Från Göteborg till samtliga tre flygplatser i London
Publicerad den 5 augusti 2015
När vintertidtabellen träder i kraft den 26 oktober har de klassiska flighterna SK523 och SK515 från Göteborg till Heathrow ersatts med SK2567 och SK2569 och destinationen blir fortsättningsvis Stansted. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
Men intresset för att trafikera sträckan Göteborg – London har inte avtagit. British Airways var snabbt framme och la in ytterligare en rotation på sin linje till Heathrow. Det innebär att BA flyger tre A319 på vardagarna och är ensamt flygbolag på Londons huvudflygplats.
Till skillnad från Arlanda har dock Landvetter i och med SAS beslut att byta till Stansted, trafik till samtliga tre flygplatser i London. Resenärerna har sammanlagt tio avgångar på vardagarna till Heathrow, Gatwick och Stansted.
Morgon och kväll innebär det täta avgångar:
06:50 Ryan Air till Stansted
07:00 SAS till Stansted
07:25 Norwegian till Gatwick
08:00 British Airways till Heathrow
11:45 British Airways till Heathrow
12:45 Ryan Air till Stansted
17:35 Ryan Air till Stansted
17:45 SAS till Stansted
18:05 Norwegian till Gatwick
19:30 British Airways till Heathrow
Kommentarer
Ja, det är korrekt, det finns codeshare BA, GOT-HEL-JFK med Finnar också.
Hans L…..codeshare BA hos Finnair finnes vel.
kan som vanlig ikke lese, han burde fokusere litt på hva bl.a.(blandt andre) betyder !
(Mulig at han burde gjøre det før han skriver på dator)
Fan va gött att man kan flyga direkt till SAMTLIGA flygplatser i London. Har de avecklat och lagt ner LTN, LCY och SEN?
BAs (Oneworld) turtäthet till USA är svårslagen, ser man på avgångar från LHR bara till New York så har man ett 10-tal avgångar, som nu blir tillgängliga med BA803.
Dessutom BA1/2 , BA3/4 från LCY, innebär visserligen flygplats byte i London, men ett trevligt business alternativ man vill flyga en lite annorlunda flygning.
Ytterligare alternativ till JFK finns via MAN med SUN-AIR.
Man får väl utgå från att SAS gjort en analys av resandemönstret och kommit fram till att det är övervägande point-to-point trafik GOT – LHR? Star Alliance lojala får väl hålla till godo med alla kombinationer Göteborg – USA/Canada via Köpenhamn och Frankfurt. Det är väl i stort sett bara Austin, Las Vegas och San Diego som saknas som Star Alliance destinationer från Frankfurt jämfört med Heathrow?
United är Star Alliance medlem och har hur många avgångar som helst från LHR till USA liksom Air Canada till Canada. Så nog finns det mängder av Star Alliance kombinationer GOT-LHR-USA/Canada. Som nu inte längre är tillgängliga från Göteborg. Tycker det var ett märkligt beslut av SAS att flytta göteborgslinjen till Stansted.
Ja, det hade varit jätte kul, dom amerikanska flygbolagen har ju faktiskt varit nära att börja flyga från Göteborg, och det var några år sedan. Så det borde ju verkligen finnas underlag nu om det nästan fanns då…
Ja. Vi får väl se vad som händer. Visst hade det varit kul NYC-linjen blir av.
Wrong, så kan man inte tänka. Du måste se helheten, inte bara enskilda terminaler. Du måste också se på resmönster och destinationer. Flera av destinationerna på T2 går till destinationer som SAS redan flyger till från Skandinavien, varför då flyga via London? Om man istället ska till en ort som SAS inte flyger på brukar de flesta vilja flyga till en närliggande ort för att sedan flyga inrikes eller regionalflyg. Återigen, varför via London?
67% av alla flygningar på LHR T2 är Star Alliance, så nog finns det anslutningsmöjligheter på LHR!
Biggin Hill?
Då må du räkna med Blackbush och Farnborough Airport också!
Detta började diskuteras i Forumet i maj. Nyheter????????
Sicket skämt!
Lars, har mange connection muligheter ut av LHR.
Jag tror att det är helt rätt att flytta på sig och “bygga sitt eget”. Ryan air och SAS vänder sig till olika typer av resenärer. Ryan airs resenärer flög troligen aldrig med SAS till Heathrow ändå.
Vad jag vet så finns det inget Star Alliance bolag med hub på någon av flygplatserna I London. Således lär man inte tappa särskilt manga transfer passagerare eftersom man vanligtvis bokas med samma allians genom hela resan, om det inte är Code share. Och jag tror inte att SAS hade särskilt många Code share flighter till och från Heathrow.
Kanske så enkelt att passagerare från Götet är A till B passagerare och i de flesta fall inte skall vidare.Bara en tanke…
När dom sitter och kollar om det finns underlag för USA linge alltså new york kollar dom hur många som reser till USA och new york. Så det blir inte sämre underlag. Kanske tvärt om, kanske fler vill åka till USA och new york nu och då har vi underlag! Även om jag faktist redan tror vi har underlag…
Det är väl bra att det finns så många dagliga Londonflyg att välja mellan. Men å andra sidan. Minskar inte detta GOT:s möjligheter att få till stånd den direktlinje till NYC som GOT länge jobbat för? Utbudet av USA-destinationer från Heathrow är ju enormt. Vad tror ni?
SAS har ju själva sagt att det är till deras fördel att flyga till Stansted, och det är väl det vi får utgå från. Annars välkomnar jag alla nya avgångar till London från Göteborg! Nu väntar jag åter på nya destinationer!
Riktigt bra att BA startar med morgonflyg till LHR.
Det öppnar upp många fler avgångar via LHR, inte minst till USA med kortare transfer och tidigare ankomst till de flesta av BAs USA destinationer.
6 flyplasser med regulær passasjertrafikk i London — Heathrow, City, Gatwick, Stansted, Luton og Southend
RyanAir flyr til Stansted fordi det er billig. Det er billig av en grunn. Hvorfor fly SAS når BA og Norwegian tilbyr mer sentrale flyplasser med bedre forbindelse?
Stansted er bra om man skal til Cambridge — det er vel stort sett det eneste argumentet for den flyplassen.
Jag gillar city btw, kan inte nån börja flyga dit? Flög med BA till CPH och tyckte att det funkade grymt.
i en tvangssituasjon, at de var tvungen til å selge slot, eller fikk de en tilbud/pris de ikke kunne si nei til ?
Undra hur man kom fram till att GOT-LHR var dom minst lönsamma…? Jag åker till London 4-5 ggr månaden och för det mesta så är planet fullt. Smidigt att ta sig in till city och bra med lounge. Stansted har jag åkt till 2ggr, och det gör jag inte om. Tråkigt när man har EBG kort på SAS att “tvingas” byta till BA som har lite sämre (för mig) avgångstider.
Ja, City, Luton och Southend fattas självklart för att man ska kunna tal om SAMTLIGA Londons flygplatser – bara halva antalet kom ned. Slarv!
SAS förflyttning till Stanstead är självklart ett själmord. Inget fel på denna flygplats – tvärtom. Men varför ska man då flyga SAS och inte RyAnair för en bråkdel av biljettpriset? Och alla transferresenärer från Star Alliance i London missar man…
Jag flyger helst till Gatwick, mycket trevlig flygplats 🙂
SAS linje till Stansted kommer inte att finnas kvar om 6 månader.
Biggen Hill är ingen reguljär flygplats. Det är däremot Southend.
SAS har misslyckats på STN förr. Föga förvånande ville ingen betala ett normalt biljettpris och hamna på Stansted.
Northolt, Blackbushe och Farnborough för att nämna några till 😉
Londons lufthavner vil vel også defineres med bl.a. Luton, City og Biggin Hill.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten