
Många nervösa passagerare efter Braathens konkurs
Transportstyrelsen bekräftade under måndagskvällen att Braathens International Airways AB inte längre uppfyller de ekonomiska krav som krävs för att bedriva kommersiell luftfart. Därmed återkallas den operativa licensen från och med tisdag morgon den 30 september klockan 06.00.
– Vi har under en tid följt den ekonomiska utvecklingen i bolaget och bedömer nu att förutsättningarna inte längre finns, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsen.
Konkurs för Airbus-verksamheten
Kort efter beskedet stod det klart att Braathens International Airways ansöker om konkurs. Det gäller den del av koncernen som opererat Airbus A319/A320 för charterresor åt arrangörer som Apollo, TUI och Ving.
Bakgrunden är en kombination av försenade leveranser, högre driftkostnader och vikande efterfrågan på charterflygningar. Ägarfamiljen Braathen har sedan pandemin investerat över 300 miljoner kronor i satsningen – men utan att nå lönsamhet.
– Det är med stort vemod vi lämnar in konkursansökan. Vi hade hoppats på en kontrollerad utfasning av Airbus-flottan men finansieringen gick inte i mål, säger Per G. Braathen, styrelseordförande.
Charterresorna omdirigeras
För arrangörer som Apollo, TUI och Ving innebär konkursen akuta omställningar. Redan under tisdagen började resebolagen chartra in ersättningsflyg för att hålla i gång avgångarna från bland annat Norrköping Airport. Flygplatsens vd Jesper Low beskriver situationen som “tuff men hanterbar” tack vare snabba lösningar tillsammans med arrangörerna.
Ving och Apollo uppdaterar kontinuerligt sitt flygprogram på respektive hemsidor. Som det ser ut nu har Apollo bokat om sina flyg med Jettime.
Ving har ett eget flygbolag och kommer kunna ta hand om sina passagerare via Sunclass Airlines. Claes Pellvik, kommunikationsdirektör på Ving, säger till Flygtorget att Ving känner sig trygga med att hitta lösningar. Han fortsätter med att de ekonomiska påföljderna är begränsade och att man på Ving nu ser fördelarna med att ha ett eget flygbolag som kan gå in vid sådana här situationer. Just nu arbetar Ving med att se över nya underleverantörer ad hoc för att avsluta sommarprogrammet och sedan fortsätta förhandla med andra aktörer för vinterprogrammet.
ATR72-verksamheten fortsätter
Det är viktigt att understryka att konkursen inte berör Braathens Regional Airways eller de övriga bolagen i koncernen. Flygningarna med ATR72-600 fortsätter enligt plan – både för SAS linjenät och i ACMI-uppdrag åt andra flygbolag.
Ännu en misslyckad Airbus-satsning
Att Braathens tvingas kasta in handduken för Airbus-verksamheten är inte förvånande för den som följt utvecklingen. Airbus-satsningen blev en tung ekonomisk belastning, med höga etableringskostnader och en chartermarknad som snabbt blev överetablerad.
För branschen är detta en påminnelse om att timing och nisch är avgörande. SAS satsar på Airbus för storskaliga linjenät, Norwegian bygger hela sin flotta på Boeing 737, och Ryanair pressar kostnaderna med volym. BRA försökte ta en genväg in i charterflyget men mötte en verklighet där både konkurrens och finansiering satte stopp.
Frågan nu är vad som händer med det återkallade AOC:t. Rykten säger att det kan komma att säljas vidare – vilket i så fall skulle kunna ge nytt liv åt en annan aktör. Men för Braathens International Airways är kapitlet avslutat.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.