Featured article image

Norwegian+Widerøe: Vad händer då med Embraermaskinerna

Publicerad den 2024-01-02 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:12
Kommentarer
Vad ska ske med de tre E190-E2 som ingår i Widerøes flotta? Just nu finns en ökande oro för att de ska försvinna bort, något som de norska piloterna motsätter sig.
Det var dagarna före jul som den norska konkurrensmyndigheten godkände samgåendet mellan Norwegian och Widerøe. Därmed bildas ett nytt stort flygbolag i Norge och Skandinavien. Enligt vissa bedömare är den nya konstellationen en förutsättning för att inrikesspecialisten Widerøe ska överleva på sikt.
Men Widerøe flyger inte enbart med turboprop på det så kallade kortbanenätet längs den norska kusten. Sedan 2018 finns även Embraer E190-E2 i flottan, faktum är att det norska flygbolaget var launch-customer på flygplansmodellen och enligt de ursprungliga planerna skulle 15 jetmaskiner tillföras flottan. Hittills har det dock bara blivit tre och frågan är nu vilken plats de ska ha i det nya sammanslagna Norwegian/Widerøe. E190-E2 är det största flygplanet i Widerøes flotta och används dels på linjerna till Storbritannien, inrikes på en del storstadsdestinationer, till charter och wetlease-uppdrag. Alla tre flygplanen är baserade på flygplatsen i Bergen tillsammans med ett 40-tal piloter och där sprider sig nu en viss oro för framtiden. Det rapporterar norska media.
Jettrafiken i Widerøe har inte varit någon ekonomisk framgång utan dragits med förluster, upp mot 300 miljoner sedan starten, enligt dn.no. Frågan är alltså hur Norwegian ser på den delen av flygbolaget: som ett bra komplement till den egna större flottan av B737-800 och B737 MAX eller som en alldeles för liten verksamhet som stör helhetsbilden. I förhandlingarna inför samgåendet var det klart att hela Widerøe skulle följa med i affären.
– Alla vet att tre jetflygplan ensamma inte skapar lönsamhet. Det har också varit problem med flygplanens motorer, men vi tror att det finns en framtid för Embraerflygplan i Widerøe, säger Alexander Wasland, ordförande i Norsk Flygerforbund i en intervju med dn.no.
En motsatt åtgärd, att fasa ut jetverksamheten i nuvarande form skulle inte bli populärt i flygbolaget.
– Det kommer våra piloter inte att ta lätt på, säger Sindre Haanshuus i Widerøes pilotförening i samma intervju.
Norwegian har hittills inte lämnat några ledtrådar om hur de ser på Embraer-maskinernas framtid. Frågan ska ”utvärderas” i samband med planeringen av det framtida linjenätet.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Wallenbom
2024-01-03 11:11

Tror fortfarande att det är ett önsktänkande från WF.s norska ägare att Norwegian fullföljer köpet. Rent företagsmässigt är det en iskall affär. Två helt olika affärsmodeller med noll synergieffekter vid en sammanslagning. På toppen av allt en traditionellt stolt och därmed mer militant pilotkår i WF som kommer att skapa oreda i Norwegians för tillfälligt lojala pilotkår. Skall bli intressant att se vad som händer när Norwegian bolagiserar flygpersonalen i WF i ett separat bemanningsföretag.

Janne
2024-01-02 22:26

Om Norwegian är kloka och det brukar de vara, blir det fler E2. Utmärkt linjeöppnare och express regional. Ingen brådska heller. De har ju 17 Q-400, en vass maskin som passar överallt i Norge och som linjeöppnare. Fråga Luxair.

Kalle
2024-01-02 21:24

Med stor sannolikhet åker Embraerna ut. Det finns ingen anledning att ha den typen i bolaget. Norwegian kan operera samma sträcka med en 800 eller -8 för en billigare peng.

Kreti Pleti
2024-01-02 19:58

Så ett bolag ska fortsätta att flyga med ett olönsamt plan bara för att piloterna vill det.
Ännu ett exempel på varför man ska hålla piloter så långt ifrån beslutsfattandet som möjligt. Se bara på SAS.

pf
2024-01-02 18:59

når vil flytorgets redaksjon, fatte hva som er kortbanenettet i Norge ?
Jfr “Men Widerøe flyger inte enbart med turboprop på det så kallade kortbanenätet längs den norska kusten. ”
Jeg hadde forventet mer av en “profesjonnel” (?) flysite ! Ser dere på destinasjoner for LN-WEA/B/C og tidligere X, er disse alt annet enn “kortbane”

pf
2024-01-02 18:55

på ytterligere 15 Emb-E2 ?

Kan passe ypperlig på en del “mindre” strekninger, både innenlands og utenlands. Spesielt dersom SAS nedskalerer vekk mindre lönnsomme linjer, og/eller ruter mer om CPH. KLM, som ny eier, har stor erfaring med flytypen.

Op
2024-01-02 17:59

Vad spelar det överhuvudtaget för roll vad piloterna tycker?

Olof
2024-01-02 17:14

Helt rätt.
En jäkla tur att det är ledningen som bestämmer över verksamheten och hur den skall utövas. Idag är det kunderna, och vilken ekonomi dessa ger operatören, som avgöra hur verksamheten skall få ekonomi. Piloterna kan köpa aktier i det egna bolaget och börja utöva ägarmakt om man tror att man vet bättre än den befintliga ledningen.

GH
2024-01-02 16:47

Har svårt att se att det kommer behövas tyvärr om de skall överleva.

Wallenbom
2024-01-02 15:33

Vilken tur att det inte är piloterna på WF som styr flygbolaget. Har de hört talas om efterfrågan och kunder?

Max
2024-01-02 12:01

Det kanske blir som med RJ-piloterna på BRA, de blir överflödiga eftersom deras tjänster inte längre behövs?

Von Rosen
2024-01-02 11:54

Det beror på bolagskonstruktionen, är du säker på att det är flygbolaget/biljettbolaget som äger flygplanen, eller leasar de flygplanen från ett annat bolag, kanske med samma ägare eller inom koncernen?

När de anställde skriker inkompetens så skrattar nog ägarna är jag rädd för:)

thomas
2024-01-02 11:28

Varför görs inte av flygbolagen en djupare kostnads/marknadsanalys innan beslut tas om ny flygplanstyp, som den av videröe tog in tre jets i flottan med konsekvens hundra tals millioner i förluster, eller Bras (nu i rekonstruktion) chartersatsning.
Det verkar nästan vara inkompetens som även kan sänka bolagen.
Speciellt små bolag borde vara mkt. försiktiga.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten