Lågkostnad fortsätter pressa alla flygbolag
Publicerad den 14 november 2006"Allianserna har inte givit de deltagande flygbolagen full utdelning."
Det konstaterade professorn och konsulten Rigas Doganis, London, när han vid konferensen Flyg med Framtid talade om hur framtiden skulle se ut för flygbolagen.
Bilden th: Rigas Doganis och Henrik Arle, Finnair. foto A Hasselbohm
Doganis frågade sig varför t ex Star Alliance, där bl a SAS ju ingår, ännu har sex hubbar i Europa.
Enligt Rigas Doganis räcker dock inga allianser i längden för att alla alliansernas medlemsbolag ska överleva.
"De måste konsolidera, bolagen måste bli större."
De viktigaste bakomliggande skälen till detta är avregleringen, den friare konkurrensen, och "lågkostnadsrevolutionen".
Medan lågkostnadsbolagen med Ryanair och Easyjet i spetsen sedan 2001 har vuxit med runt 40 procent årligen i antal passagerare genomlever de traditionella reguljärbolagen en djup kris.
Följande siffror belyser krisens allvar, naturligtvis också fördjupad av det skenande bränslepriset, fördubblat bara från 2003-2005:
1990-1993 förlorade världens Iata-anslutna flygbolag 26 miljarder dollar. Och mellan 2001-2005 gjorde de ytterligare hisnande 46 miljarder dollar i förluster.
I år väntas förlusterna begränsas till 1,7-2 miljarder dollar.
Konkurrensen från lågkostnadsbolagen är ännu förödande.
Rigas Doganis visade att t ex Lufthansas kostnad per passagerarkilometer är cirka tre gånger högre är Ryanairs. Ett skäl förutom all annan kostnadsbesparing är att t ex Ryanair och Easyjet fyller sina flygplan till 85 procent medan de flesta reguljärbolagen i Europa ligger på en kabinfaktor från 60-69.
Utvecklingen har gått så snabbt att på fjorton italienska destinationer från London har lågkostnadsbolagen idag över 50 procents marknadsandel.
I Sverige svarade lågkostnadsbolagen i september i år för nära 30 procent.
“De överlevande lågkostnadsbolagen undergräver reguljärbolagens livskraft”, sade Rigas Doganis. “Se t ex på hur Malaysia Airlines ger upp 90 procent av sin inrikestrafik.”
Dock kommer bara de stora lågkostnadsbolagen att överleva, “de som var först”.
Två-tre stora bolag kan bli kvar i Europa. Dessutom kan mindre bolag också komma att klara sig.
Totalt räknar Rigas Doganis med att lågkostnadsflyget i Europa kommer att växa med 15 procent årligen de närmaste åren.
“Samtidigt ökar liberaliseringen konkurrensen”, konstaterade Rigas Doganis. “Till slut kommer SAS eller Lufthansa att flyga från Helsingfors till Peking.”
Lågkostnadsbolagen kommer också i ökad utsträckning att ge sig in på långdistanslinjer framöver.
Rigas Doganis säger att mellanstora och mindre traditionella flygbolag för att överleva måste stänga de linjer på kortare distanser där de inte är dominerande. De måste också dra ned på sina långdistanslinjer, förutom sådana där de har marknadsfördelar och kan flyga direkt från en punkt till en annan.
Ett annat strategival, enligt Rigas Doganis, kan vara att göra om flygbolaget till ett lågkostnadsbolag, men med detta har få lyckats. Ett annat alternativ är att starta ett lågkostnadsbolag vid sidan om sitt reguljära bolag.
“Men då kan man inte operera med båda bolagen på samma marknad, se på hur det gick med Snowflake för SAS.”
De större bolagens chans att överleva är att rensa bland sina kortdistanslinjer, bara behålla de som går verkligt bra och öka fokus på långdistans. I Europa bör som tidigare nämndes hubbar, inom Star Alliance, enligt Rigas Doganis, minskas.
För alla traditionella reguljärbolag gäller att de bör reducera sin personal ytterligare för att överleva, samtidigt som de måste försöka att begränsa löneökningarna.
Rigas Doganis tror att tre-fem europeiska långdistansbolag kommer att överleva, och alltså två-tre större lågkostandsbolag.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten