
Fortsatt flera olika flygplanstyper i SAS Flotta
Publicerad den 28 december 2023Boeing är numera ett minne blott och Airbus är i fokus i SAS flotta. Men det finns flygplan från andra tillverkare än Airbus.
SAS Embraer
Sju Boeing 737 lämnade SAS flygplansflotta under 2023. Blott en 737-700 finns kvar, specialanpassad för för MedEvac-flygningar och där det Norska försvaret har huvudansvaret för den nästan 24 år gamla maskinen.
Istället har SAS tagit under året tagit emot nio nya A320Neo, medan en försvann till Sky Angkor. Åtta av de nya levererades till SAS Connect som nu har 28 och dit är två till på väg i närtid. SAS övriga A320neo står på 47 med ytterligare tre på väg in. Det gör 80 totalt och fler är beställda. SAS har dessutom fortsatt elva äldre A320ceo med snittålder 17 år, jämngamla med de fyra A319ceo, som också är kvar, främst i norsk trafik.
SAS Link har nu fått samtliga sina tio ERJ195 i trafik. De har en medelålder på 14,7 år. Inför julhelgerna var en något reducerad flotta inhyrda regionalplan i trafik; tretton CRJ900 och sex ATR72-600, från CityJet och X-fly.
Långdistansflottan har hoppat lite under året. Tre A350-900 försvann, en kommer tillbaks i januari. De två som försvann är nu i Malaysia Airlines och China Airlines. En A330-300 kom också åter från förvisningen och så blev det tre A350-900 i slutet av detta år, åtta A330-300 och tre A321-253NX för långdistans.
Inför en ökad koordination med KLM, även med bonussystem samt rekonstruktionen av SAS AB, är det värt att hålla ögonen även på trafikbeslut mot Norden hos KLM/Air France och inte minst deras lågprisbolag Transavia, som nu inleder sitt flygplanbyte från Boeing 737-800 till Airbus, inte minst A321neo med 227 stolar. En ny linje öppnas i sommar Arlanda-Marseille. Fler kan väntas. Transavia ingår i KLM:s bonussystem.