Hyckleri hindrar miljölösningar

Publicerad den 19 mars 2008
Kommentarer
Att flyga har blivit ett modernt medelklasshyckleri, en källa till skuld och glädje på samma gång. Alla är förvirrade. Nya terminaler eller ett nytt flygplan är triumfer för ingenjörskonsten men kommer också att uppmuntra fler att flyga oftare och billigare - något som i slutändan bara kan vara dåligt för miljön. Det skriver brittiska The Guardian i en ledare i dag.

Av Mats Palmgren 

Tidningen argumenterar att minskade utsläpp av flyget inte gör skillnad eftersom flygningarna blir fler. Inte heller EU:s handel med utsläppsrätter räcker till: detaljerna är ännu inte klara och flyget kommer sannolikt att få fria kreditpoäng, skriver The Guardian.

Ministrar låter marknaden bestämma: folk tillåts flyga mer, förutsatt att flygbolagen betalar för utsläppen. Problemet är att det saknas enighet om hur flygets klimatpåverkan ska mätas, eller hur flyget ska betala för miljökostnaden.

The Guardian menar att bara två åtgärder skulle vara tillräckliga: begränsad kapacitet, genom att sätta gränser för flygplatserna (eller rationera flygningar), eller höjda bränslepriser – ännu skattebefriade tack vare föråldrade internationella överenskommelser. Men, säger tidningen, inget av dessa alternativ är troliga.

Detta beror på att allmänhetens attityder – som påverkar politiken – förblir motsägelsefulla. Att flyga är ett äventyr och en källa till fantastisk frigörelse. Ingen annan generation har fått den möjligheten. Men flygets påverkan på miljön är tydlig och växer. Nya flygplan och terminaler, oavsett briljant utformning, föder bara beroendet, avslutar The Guardian.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten