Nordic Air Sweden riskerar halv miljon i böter
Publicerad den 19 augusti 2013Den 27 februari i år slog Konsumentombudsmannen, KO, ner på Nordic Air Sweden och menade att marknadsföringen kring flygbolaget var oriktig. Framför allt vände sig KO mot att Air Sweden beskrev sig som ett flygbolag med egna flygplan trots att det saknades både ett eget AOC och egen flygplansflotta.
Resultatet blev ett så kallat informations- och förbudsföreläggande där Air Sweden förbjöds att framställa sig som ett flygbolag så länge som en egen operativ licens saknades. Om förebudet överträddes hotade böter på 500 000 kronor.
Sedan i februari har KO följt upp hur Air Sweden fortsatt sin marknadsföring. I april fanns fortfarande en bild på ett eget flygplan på sajten tillsammans med en beskrivning som sa att det rörde sig om ett flygbolag med en egen flygplansflotta.
– Den informationen ger konsumenten intrycket att Air Sweden har en operativ licens eller äger flygplan, skriver KO.
Air Sweden menade dock att de inte kunde göra något åt saken eftersom webbplatsen där text och bild finns, ägs av bolagets tyska charteragent och de inte vill ta bort bilder och formuleringar. Men när det den åttonde juni fortfarande inte gjorts några ändringar, tröttnade KO och menar att det hela mest liknar efterhandskonstruktioner. Särskilt som Air Sweden inte visat att de försökt göra ändringar på sajten. Det går inte längre att se överträdelserna som ”ursäktliga”, marknadsföringen är vilseledande och Air Sweden är nu stämda av KO som kräver in en halv miljon i böter.
Flygtorget har sökt Air Sweden för en kommentar.
Kommentarer
Sverigeflyg och Braathens regional är samma företag.
Sverigeflyg och Braathens regional är samma företag.
men det gick ju rykten att de köpt ett AOC med en PA31 av Per Johanson. Vad hände med det?
Hur gick det med charterprogrammet som skulle flygas från England, blev det inget eller har de flugit i sommar?
Det mesta kring Nordic Air Sweden är skumt. Det har mest varit undanflykter och efterkonstruktioner sen allt ståhej om nav i Norrland och flyglinjer runt halva Europa. Vad det har blivit av allt ståhej vet väl alla i branschen. Nada!
Alla dessa bolag inom Sverigeflyggruppen marknadsför sig på ett bedrägligt sätt. Sundsvallsfly, Höga kusten, Kullafl. mfl. Detsamma gör Flyglinjen. Alla dessa bolag har alltid marknadsfört sig på ett sådant sätt att kunden tror att de är ett flygbolag. Stäm allihopa.
Förvisso står det Sverigeflyg på flera maskiner, men Sverigeflyg marknadsför sig inte som ett flygbolag. Dock tycker jag det är konstigt att tex Gotlandsflyg marknadsför sig som ett flygbolag(Gotlänningarnas eget flygbolag) när det inte har ett flygplan själva utan hyr in kapacitet från NextJet, Braathens Regional och nu senast Denim Air där de tagit över en Fokker 50 med beteckning PH-JXK
Dax att ta tag i Sverigeflyg också, dom gör precis samma sak.
Hårda tag mot bolag som utger sig för att vara flygbolag, läs mer:
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/lagar-och-regler/Dokument/St%C3%A4mningsans%C3%B6kningar/NordicAirSwedenAB-stamningsansokan-20130719-kov.pdf
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten