mer “räddas vad som räddas kan”. En undran. Är Finnair tredjen störst på Asien när det gäller antalet pax eller destinationer?
Bra utveckling i Helsingfors!
Norwegian går bra!
Och det flyter på nere i Köpenhamn!
Riktigt kul!
Så gick det. Stockholm ligger bassänglängder efter tack vare SAS. Tack! HEL blir Europas Doha eller Dubai. CPH ska vara tacksamma att BER blev den katastrof det blev.
Skulle vilja påstå att sitta 5-12h o övervaka är mindre flyg än att flyga tp
Finnair införskaffade sina A340E långt efter SAS o har redan nya effektivare o bränslesnåla plan i pipeline för leverans att ersätta dessa…..jag tänker på SAS…som inte gör nånting igentligen,men det blir nog bra.
Detta är flyg och inget skvalpande mellan sötvatten sjöarna inom Sverige med nån gammal fuktskadad TP!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten