Featured article image

Flyg och Hotell med SAS Holidays

Publicerad den 2025-12-08 07:34av Redaktionen
Kommentarer
Med lanseringen av SAS Holidays tar flygbolaget ett oväntat, men logiskt, steg: man vill inte bara flyga semesterresenärer – man vill erbjuda hela paketresan. Och det kan sätta press på den nordiska chartermarknaden. Men ökat utbud medför även ökat ansvar.

Från nätverksbolag till researrangör
Att SAS nu lanserar SAS Holidays, ett fullskaligt paketresekoncept där resenärer bokar flyg, hotell, transfer och tillval i samma plattform, är mer än bara ett nytt säljverktyg. Det är en strategisk positionsförflyttning som närmar sig begreppet charter som traditionellt har dominerats av TUI, Apollo och Ving, även om det skiljer något i produkten och ansvarsfördelningen.

För SAS är timingen talande. Chartermarknaden är en av få delar av flygbranschen där efterfrågan inte bara återhämtat sig efter pandemin – den har växt. Resenärer vill ha trygghet, helhetslösningar och gärna bonuspoäng. SAS vill erbjuda allt i ett.

Det här är ett nytt kapitel i bolagets kommersiella strategi, och kanske en av de tydligaste signalerna hittills om hur SAS tänker konkurrera i SkyTeam–eran.

Ett naturligt svar på en ny resenärstrend
Paketresor har de senaste två åren gjort comeback, särskilt i Skandinavien. Inte för nostalgins skull – utan för enkelheten. I det perspektivet är SAS Holidays ett svar på tre tydliga trender: resenärer vill boka allt på ett ställe, lojalitetsprogram har blivit avgörande och kundtrygghet. Genom samarbetet med TripX Travel AB följer SAS paketreselagen – en viktig faktor för en ny målgrupp.

Det är ett tydligt försök att äga mer av värdekedjan och undvika att EuroBonus-kunder köper sina hotell och tillval någon annanstans.

Nätverket är SAS största tillgång
En av de mest intressanta aspekterna med SAS Holidays är att nästan hela SAS-nätverket ingår. Det betyder att destinationer som t.ex. Málaga, Nice, Palma, Split, Barcelona och Faro plötsligt paketeras som färdiga charterliknande produkter.

Men det inkluderar också mer oväntade weekend- och citydestinationer som Zürich, Wien, Hamburg, Amsterdam och Milano. Det gör att SAS i praktiken erbjuder en charterliknande bokning utan att behöva dedikerade charterflyg. Det är en smart väg in på marknaden – och en som kan pressa de etablerade aktörerna.

Vad betyder det för konkurrensen?
Konsekvenserna kan bli tydliga, särskilt i Sverige och Norge där TUI, Apollo och Ving får en ny konkurrent i premiumsegmentet. SAS konkurrerar inte primärt med billigaste pris – utan med trygghet, bonuspoäng och enkelhet. Många lojalitetskunder lär välja SAS Holidays just för att paketet genererar extra poäng.

En positiv bieffekt är att regionflygplatserna kan gynnas. SAS Holidays kan öka beläggningen på helg- och fritidsrutter från till exempel Luleå, Umeå, Åre Östersund och Stavanger.

Ur ett nordiskt perspektiv är detta också ett tydligt sätt att svara på konkurrensen från Norwegian och Finnair, som båda stärkt sina fritidssatsningar.

Det är ingen överdrift att kalla detta en game changer – om SAS lyckas hålla priserna konkurrenskraftiga.

SAS befäster sin nya identitet

Ur ett branschperspektiv blir SAS mer än ett flygbolag. SAS vill äga mer av kundrelationen – från flyg till boende. Det gör man genom att rikta in sig mot den del av marknaden som växer snabbast: fritidsresenärerna. Den traditionella affärsresan har inte återhämtat sig fullt ut, medan fritidsresandet har exploderat.

Man tar fram ett erbjudande som passar perfekt in i SkyTeam. Air France–KLM och Delta har liknande produkter och SAS ansluter sig till samma logik – och samma intäktsmodell.

Vi kan inte heller bortse från att SAS med detta tar ett kliv som riskerar att skapa diskussion. Vi flyger inte längre bara med SAS – vi reser med SAS. När SAS går från att bara erbjuda flygresan till att erbjuda hela reseupplevelsen tar de också ett nytt ansvar. En paketresa är en helhetsprodukt, och i kundens ögon blir SAS nu lika mycket researrangör som flygbolag. Med ett bredare erbjudande följer också en bredare förväntan – på service, på leverans och på helheten.

SAS Holidays – detta ingår

Lanserad: slutet av november 2025
Partnerskap: TripX Travel AB (paketresans ansvar)

Ingår i paketet:
• Flyg, Hotell, Transfer
• Tillval som aktiviteter och hyrbil

EuroBonus:
• Poäng på hela paketet
• +50% nivåpoäng
• Silver/Gold/Diamond: lounge, bagage, prioritet

Nätverk:
Nästan hela SAS linjenät i Europa

Skriv en kommentar

Kommentarer

Resa inte flyga
2025-12-08 08:59

Det är något jag reflekterat över när man lyssnar på flygbolagens presentationer. De sätter ett fokus på sin egen produkt, kom flyg med oss, vi är bättre, när allt egentligen handlar om destinationen och då menar jag att X-kronor till New York i reklamen duger inte , kanske till några, men det sätter inte igång fantasin om vad man faktiskt kommer få uppleva. En flygstol kan sällan bli attraktiv. Vi vet att den stora massan är redo att flyga obekvämt för att komma till destinationen. Sätt marknadsföringen på målet inte flygstolen. Flygbolagen måste lära oss att resa igen.

....
2025-12-08 07:59

Tror tyvärr det är väldigt få norr och sthlm som ser detta som ett rimligt alternativ (om inte priset är absurt bra). Varför göra två byten per resa om man kan flyga direkt eller med ett byte. Nej SAS i norra Sverige är inte ett alternativ ut i europa innan det finns direktflyg till CPH. I sommar kommer man välja Finnair via HEL istället.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500