Haparanda-pengar åt linje Kemi-Stockholm
Haparanda kommun har beslutat avsätta 800 000 kronor till marknadsföringen av en flyglinje mellan finska Kemi och Stockholm.
"Vi förhandlar med flera bolag just nu", säger Sven-Erik Bucht (bilden th), Haparandas kommunalråd, till Flygtorget @irmail. "Vi hoppas komma igång redan strax efter nyår."
De 800 000 kronorna i marknadsföringspengar ska hjälpa till att stimulera en operatör att vilja komma igång på linjen.
Tanken är att man ska ha två dagliga flygningar i vardera riktningen, under helgerna troligen en flygning.
Sven-Erik Bucht vill i dagsläget varken uppge vilka flygbolag man nu för samtal med eller vilken flygplansstorlek man tänker sig för den planerade linjen.
Skälet till att Haparanda anser sig behöva en “egen” flyglinje är, att det bara tar 15 minuter till flygplatsen i finska Kemi, medan Haparanda-borna idag måste åka bil i två timmar till Kallax i Luleå för att sedan därifrån flyga till Stockholm.
“Så kan vi inte ha det, vi har ett oerhört expansivt näringsliv och behöver en bättre flygförbindelse”, säger Sven-Erik-Bucht.
“Som jämförelse kan nämnas att det idag finns tre dagliga förbindelser från Kemi till Helsingfors, varifrån man har vidareförbindelser. Idag sker den trafiken med Finnairs MD80-plan. Inom kort tar Finncomm över med fem dagliga avgångar, men då med mindre flygplan.” Sven-Erik Bucht tvivlar inte på att det finns underlag för den planerade flyglinjen Kemi-Stockholm. Han hänvisar bl a till att Exportrådet i en studie kom fram till att det finns underlag för två dagliga förbindelser med Stockholm.
Dessutom påpekar han att det finns 75 000 människor som bor inom 15 minuter med bil från Haparanda och hela 500 000 inom 1,5 timmars bilfärd.
Etableringen av ett Ikea-varuhus i Haparanda helt nyligen bidrar till optimismen. Den etableringen ger också andra etableringar.
Flygplatschefen på Kallax i Luleå, Lars Karbin, är självklart inte särskilt förtjust i att hans flygplats ska förlora ett passagerarunderlag på uppemot 20 000 årliga resenärer om det skapas en flyglinje Kemi-Arlanda.
Han har därför argumenterat för att man skulle starta en helikopterlinje från Haparanda till Kallax i Luleå. Så här argumenterade han i Flygtorget @irmail tidigare (7 juni 2006):
“Men marknaden är fri så det är bara att gilla läget. Jag hoppas att förnuftet ska segra. Med en Fokker 50 tar det två och en halv till tre timmar till Arlanda från Kemi. En helikopterlinje Haparanda-Luleå vore bättre. Med helikopter tar det 20 minuter till Luleå och därefter en och en halv timme till Stockholm. Och från Luleå har vi ju 15 dagliga avgångar till Stockholm, plus åtta andra dagliga avgångar.”
Idag tillägger Lars Karbin, med anledning av att Haparanda satsar vidare på Kemi:
"Luleå är det stora navet i norr. Förutom alla femton avgångarna till Stockholm har vi t ex förbindelser till Göteborg, Sundsvall, Östersund, Umeå, Kiruna och Pajala."
"Det finns risk att svaga linjer tar skada om linjen Kemi-Stockholm blir verklighet", säger Lars Karbin.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten