Flygplatskonferensen i Berlin, del 2
Publicerad den 25 april 2006Som jag nämnde i förra krönikan talades mycket under konferensen om flygplatsers roll i samspelet med sina respektive regioner och länder.
Tidigare flög affärsfolk reguljärt och fritidsflygandet skedde i störst utsträckning med charterbolagen, där arrangörerna står för marknads- arrangemangen och för hela risken.
Flygplatserna, ofta rejält bortskämda med att utgöra en trång sektor för flygbolagen, behövde därför inte anstränga sig särskilt mycket i kampen om det dagliga brödet.
Nu är som alla vet situationen radikalt annorlunda för flygplatserna, möjligen de största hubbarna undantagna. Flygplatserna har blivit utbytbara och måste jaga kunder i form av flygbolag, helst lågprisdito.
En intressant talare var Glen Wedlock, marknadschef för Christchurch Airport på Nya Zeelands sydö.
Han berättade om sin insikt att inte betona flygplatsens fördelar, utan istället beskriva sydöns alla attraktioner, sevärdheter och fördelar. Därför har flygplatsen gjort och bekostat en egen website, som i karaktär skall utgöra en sockerbit för utländska turister, www.mynzholiday.com. Bilden från Christchurch Airport.
Varför inte låta turistnäringen sköta sitt, precis som tidigare?
Glen Wedlock svarade på sin egen fråga genom att först nämna lite siffror.
63 % av USAs fritidsresenärer planerar resan på nätet och
44 % av Australiens “online population” besöker resesidor varje månad.
Vid genomgång av befintliga hemsidor producerade av turistnäringen i USA, Australien och Nya Zeeland med NZ som destination, befanns kvaliteten vara “förfärande dålig”. “Poor cousin to brochures” och i många fall med så dyra, fantasilösa och tråkiga förslag att resenärerna snarare skrämdes bort än uppmuntrades att komma. Oftast saknades bra beskrivningar och riktiga prisuppgifter.
Genom egen website och online marketing kan flygplatsen själv “sitta i förarsätet” och uppnå stora kostnadsbesparingar genom att använda samma information överallt och hos alla intresserade aktörer. Dessutom får man den kvalitet som oftast saknades ute i turistnäringen, säger Glen Wedlock.
Från Kina rapporterade Wang Titang, ordförande i Xiamen Airport Group, att en ökande kommersiell frihet tillåts. Privat investeringskapital i flygplatser accepteras, men än så länge enbart från kinesiskt håll. Kina har idag 259 millioner flygresenärer, inom och till/från landet. Mellan 500 och 700 trafikflygplan kommer att köpas de närmaste fem åren och 42 nya flygplatser kommer att byggas. Femte frihetsrättigheter tillåts på flygplatserna Xiamen, Nanjing och Haikon, tillsammans med större frihet för flygplatserna att sätta sina priser kommersiellt.
Från tyskt håll sades både från Frankfurt-Hahn och Köln, att lågprispassagerarna är samma människor som också använder nätverksbolagen, samt att de ger flygplatserna lika mycket i kringintäkter. Det finns ingen statistiskt mätbar skillnad. Hahn, d v s Ryanair, fraktar mer tyskar än utlänningar på nästan alla linjer, såväl till som från landet. 20 % av trafiken består av affärsfolk. Hahn, som är en tidigare flygbas som USA lämnat, skall byggas ut till en kapacitet av 9 miljoner passagerare, 2011.
Bernard Berger, direktör för nya linjer på Ryanair, sade inget nytt, men följande siffror som han nämnde, tål att skrivas ner igen; Snittintäkten för Ryanair per resenär är 41 Euro, för easyJet 62, Air France 220 och British Airways 268 Euro.
Air Berlin är ett utmärkt exempel på hur lågprisbolagen driver åt olika håll, i AB.s fall åt nätverkshållet. Flyger helst till stora hubbar där man söker interline avtal med just nätverksbolagen. Naturligtvis har AB genomgående priser och genomgående bagage med de gamla drakarna.
Vid en kort luftfartspolitisk resumé av Jan Skeels, generalsekreterare för ELFAA, informerades om Marocko, som på eget initiativ infört en open skies policy gentemot Europa. Marocko har förstått att det är bättre att underlätta för inkommande turism till hela sitt land, än att skydda sitt nationella bolag Royal Air Maroc. Därför startar nu Ryanair trafik till Marrakech och Fes från Frankfurt Hahn. Helt i linje med Ryanairs filosofi, även om Marrakech-linjen på 3H 45 minuter utvidgar tidsgränsen för bolagets linjer.
Och slutligen Kastrup som blir av med sin flygskatt och inför incheckningsmaskiner som är gratis för samtliga flygbolag. När den danska flygskatten försvinner i takt med att den svenska införs, blir det dyrare att landa på en svensk liten flygplats långt ute på landet än på Kastrup. Se min tidigare krönika om hur Danmark stödjer sitt flyg och sin turistindustri, Läs krönikan från 11 nov 2005.
Till skillnad från Danmark och Marocko arbetar den svenska regeringen oförtrutet vidare med att försvåra och fördyra resandet till och från vårt land och samtidigt medvetet öka arbetslösheten och härigenom berätta för omvärlden att stagnation är nyckelordet för dagen.
När man läser de danska politikernas ambition, är det närmast som att komma upp på en Alptopp från en syrefattig göldamm. Jag undrar om våra svenska politiker överhuvudtaget förstår vad de är på väg att göra? Skatten innebär i ett slag en fördubbling av turn around kostnaden för ett flygbolag, inklusive handling på en svensk lågprisflygplats. Arlanda och Landvetter, redan idag dyra, blir nu i särklass de dyraste flygplatserna i Europa och hamnar också i världstoppen.
Det är ju ren förskingring av skattemedel och totalt ansvarslöst av regeringen att med ena handen utdela stöd till turistnäringen, samtidigt som man brutalt straffbeskattar den näring som skall transportera hit dem.
Slut från Berlin.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten