Norwegian flyttar sina Dreamliners till Norge

Publicerad den 27 april 2015
Kommentarer
Dispensen från norska myndigheter är på väg att löpa ut: Senast den 16 juni måste alla Boeing 787 i Norwegians flotta vara registrerade i Norge. Det sätter än en gång fokus på bemanningen ombord på långlinjeflygningarna.
Norwegian 787

Norwegian 787

Norwegians långlinjemaskiner är i dagsläget registrerade på Irland och i bolaget Norwegian Air International som har ett irländskt AOC. Men för att kunna bedriva trafiken till USA, i väntan på att Department of Transportation, DOT, ska ge trafiktillstånd, har maskinerna varit utlånade till de två norska bolagen Norwegian Longhaul och Norwegian Air Shuttle. Därmed har flygbolaget kunnat begära dispens hos de norska myndigheterna och på så sätt upprätthålla långlinjetrafiken.

Den dispensen går ut den 16 juni vilket innebär att Norwegian måste flytta samtliga maskiner till Norge och registrera dem där.

– Vi har en dialog med Luftfartstillsynet och förbereder en överföring av Dreamlinermaskinerna från irländskt till norskt luftfartsregister, säger Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektör i Norwegian till dn.no.

Det har fått både fack och myndigheter i Norge att än en gång ta upp frågan om det faktum att Norwegian har amerikanska och thailändska besättningar ombord på långlinjemaskinerna. Norska Utlendingsdirektoratet, UDI, vill nu utreda om det är ett brott mot norsk lag att använda utländska besättningar på flygplan som flyger till destinationer utanför Europa. Om så är fallet tänker UDI polisanmäla Norwegian för bruket av utländsk personal ombord.

Norwegian ser dock saken från ett annat håll och menar att det inte finns stöd för ett sånt agerande.

– Om Norwegian som enda flygbolag blir utsatt för polisförföljelse på Gardermoen beroende på att flygplanen har ett norskt registreringsnummer, så är det en politisk signal långt utöver UDI:s mandat, säger Anne-Sissel Skånvik.

Flygbolaget menar att det är de själva som måste få bestämma vilka som bemannar flygplanen och att nationalitet inte spelar någon roll så länge de är anställda i Norwegian eller något av de bemanningsbolag som används.

Om den konflikt som nu är under uppsegling inte kan lösas överväger Norwegian att avbryta alla intercontflygningar från Norge. Ytterligare ett steg i arbetet på att säkra framtiden för långlinjerna är det faktum att Norwegian sökt AOC i både Storbritannien och Spanien.

Skriv en kommentar

Kommentarer

J.B.
2015-04-28 13:44

Glömde förresten att kommentera kjosens patetiska försök till utpressning.

Hör här: “Om den konflikt som nu är under uppsegling inte kan lösas överväger Norwegian att avbryta alla intercontflygningar från Norge”

Kommentar: Urbota löjligt!

CB
2015-04-28 11:40

Då flyttar jag till Irland, sade Kjos 2013.

Det gjorde han, men den gubben gick inte, uräkta skämtet, hahaha!

Då flyttar jag tillbaka till Norge, men tänker ändå bryta mot lagen med asiatisk billigcrew för 3.000kr i månaden. Nej, de har inte europeiskt arbetstillstånd trots att norska lagar och regler gäller på norskregistrerade flygmaskiner.

Norwegian är helt enkelt inte konkurrenskraftiga när de följer samma regler som de andra europeiska flygbolagen!

Kalle
2015-04-28 11:29

Arbetskraftsshopping och bekvämlighetsflagg på Irland, är inte tillåtet enligt paragraf 17 i luftfartsavtalet mellan USA och EU. Det om “labor standards”. Det är därför Norwegian inte får sitt USA-tillstånd. Med europeisk personal får han det direkt!

Det är Kjos som är korrupt, ingen annan Jon.

Komiske Skånvik tycker det är “förföljelse” när brottslingar jagas av polisen. Det var ännu ett lustigt uttalande! 😉

ace
2015-04-28 11:17

Använd: http://flygforsening.se/ så slipper ni hålla på och jag bolagen själva…

BOW
2015-04-28 09:41

Jag håller med alla som föreslår att Norwegian upphör. Jag tycker Norska medborgare är värda ett riktigt flygbolag och inte ett som hela tiden försöker skoja med myndigheter, passagerare. Jag igår i gruppen som gång på gång blivit försenad, sökt ersättning men alltid har det varit passagerarnas fel då flygplanen fått fel på bromsar, dörrar inte går att stänga etc etc etc Känner en befrielse när jag nu klippt sönder bonuskortet och avslutat alla mail med Norwegian.

pierre holmgren
2015-04-28 02:18

Pinsamt er det at läse Jon’s kommentar , det eneste der stopper norwegian fra USA flyvninger er dem selv og deres ageren , selv har man brugt masser penge på at köbe en af USA’s bedre lobby eksperter og lige lidt har det hjulpet.
Ander behöver ikke at stoppe dem det klarer det helt selv.

Jon
2015-04-28 00:57

Pinsamt og lese kommentarene her. At korrupte kongressmedlemmer, kjøpt og betalt av NAS’ konkurrenter skal bestemme i internasjonal luftfart, er en skam! Det stopper selvsagt ikke NAS lh, som noen ignorante tror?

Jon
2015-04-28 00:53

Pinsamt og lese kommentarene her. At korrupsjon stopper NAS i USA er tragisk, og en skam!

Jon
2015-04-28 00:35

Trist å se at korrupte kongressmedlemmer i USA, kjøpt og betalt blant annet av ALPA, fagforeningen til amerikanske piloter, vinner fram. Amerikanske myndigheter finner ikke noe som helst å sette fingeren på, derfor drar godkjennelsen ut. Det er også deres strategi. Skam til Norwegians konkurrenter, men aller mest til amerikanske kongressmedlemmer, som er like så korrupte, som i en bananrepublikk!

haha
2015-04-27 23:36

Maggan har åkt med Norwegian? Vilket skitsnack.

Maggan
2015-04-27 15:53

Det är väl ingen större förlust om Norwegian slutar flyga långdistans från Norge då det är ett skitföretag. Väntar fortfarande efter 8 månader på ersättning efter 30 tim försening. Hoppas dom lägger ner sina långlinjer från Sverige också.

J.B.
2015-04-27 12:58

Ska det vara så himla svårt att följa de regler som finns angående anställda ombord?
Man tycker de borde ha lärt sig vid det här laget att det är enklare såväl som billigare följa de regler som finns istället för att hålla på att “fixa och trixa”.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten