Håller svenskt inrikesflyg på att ta fart
Inrikes gör comeback – och mer än så
Swedavias novemberstatistik visar på ett läge som är både bekant och helt nytt. Totalt reste drygt 2,5 miljoner passagerare via Swedavias flygplatser, en ökning med sju procent. Utrikesresandet fortsätter stabilt uppåt (+6%), men det är inrikestrafiken som imponerar mest, med en tydlig uppgång på tolv procent jämfört med i fjol.
Siffrorna påminner om de vi såg i oktober, men nu med en avgörande skillnad i fokus. Då var det framför allt Arlandas tillväxt som skapade rubriker, inte minst tack vare bedriften att flygplatsen för första gången sedan pandemin hade fler utrikesresenärer än före krisen. Nu ligger blickarna i stället på den breda och starka inrikestillväxten: nästan alla regionala flygplatser växer tvåsiffrigt – Ronneby +51%, Kiruna +28%, Luleå +19%, Åre Östersund +19%.
Det är en sällsynt tydlig återhämtning av hela den nationella infrastrukturen – samtidigt som Bromma fortsätter att falla fritt efter BRAs nedläggning av reguljärtrafiken.
Arlanda: fortsatt motor – och inrikes lyfter på allvar
Stockholm Arlanda ökar mest av alla med totalt +13%, varav +6% utrikes och ett anmärkningsvärt +51% inrikes som givetvis har att göra med Brommaflytten.
Det är en siffra som knappast går att bortse från. När Brommas trafik flyttar över och efterfrågan stabiliseras framstår Arlanda alltmer som ett nationellt nav, inte bara internationellt.
Landvetter och regionflygen stabiliserar marknaden
Göteborg Landvetter fortsätter sin lugna men stabila återhämtning: +6 procent totalt, där både utrikes och inrikes ökar. Landvetter har hittat en jämn rytm igen – och det syns i siffrorna.
Regionalflygplatserna sticker ut som månadens tydliga vinnare. Deras tillväxt är inte bara hög, den är bred – ett tecken på att flygbolagen just nu vågar öka kapacitet även utanför storstäderna.
Nya linjer pekar på tre viktiga trender
Månadens nya linjer visar också vart marknaden är på väg:
Arlanda – Phuket (Norse Atlantic)
Long-haul-fritidsresandet fortsätter växa, trots SAS närvaro i Köpenhamn.
Malmö – Tuzla (Wizz Air)
Utlandsrutter från mindre flygplatser fortsätter vara viktiga för lågkostnadsbolagen.
Luleå – Zürich (Edelweiss)
Vintersäsongen stärks – och internationella direktlinjer norrut blir allt vanligare.
Det är intressant att kontrastera mot oktober, där nya Thailand- och Mellanösternlinjer var månadens dragplåster. Nu fortsätter breddningen – både geografiskt och marknadsmässigt.
Inrikes vänder – men den stora frågan kvarstår
Vi ser ett Sverige där efterfrågan på att flyga inom landet återhämtar sig snabbare än väntat. Samtidigt är dynamiken densamma som tidigare där Arlanda drar ifrån, regionalflygplatserna växer snabbt, Bromma tappas ur systemet och SAS långlinjer fortsätter centreras till Köpenhamn.
Frågan vi lyfte i oktober – hur säkras långsiktig nationell tillgänglighet? – är fortfarande obesvarad. Men november ger åtminstone ett delvis lugnande besked: svenskarna flyger mer inrikes igen, och det gör skillnad för hela nätverket.
2025 går mot sitt slut och Brommaflytten kommer 2026 inte längre vara en faktor i den procentuella statistiken för Arlandas inrikestrafik. Siffrorna kommer då bli mer balanserade och trafikstatistiken blir tydligare.
Swedavia november 2025
Totalt antal passagerare:
2,5 miljoner (+7%)
Utrikes:
1,82 miljoner (+6%)
Inrikes:
691 000 (+12%)
Störst tillväxt, regionala flygplatser:
Ronneby +51%
Kiruna +28%
Luleå +19%
Åre Östersund +19%
Arlanda:
1,82 miljoner totalt (+13%)
1,44 miljoner utrikes (+6%)
374 000 inrikes (+51% påverkat av Brommaflytten)
Nya linjer i november:
Arlanda – Phuket (Norse)
Malmö – Tuzla (Wizz)
Luleå – Zürich (Edelweiss)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


