Norwegian – snart 14 Dreamliner
Publicerad den 13 februari 2014Norwegian fortsätter att bygga upp långdistansflottan för vidare internationell tillväxt och har ingått avtal med International Lease Finance Corporation (ILFC) om att leasa fyra långdistansflyg av typen Boeing 787-9 Dreamliner. De nya flygplanen ska tas i trafik år 2017 och 2018.
Norwegian har i dag tre Boeing 787-8 Dreamliner i flottan och ytterligare fem beställda. Vidare har bolaget sedan tidigare ingått avtal om två Boeing 787-9 Dreamliner med leverans under första kvartalet 2016. Totalt kommer Norwegian att ha en flotta på 14 långdistansflyg varav fyra levereras under 2014, ett under 2015, två under 2016, två under 2017 och två under 2018.
– För att kunna driva en konkurrenskraftig långdistansverksamhet är vi helt beroende av ännu fler nya, kostnadseffektiva flygplan. Jag är mycket nöjd med att vi nu har säkrat upp ytterligare fyra nya flygplan av den nya modellen 787-9 Dreamliner. Det är en modell som vi har stora förväntningar på och som har hög passagerarkomfort, lång räckvidd och låg bränsleförbrukning, säger VD Björn Kjos.
Denna större Dreamlinermodell rymmer fler passagerare och är ännu mer bränsleeffektiv och miljöanpassad än 787-8 modellen. Boeing har redan gjort en rad testflygningar och flygplanstypen ska tas i kommersiell trafik under 2014. Avtalet har ingåtts med International Lease Finance Corporation (ILFC) som Norwegian har ett omfattande samarbete med. Leasingföretaget ILFC äger många flygplan i Norwegians flotta, både Boeing 737-800 och Boeing 787 Dreamliner.
Fakta om Boeing 787-9 Dreamliner
Rymmer upp till 20 procent fler passagerare än 787-8
Sex meter (20 fot) längre än 787-8
Betydligt större fraktkapacitet än 787-8
Åtta procent lägre bränsleförbrukning per säte än dagens version, vilket också ger motsvarande minskning i miljöutsläpp
Kan flyga längre än 787-9 (beroende på kabinkonfiguration)
Kommentarer
Nu är väl det ändå spurt på flygplanen igen.
Barnsjukdomar på planen samt ovanan att operera longhaul har nog kostat en del, men framtiden torde se ljus ut för NAS.
Så länge dom inte bokar om pax till andra bolag eller ger kompensation för dygnslånga förseningar eller se till att ge folk hotell direkt istället för att man ska sova ett halvt dygn på en flygplats innan man får någon hjälp så finns det ingen anledning att flyga med ett skitbolag som Norwegian. Jag och familjen har gjort det en gång… aldrig mer: Det är många med oss som tänker detsamma.
DY är inte alls billigt. Kollade till jul 2014 till Thailand och SK, LH och många fler är billigare än DY. Never DY på longhaul.
Inga ombokningar till andra bolag för att spara pengar gör det helt uteslutet att flyga Norwegian. Ja, det skall vara mellan Göteborg och Stockholm då, så att man kan gå över och ta SAS-maskinen. Men billigt blir det inte.
På intercont är det helt uteslutet att flyga Norwegian. Flera dygns försening utan kompensation. Återigen för att spara pengar för flygbolaget.
Den dagen Norwegian betalar ut kompensation och har punktlighet, då kanske. Tills dess no way, inte ens på semester.
Jag reser inte i Jobbet,därför är SAS inget för mig… och ja… vi är MÅNGA!!!
I Q4. Men både Norwegiankramarna och gubben Kjos gillar hellre att snacka om konkurrenter. Sköt om era passagerare istället. Kompensation till de drabbade?
Per passagerare. Sorry “bigmouth” Kjos.
Som passagerare är det snarast tragiskt att Norwegian håller fast vid Dreamlinern.
Den har fungerat uruselt och orsakat många problem för oss passagerare.
Norwegian bryr sig inte om sina kunder.
Lägre förbrukning, mer pax, lägre maintenance, whats the catch? Kan det möjligen vara priset på maskinen? 20% lägre kostnader på allt utom inköpspriset.
Roligt för er SAS:are att vara med i diskussionerna här på Flygtorget. När det inte går så bra för er själva så kan nu ju i alla fall göra er roliga över det bolag som snart sätter er på backen 🙂
Läs den här och inse att ni snart är ute http://www.svd.se/naringsliv/sas-piloter-sjukskriver-sig-i-protest_8988990.svd
http://www.theguardian.com/business/2014/feb/04/norwegian-air-shuttle-low-cost-gatwick-bjorn-kos
“We don’t give a shit about Norway”, hahahaha!
“Flygplanen är av den nya modellen 787-9 Dreamliner som är något större än den Norwegian idag använder på sina långdistanslinjer.”
Och jag som trodde de använde HiFly A340, EuroAtlantic B767 och EuroAtlantic B777…
Snart? 2017-2018? Räknar jag inte som “snart”…
DY lyfter verkligen ARN från det träsk SK och deras danska medbrottslingar skapat. Leve DY. Bort med SK.
Gissar på Hawaii, Karibien, Hong Kong och Kapstaden från ARN inom ett par år. Kanske de också börjar köra Dubai med -8.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten