Luftfartsråd
Publicerad den 14 mars 2013Äntligen har då det första luftfartsrådet hållits. Agendan var späckad och vi befarade att mötet skulle ta flera dagar i anspråk. Men ordförande såg till att vi snabbt kom igenom frågeställningarna så att inga besvärande diskussioner skulle ta allt för lång tid. Från SFB hade vi en hel del för branschen viktiga frågor att ta upp. Vi refererade bl.a. till den utredning som TS genomfört om tillståndet i den svenska luftfarten.
Svenskt Flyg och SFB framförde mycket tydligt att flyget är en del av infrastrukturen i vårt land men behandlas inte så i debatten eller i planeringen för vår trafikförsörjning. Därför för det svenska flyget en tynande tillvaro. Vi framförde att det är avsaknaden av en luftfartspolitik som är grunden till att svenska flygbolag tappar allt mer marknadsandelar. Vi sa också att flyget i Sverige har en utbyggd infrastruktur som staten har tillgång till utan att ha investerat en krona i, varken när det gäller utbyggnad (kanske i viss mån när det gäller Pajala) eller underhåll. Men i övrigt står flyget för sina kostnader, vilket inte gäller för andra trafikslag som behöver flera miljarder per år för att fungera. Det är ju inte politiskt korrekt att ha någon åsikt om svensk flygnäring, men med tanke på det som håller på att ske sade ordföranden, Hans Brändström, att "mer focus på luftfarten kan behövas."
Läs NDs, lite tunna, mötesanteckningar här:
Anteckningar från Luftfartsråd, pdf 58 kB
Deltagare, pdf 60 kb
Prel dagordning, pdf 61 kB
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten