Norwegians Dreamliner har fått vingar

Publicerad den 28 januari 2013
Kommentarer
Boeing 787 har flygförbud och leveransen av nya flygplan har ställts in, allt medan Boeing sliter med att lösa de tekniska problemen som uppstått. Men tillverkningen av Norwegians nya flygplan fortsätter.
Norwegian Boeing 787

Norwegian Boeing 787 – Klicka för större bild

Det bästa tipset är fortfarande att det är batterierna som orsakar problemen på Dreamlinern. I väntan på att det ska lösas råder flygförbud för de cirka 50 Boeing 787 som hittills levererats till åtta flygbolag. Det är också stopp på leveransen av färdiga Dreamliners till väntande kunder.
           
Men monteringen av nya flygplan fortsätter som planerat. Boeing har i dagsläget 800 beställningar på de två modellerna 787-8 och 787-9. Ett av de flygplan som nu fått vingarna på plats är den första av de som Norwegian ska ta i bruk. Enligt planerna är det leverans i april och flygstart i slutet av maj.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Sven-Erik
2013-01-31 12:23

Li-batterier var nyss betraktade som alltför farliga att flygfrakta. När de brinner och det gör de lätt, brinner de som tomtebloss. Matrismaterialet(epoxy) ger giftiga gaser och kolfiber är elektriskt ledande. Inte bra i en fly-by wire-maskin full med datorer. Hoppas det löser sig för Boeing, det kan tyvärr ta några månader.

Ali
2013-01-30 17:35

Hmmm, är det ingen som tror att man får med sig mer pax med 3+3+3 än med 2+4+2?

Men en bättre lösning är nog 2+4+3.

Hemlige Harry
2013-01-29 22:22

Jag hoppas att detta kommer dra up på tiden så det svider lite för dom som beställt skräp planet =)

Love AIRBUS!!

Flygere
2013-01-29 18:10

Jeg fløg ANA B787 i Japan. Fantastisk maskin må jeg si.

PAX
2013-01-29 10:14

Jag är 190cm lång, och 1 tum mindre benutrymme gör stor skillnad. Dock tror jag att Dreamliner med “sky interior” har mycket tunnare säten än SAS A330, så jag hoppas skillnaden inte märks. Jag håller med Larry. 2-4-2 är mer optimalt, i alla fall som passagerare.

Sluta
2013-01-29 01:14

“Vem kunde tro att Dreamlinern skulle få såna problem?”

Ja, det var väl ganska extremt stor risk att ett helt nytt flygplan i ett helt nytt material skulle få problem. Precis som dem flesta andra nya plan. Man får ta konsekvenserna av att beställa ett obeprövat plan.

Norwegian
2013-01-28 17:42

Joru Larry, Jag har åkt SAS A330 så sent som för två veckor sedan i ekonomi. I övrigt har jag åkt 747, 767, 757… listan är lång… i både charter, reguljär, ekonomi, business, first… Något du undrar över Larry?

Larry
2013-01-28 17:10

Norwegian! Har du aldrig åkt i cabin på långflygningar? Sitter du på c plats är det två innanför dig som skall på toa.
2+4+2 är optimalt. Åker man två är det perfekt.

Synd
2013-01-28 16:55

Det är genuint synd om Norwegian just nu. Vem kunde tro att Dreamlinern skulle få såna problem. Utvecklingen av flygplanet var ju en katastrof och nu detta… Och Larry… vilket trams. Marginella skillnader.

Larry
2013-01-28 16:45

Efter alla problem samt vetskapen att de är sämre komfort än på SAS A330 i ekonomi. Varför skulle någon vilja sitta trångt?
Airbus 330 Economy Class 32.0″ 17.7″ 2+4+2
Boeing 787 Economy Class 31.0 17.3″ 3+3+3

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten