Ministerrådsmöte 29 oktober om slottidsförordningen
Publicerad den 31 oktober 2012Texten är översatt från: www.consilium.europa.eu
Den 29 oktober enades EU:s transportministrar om en allmän riktlinje om föreslagna ändringar i 1993-års regler om fördelning av start-och landningslots till flygbolag. Förslaget syftar till att göra systemet för fördelning – som endast används på de mest överbelastade flygplatser i EU – mer effektiva, för att minska trängseln och säkerställa en optimal användning av flygplatskapacitet.
Definition: "slots" är tillstånd att använda landningsbanor och terminaler på ett visst datum och vid en viss tidpunkt. För att klara den ständigt ökande flygtrafiken effektivare enades medlemsstaterna om ett antal åtgärder för att förbättra situationen.
Viktigaste inslagen i det överenskomna allmänna tillvägagångssättet är:
För det första kommer flygbolagen att tillåtas att sälja till andra flygbolag de slots de inte avser använda. Några delegationer hade synpunkter på detta och begärde att det ska införas garantier som på grund av oro för eventuella negativa effekter av sådan "andrahandshandel" kan få på mindre lönsamma regionala flyglinjer vid potentiell spekulativ användning vid försäljning av slots.
Medan andra delegationer och kommissionen, tvärtom, betonade behovet av en enhetlig tillämpning av systemet. Som en kompromiss har man kommit överens om att låta medlemsstaterna införa tillfälliga begränsningar i "andrahandshandel" om betydande och påvisbara problem med en sådan handel uppstår. Kommissionen kommer dock att ha rätt att motsätta sig sådana restriktioner.
För det andra kommer medlemsstaterna ha möjlighet att införa avgifter för transportörer som för sent återlämnar oanvända slots till slotspolen när det är för sent för omfördelning.
För det tredje, slotssamordnarnas oberoende och deras samarbete kommer att stärkas, samtidigt som processen för ankomst-och avgångstider kommer att göras tydligare.
För det fjärde kommer Single European Sky, Network Manager att involveras i tilldelningsförfarandet. Detta kommer att göra det möjligt att ta hänsyn till hur effekterna av fördelningar som gjorts vid en viss flygplats kommer att få på hela det europeiska flygtrafiknätet.
När det gäller "use it or lose it"-regelns tillämpning på tilldelade slots är rådets allmänna riktlinje att det nuvarande systemet behålls, enligt vilket ett flygbolag måste använda 80% av sina tilldelade ankomst-och avgångstider för att inte förlora sloten i nästa säsong.
Kommissionen anser dock att det är nödvändigt att öka kravet på utnyttjandegraden till 85%, medan de flesta medlemsstater, tvärtom, anser att flygbolagen behöver mer flexibilitet, särskilt för att undvika tomma flygningar som drivs enbart för att säkra rätten till sina slots.
Förslaget till ändring av ankomst-och avgångstider ingår i ett paket om tre lagförslag som tillsammans utgör "flygplatspaketet". De andra två förslagen avser förbättringar i marktjänster och driftsrestriktioner på flygplatser för att minska flygbullret.
Bakgrund
En "allmän riktlinje" är en position som rådet enades om i ett lagstiftningsförslag innan Europaparlamentet har enats om sin ståndpunkt om förslaget i fråga. I den allmänna riktlinjen ger rådet underlag för att förhandla om lagförslaget med Europaparlamentet. Dessa förhandlingar leder sedan till det slutliga antagandet och efterföljande ikraftträdandet av rättsakten.
SFB kommentar:
Trots att flera andra länder sätter sig emot många av de förslag som väsentligt försämrar för flygoperatörerna har Sverige hållit fast vid sin ståndpunkt att tillstyrka kommissionens förslag men kan nu tänka sig att acceptera rådets gemensamma inställning. Vi vet inte vilka som formulerat de svenska ståndpunkterna men helt klart är att TS och departementet inte lyssnat till de remissvar som vi inlämnat. Intensiv lobbying har bedrivits i frågan, både inom EU och här i Sverige. Trots att IATA, SAS och SFB i förra veckan skickade ännu en påminnelse till vår minister så ser jag henne fortfarande hålla fast vid sin ursprungliga ståndpunkt vid mötet!
Sim Kallas, Eus transportkommissionär uttryckte stor irritation att flera medlemsländer inte köpte kommissionens förslag rakt upp och ner utan har föreslagit ett antal förslag till förändringar och undantag som han menar urvattnar hela förslaget. Han hotade med att helt dra tillbaka förslaget. Även på den efterföljande presskonferensen framförde han sitt missnöje.
Läs mer här, där ni också kan se den efterföljande presskonferensen: www.consilium.europa.eu
2012-10-31//Janne
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten