Norwegian – snart 14 Dreamliner

Publicerad den 13 februari 2014
Kommentarer
Norwegian har ingått avtal om ytterligare fyra Dreamliner för leverans under 2017 och 2018. Med det nya avtalet kommer Norwegian upp i en flotta på 14 långdistansflyg. Flygplanen är av den nya modellen 787-9 Dreamliner som är något större än den Norwegian idag använder på sina långdistanslinjer.

Norwegian fortsätter att bygga upp långdistansflottan för vidare internationell tillväxt och har ingått avtal med International Lease Finance Corporation (ILFC) om att leasa fyra långdistansflyg av typen Boeing 787-9 Dreamliner. De nya flygplanen ska tas i trafik år 2017 och 2018.

Norwegian har i dag tre Boeing 787-8 Dreamliner i flottan och ytterligare fem beställda. Vidare har bolaget sedan tidigare ingått avtal om två Boeing 787-9 Dreamliner med leverans under första kvartalet 2016. Totalt kommer Norwegian att ha en flotta på 14 långdistansflyg varav fyra levereras under 2014, ett under 2015, två under 2016, två under 2017 och två under 2018.  

– För att kunna driva en konkurrenskraftig långdistansverksamhet är vi helt beroende av ännu fler nya, kostnadseffektiva flygplan. Jag är mycket nöjd med att vi nu har säkrat upp ytterligare fyra nya flygplan av den nya modellen 787-9 Dreamliner. Det är en modell som vi har stora förväntningar på och som har hög passagerarkomfort, lång räckvidd och låg bränsleförbrukning, säger VD Björn Kjos.

Denna större Dreamlinermodell rymmer fler passagerare och är ännu mer bränsleeffektiv och miljöanpassad än 787-8 modellen. Boeing har redan gjort en rad testflygningar och flygplanstypen ska tas i kommersiell trafik under 2014. Avtalet har ingåtts med International Lease Finance Corporation (ILFC) som Norwegian har ett omfattande samarbete med. Leasingföretaget ILFC äger många flygplan i Norwegians flotta, både Boeing 737-800 och Boeing 787 Dreamliner.

Fakta om Boeing 787-9 Dreamliner

Rymmer upp till 20 procent fler passagerare än 787-8
Sex meter (20 fot) längre än 787-8
Betydligt större fraktkapacitet än 787-8
Åtta procent lägre bränsleförbrukning per säte än dagens version, vilket också ger motsvarande minskning i miljöutsläpp
Kan flyga längre än 787-9 (beroende på kabinkonfiguration)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Rune
2014-02-16 20:52

Nu är väl det ändå spurt på flygplanen igen.
Barnsjukdomar på planen samt ovanan att operera longhaul har nog kostat en del, men framtiden torde se ljus ut för NAS.

Mikael
2014-02-16 20:33

Så länge dom inte bokar om pax till andra bolag eller ger kompensation för dygnslånga förseningar eller se till att ge folk hotell direkt istället för att man ska sova ett halvt dygn på en flygplats innan man får någon hjälp så finns det ingen anledning att flyga med ett skitbolag som Norwegian. Jag och familjen har gjort det en gång… aldrig mer: Det är många med oss som tänker detsamma.

Norwegian är dyr
2014-02-16 14:55

DY är inte alls billigt. Kollade till jul 2014 till Thailand och SK, LH och många fler är billigare än DY. Never DY på longhaul.

Eurobonus
2014-02-14 12:18

Inga ombokningar till andra bolag för att spara pengar gör det helt uteslutet att flyga Norwegian. Ja, det skall vara mellan Göteborg och Stockholm då, så att man kan gå över och ta SAS-maskinen. Men billigt blir det inte.

På intercont är det helt uteslutet att flyga Norwegian. Flera dygns försening utan kompensation. Återigen för att spara pengar för flygbolaget.

Den dagen Norwegian betalar ut kompensation och har punktlighet, då kanske. Tills dess no way, inte ens på semester.

Mellanchef
2014-02-13 22:33

Jag reser inte i Jobbet,därför är SAS inget för mig… och ja… vi är MÅNGA!!!

Observer
2014-02-13 21:06

I Q4. Men både Norwegiankramarna och gubben Kjos gillar hellre att snacka om konkurrenter. Sköt om era passagerare istället. Kompensation till de drabbade?

Kalle
2014-02-13 21:03

Per passagerare. Sorry “bigmouth” Kjos.

Passagerare
2014-02-13 17:17

Som passagerare är det snarast tragiskt att Norwegian håller fast vid Dreamlinern.
Den har fungerat uruselt och orsakat många problem för oss passagerare.
Norwegian bryr sig inte om sina kunder.

Ola
2014-02-13 17:16

Lägre förbrukning, mer pax, lägre maintenance, whats the catch? Kan det möjligen vara priset på maskinen? 20% lägre kostnader på allt utom inköpspriset.

Linkan
2014-02-13 17:02

Roligt för er SAS:are att vara med i diskussionerna här på Flygtorget. När det inte går så bra för er själva så kan nu ju i alla fall göra er roliga över det bolag som snart sätter er på backen 🙂

Läs den här och inse att ni snart är ute http://www.svd.se/naringsliv/sas-piloter-sjukskriver-sig-i-protest_8988990.svd

Observer
2014-02-13 15:58
Kjosfast
2014-02-13 15:49

“Flygplanen är av den nya modellen 787-9 Dreamliner som är något större än den Norwegian idag använder på sina långdistanslinjer.”
Och jag som trodde de använde HiFly A340, EuroAtlantic B767 och EuroAtlantic B777…

Göteborgare
2014-02-13 13:34

Snart? 2017-2018? Räknar jag inte som “snart”…

Saltkammargutten
2014-02-13 11:51

DY lyfter verkligen ARN från det träsk SK och deras danska medbrottslingar skapat. Leve DY. Bort med SK.

Linkan
2014-02-13 10:06

Gissar på Hawaii, Karibien, Hong Kong och Kapstaden från ARN inom ett par år. Kanske de också börjar köra Dubai med -8.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten