Ingen tax free-försäljning ombord på SAS kortdistans
Publicerad den 24 september 2014
I våras gjorde SAS om en del av konceptet för service ombord i kabinerna. De skedde som en del i utvecklingen av av de två biljett- och servicenivåerna Go och Plus som bland annat inriktar sig på att göra skillnad på serveringen i de två klasserna. En del i den omgörningen innebar att försäljningsvagnarna med tax free försvann från kabinen på vissa flygningar.
– Ja, det är riktigt. På flygningar kortare än 80 minuter har vi inte längre någon försäljning. Vårt fokus ligger på att utveckla Go och Plus för att göra skillnad och ge resenärerna den produkt de frågar efter. Det börjar få ett fäste nu, säger SAS presschef Henrik Edström till Flygtorget.
Det innebär i första hand flygningar inom Skandinavien, till exempel mellan de tre storstäderna och till Helsingfors. SAS vill inte lämna några siffror över hur viktig försäljningen är och vilka volymer det rör sig om.
– Men vi hade knappast tagit bort den om vi haft en stor försäljning. Det var låg efterfrågan och inga direkta reaktioner från kunderna på att vi tagit bort det, säger Henrik Edström.
Det finns dock ett visst missnöje bland dem som flyger till och från Oslo. Norge är inte med i EU vilket gör att den klassiska tax free-påsen lever kvar på de sträckorna. Men det finns en allmän åsikt att priserna på Arlanda och Gardemoen är för höga och att det var billigare att handla ombord, under flygningen. Men den möjligheten är nu alltså stängd.
Norwegian som flyger parallellt med SAS mellan de nordiska huvudstäderna har dock inga planer på att ta bort tax free-försäljningen.
– Nej, den behåller vi som en service till kunderna, säger Charlotte Holmbergh-Jacobsson.
Kommentarer
Än en gång en felaktig artikel av Flygtorget och när felen påpekas finns det ingen “journalist” som har yrkesheder att ändra.
På Norwegian är det inte någon tax free på kortare turer och så har det varit så länge jag kan minnas. På turer mellan Stockholm – Oslo har det inte varit sedan jag flög på FlyNordic. Så antingen svarar Norwegian osant eller så är frågan fel.
Vad är skillnaden mellan plus och go?
Att man kan boka om biljetten.
Men ombord. Man får wasa knäckebröd, muffins, choklad, nötter och en läsk när man reser inom norden. Ber man om för mycket kollar cabincrew konstigt på en.
Kom igen SAS, ni kan bättre.
Vad är detta för felaktig artikel!
VI har ALDRIG haft taxfree på flighter under 1,5 timme! /Norwegian
det här är en enorm inkomstkälla om den sköttes professionellt
i viket ex köpcentrum skulle en vagn som drogs förbi snabbt ha någon försäljning överhuvudtaget
SAS “service” ingen mat om du inte betalar, ingen duty free, det finns andra bolag som har service, men å andra sidan flyger säkert många med SAS enbart för eurobonuspoängen, för någon annan poäng finns inte. Ett tips dom kan spara pengar på att inte byta inredningen i de billigare klasserna, bara längst fram, lägg ned så vi slipper höra på allt negativt från dom….
=dagens soppa
For ikke mange år tilbake var kostnaden NOK 20 for en duty-free store å ta inn 1 ltr med “normal” whisky
gör allt för att inte tjäna pengar.
oh nej, jag kommer att sakna det där rävgiftet som SAS kallar Scotch Whisky och som de “rear ut” för 100kr/L mellan OSL-CPH……….
nordmenn og islenninger-dere andre må kjøpe Duty Paid pga deres EU-medlemskap.
Kom fra STN i går kveld, kraftig ombygget og utvidedede butikker der.
Varför envisas svenskar att kalla tullfriförsäljningen för “tax free” när hela den övriga världen säger “duty free”? Ja, utom Stansted då, där det heter “Duty and Tax Free”. En artighet mot oss skandinavier då 😉
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten