Hyckleri hindrar miljölösningar
Publicerad den 19 mars 2008Av Mats Palmgren
Tidningen argumenterar att minskade utsläpp av flyget inte gör skillnad eftersom flygningarna blir fler. Inte heller EU:s handel med utsläppsrätter räcker till: detaljerna är ännu inte klara och flyget kommer sannolikt att få fria kreditpoäng, skriver The Guardian.
Ministrar låter marknaden bestämma: folk tillåts flyga mer, förutsatt att flygbolagen betalar för utsläppen. Problemet är att det saknas enighet om hur flygets klimatpåverkan ska mätas, eller hur flyget ska betala för miljökostnaden.
The Guardian menar att bara två åtgärder skulle vara tillräckliga: begränsad kapacitet, genom att sätta gränser för flygplatserna (eller rationera flygningar), eller höjda bränslepriser – ännu skattebefriade tack vare föråldrade internationella överenskommelser. Men, säger tidningen, inget av dessa alternativ är troliga.
Detta beror på att allmänhetens attityder – som påverkar politiken – förblir motsägelsefulla. Att flyga är ett äventyr och en källa till fantastisk frigörelse. Ingen annan generation har fått den möjligheten. Men flygets påverkan på miljön är tydlig och växer. Nya flygplan och terminaler, oavsett briljant utformning, föder bara beroendet, avslutar The Guardian.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten