Flyg Stockholm – New York återuppstår

Publicerad den 21 november 2011
Kommentarer
Delta Air Lines återstartar den 2 juni nästa år flyglinjen mellan New York och Stockholm. Det blir ett dagligt eftermiddagsflyg och Delta väljer också att öka kapaciteten genom att sätta in en Boeing 767-300.
Delta Boeing 767

Delta Boeing 767

I september ställde Delta Air Lines in flygtrafiken mellan Arlanda och JFK i New York. Det var inte bara Stockholm som blev en flyglinje till USA fattigare, ett flertal europeiska destinationer drogs med i vad bolaget kallade ett ”säsongsuppehåll".
             Men i sommar återvänder det amerikanska flygbolaget till Arlanda och tar upp konkurrensen med SAS och Continental.
– Stockholm är en viktig marknad för Delta och vi är glada att kunna återuppta flygtrafiken nästa sommar”, säger Bob Hannah, europeisk försäljningsdirektör på Delta.
             Bolaget uppgraderar också flygningarna genom att sätta in en Boeing 767-300 med plats för 209 passagerare på linjen som tidigare flögs med en Boeing 757-200ER. Delta är medlem i SkyTeam och i flygningarna sker i samarbete med Air France/KLM.
Avgångs- och ankomsttiderna är DL 203 Stockholm 14.00 – New York/JFK 16.55 och DL 202 New York/JFK 20.30 Stockholm 11.05 (+1 dag). Det innebär en anpassning till anslutningar till och från populära destinationer runtom i USA.

Delta Boeing 767

Delta Boeing 767

– Förutom direktlinjen till New York får våra resenärer tillgång till närmare 50 destinationer i USA, Latinamerika och Västindien, fortsätter Bob Hannah. Förra årets mest populära anslutningar var Miami, Boston, Los Angeles och San Fransisco.
Delta har idag 335 destinationer i 59 länder och ska fram till och med 2013 investera mer än 2 miljarder USD i flygplatsservice, teknik, produkter och tjänster. Det innebär bland annat helt nedfällbara fåtöljer i Business Elite-klass, personliga underhållningssystem för alla resenärer på transatlantiska flygningar, WIFI ombord på många inrikesflyg och en större andel förstaklass-säten än något annat flygbolag. I somras introducerade Delta “Economy Comfort” som ger resenärerna 50 procent mer benutrymme och säten som går att fälla ner mer än i Deltas vanliga ekonomiklass.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Johan
2011-11-22 21:53

Nu slipper man ner till Amsterdam och byta. Strålande!

Jan
2011-11-22 17:57

Härligt, nu är JFK möjligt igen!

Peter
2011-11-22 17:34

Gör linjen året runt tack 🙂

Flygplatsman
2011-11-22 16:29

Vad jag vet så bygger man om samtliga Deltas 767-300 fram till 2013. Kommer bli de bästa kabineran på marknaden. 🙂

Tommy
2011-11-22 15:44

Framför allt känns det ju bra att man vet att soppan räcker hela vägen fram. Och inte på “chans” som med 757.

Henrik
2011-11-22 07:30

Delta är riktigt dåligt… åtminstone i Economy! Det är i och för sig ett litet lyft att de kommer använda 767 istället för 757, men det räcker inte!

Airbud
2011-11-21 22:21

Att både SK och CO flyger på EWR gynnar paxen att det finns fler stolar och således bättre priser, tänk lite.

Peter Jonsson
2011-11-21 20:03

Härligt med Deltas comeback! Det gynnar mitt resande till Sydamerika även fast jag nu vant mig med Lufthansa vilket jag sannolikt kommer att fortsätta med. Men bra med alternativ!

Andreas
2011-11-21 19:43

Ta med en Ipad/Androidplatta istället. Entertainmentsystem känns lite 90-tal att betala för.

767
2011-11-21 19:22

B767 är något större och det gäller för alla bolag att fylla den kavaj man drar på sig för att tjäna så mycket pengar det går för alla linjer.
Ju fler betalande pax desto bättre!

Lisa
2011-11-21 18:37

Kan någon förklara vad som är bättre med en 767 jämfört med 757. Är det någon skillnad?

FreqFlier
2011-11-21 18:21

Entligen far ni bra service over Nordatlanten. Deltas First och Business Class ar superba och Economy ar inte illa for priset.

Miami
2011-11-21 18:08

Så illa var det inte för mig, personalen var snäll och gulliga mot mina barn. De sprang med dricka, mat och godis hela tiden.

Vi ska nog vara glada att de kommer tillbaka och sätter lite press på de andra flygbolagen, priset kommer garanterat att påverkas.

Men Delta måste se över sitt entertainmentsystem.

Micke
2011-11-21 17:58

Jag och familjen flög Delta i somras och det var det sämsta bolag vi någonsin rest med…. trångt och skitigt flyg, eländig matservice, förseningar och sur och grinig personal…. aldrig mer.

Jompa
2011-11-21 16:58

Grattis ARN till Deltas återkomst. Men jag undrar hur detta påverkar GOT:s möjligheter att få en New York-linje.

Avig
2011-11-21 16:16

Till Lenny: Om du läser artikeln ordentligt så ser du ju när ankomst och avgångstiderna är. När det gäller det andra du skriver så är det ju en bra ide faktiskt.

Elvispen
2011-11-21 14:29

Till Pax:
Du kan väl läsa en bok!

Pax
2011-11-21 13:29

Men snälla Delta, se nu till att entertainmentsystemet fungerar ordentligt. Jag flyger gärna med er men det finns ju gränser på hur tråkigt det kan bli. Sist med 757:an fungerade inte ljudet och skärmarna var ju inte de senaste.
Någon som vet vad vi kan förvänta oss ombord?

Antonov
2011-11-21 13:24

Kan inte vara positivt för Norwegian.

Lenny
2011-11-21 11:27

Trevligt =) Hoppas inte den går samtidigt som de två andra. Apropå det, SAS och Continental är ju med i samma Allians, borde man inte kunna samsas om en avgång eller flyga code-share på olika tider till skillnad från idag, i princip bredvid varandra. Det gynnar väl ingen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten