Helikopterföretag: Stoppa nya flygförbud!

Publicerad den 1 december 2003
Kommentarer

De svenska helikopterföretagen skriver brev till Landshövdingen Per-Ola Eriksson på Länsstyrelsen i Norrbotten. Bolagen rasar mot Naturvårdsverket och Luftfartsverket som vill inskränka bolagens rätt att flyga i fjällen. Förslaget hotar inte bara företagens existens utan är också ett slag mot turism och besöksnäringen.

Bilden: Polar-Helikopters EC120 på uppdrag i fjällvärlden.

Monica Hedström, VD på Norrlandsflyg som undertecknat brevet säger till NSD: - De flesta som vistas i fjällen upplever flygverksamheten som en trygghet. De försvinnande få som klagar på bullret är oftast någon besökare söderifrån som kommer hit två, tre gånger i sitt liv.
- Det är alltid vi här uppe som drabbas. För att de ska ha någon trovärdighet kvar borde de förbjuda all båttrafik i Stockholms skärgård. Men det är knappast aktuellt.
 Vi återger nedan brevet i sin helhet:

Stoppa nya flygförbud! Det är med stor ilska och oro som vi tagit del av det förslag som Naturvårdsverket och Luftfartsverket 030930 överlämnat till Miljödepartementet gällande begränsningar av flygverksamheten i fjällområdena
Förslaget innebär kraftiga inskränkningar i rätten att flyga i fjällen och utgör ett synnerligen allvarligt hot inte bara mot samtliga flygföretag som är verksamma i Norrbotten, utan mot besöksnäringen som helhet och det rörliga friluftslivet.

 

Regeringen har i proposition 2000/01:130 satt upp mål för att minska bullret från flygtrafik i fjällområdena. Enligt målen ska buller från luftfartyg senast år 2010 vara försumbart inom   90 % av nationalparksarealen och inom de områden som omfattas av regleringar enligt terrängskörningsförordningen.
Naturvårdsverket har i samarbete med Luftfartsverket fått regeringens uppdrag att göra en översyn av flygtrafiken i fjällen och komma med förslag till hur den ska regleras för att bullermålen ska uppnås.
Enligt det förslag som nu överlämnats till miljödepartementet föreslås lagändringar som innebär ett förbud mot start och landning med flygfarkoster i  regleringsområden A och B och överflygningsförbud på annat än hög höjd. I fas två ska även samtliga C områden omfattas av ett generellt flygförbud.


Flygtrafiken i Norrbottens fjällvärld är redan idag starkt reglerad. 6000 kvadratkilometer är avsatt som nationalparker där det råder ett generellt start- och landningsförbud. Enligt förslaget till miljödepartementet kommer flygförbudsområdena att mer än fördubblas. Merparten av länets fjällområden blir oåtkomliga med flyg, något som vi finner helt oacceptabelt.


Vi som på olika sätt är verksamma inom flygbranschen har en djup förståelse för vikten av att bibehålla vår unika fjällmiljö för kommande generationer, men det förslag till nya förbud som nu lämnats saknar totalt relevans.
Flygverksamheten i fjällvärlden har sina egna begränsningar. De senaste årens kostnadsstegring har gjort att verksamheten stagnerat, antalet flygfarkoster minskar stadigt och det finns idag ingenting som pekar på att bullret kommer att öka. Ett minskat antal flygningar i kombination med modernare maskiner gör att bullerbelastningen snarare tenderar att minska.


Med rådande omständigheter är idag varje enskilt flyguppdrag nödvändigt för att trygga  flygföretagens fortsatta överlevnad. Att införa begränsningar när det gäller turist- och nöjesflyg i fjällen, som enligt utredningar bara står för 20 procent av den totala bullerbelastningen, innebär också en stor risk för att nyttoflyget drabbas då underlaget minskar. Hela besöksnäringen, som ju ska vara en av hörnpelarna i länets framtida utveckling, kommer att drabbas kännbart av dessa nya förbud.


Vi som bor och verkar i fjällområdena finner det skrämmande att detta förslag överhuvudtaget nått regeringens bord med tanke på de allvarliga brister som utredningsmaterialet innehåller. Det finns idag inget som helst underlag som visar vilket faktiskt buller som belastar fjällvärlden och någon konsekvensanalys av de föreslagna förbuden har inte heller gjorts.


Länsstyrelsen ska visserligen ges möjlighet att utfärda dispenser för vissa start- och landningsplatser, samt flygkorridorer i A och B områdena. Detta förslag visar på en skrämmande okunnighet när det gäller de förhållanden under vilka fjällflygverksamheten opererar. Valet av flygvägar och start- och landningsplatser styrs av väder- och vindförhållanden. Den dalgång som idag är lämplig för flygning kan imorgon vara direkt livsfarlig och det är ur flygsäkerhetssynpunkt helt förkastligt att låsa sig till teoretiskt framtagna flygvägar i fjällmiljö. Dessutom skulle dispensförfarandet orsaka en ohanterlig byråkratisk apparat såväl för oss som är verksamma inom flygbranschen, som för Länsstyrelsen.


Förslaget till nya förbud syftar till att skapa områden där turister på tillfälligt besök ska beredas möjlighet till tysta miljöer. För oss som bor och verkar här innebär detta dock starka begränsningar i våra möjligheter att utöva det arbete och de fritidsaktiviteter som utgör grunden för vår existens. Vi kan inte acceptera att vår vardag ska göras till en  dispensverksamhet och det är för oss helt främmande att ställa liknande krav på andra områden i vårat land. Många av de områden som föreslås för flygförbud är dessutom mycket glest besökta av människor och kan i princip bara nås luftvägen och vi ifrågasätter därför starkt motiven till nya restriktioner.


Den som verkligen vill ha tystnad finner den i fjällvärlden utan några nya förbud!



Monica Hedström e.u
AB Norrlandsflyg



Företagen bakom skrivelsen: Fiskflyg AB, Lapplandsflyg AB, Fjällflygarna i Arjeplog AB, Arctic Air, Heli AB, Polarhelikopter, Kallaxflyg AB, Kirunaflyg AB, AirTour Lapland, BD Flygkonsult AB, Kiruna Flygutbildning, Arvidsjaurbygdens Flygklubb, Arvidsjaur Flygsällskap, FK Silvervingen, Gellivare Flygsällskap, FK Nordvingen, Kiruna FK, Jukkasjärvi Sjöflygklubb, Jokkmokk FK, Piteå FK, Luleå/Boden FK

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten