Norwegian+Widerøe: Vad händer då med Embraermaskinerna
Kommentarer
Tror fortfarande att det är ett önsktänkande från WF.s norska ägare att Norwegian fullföljer köpet. Rent företagsmässigt är det en iskall affär. Två helt olika affärsmodeller med noll synergieffekter vid en sammanslagning. På toppen av allt en traditionellt stolt och därmed mer militant pilotkår i WF som kommer att skapa oreda i Norwegians för tillfälligt lojala pilotkår. Skall bli intressant att se vad som händer när Norwegian bolagiserar flygpersonalen i WF i ett separat bemanningsföretag.
Om Norwegian är kloka och det brukar de vara, blir det fler E2. Utmärkt linjeöppnare och express regional. Ingen brådska heller. De har ju 17 Q-400, en vass maskin som passar överallt i Norge och som linjeöppnare. Fråga Luxair.
Med stor sannolikhet åker Embraerna ut. Det finns ingen anledning att ha den typen i bolaget. Norwegian kan operera samma sträcka med en 800 eller -8 för en billigare peng.
Så ett bolag ska fortsätta att flyga med ett olönsamt plan bara för att piloterna vill det.
Ännu ett exempel på varför man ska hålla piloter så långt ifrån beslutsfattandet som möjligt. Se bara på SAS.
når vil flytorgets redaksjon, fatte hva som er kortbanenettet i Norge ?
Jfr “Men Widerøe flyger inte enbart med turboprop på det så kallade kortbanenätet längs den norska kusten. ”
Jeg hadde forventet mer av en “profesjonnel” (?) flysite ! Ser dere på destinasjoner for LN-WEA/B/C og tidligere X, er disse alt annet enn “kortbane”
på ytterligere 15 Emb-E2 ?
Kan passe ypperlig på en del “mindre” strekninger, både innenlands og utenlands. Spesielt dersom SAS nedskalerer vekk mindre lönnsomme linjer, og/eller ruter mer om CPH. KLM, som ny eier, har stor erfaring med flytypen.
Vad spelar det överhuvudtaget för roll vad piloterna tycker?
Helt rätt.
En jäkla tur att det är ledningen som bestämmer över verksamheten och hur den skall utövas. Idag är det kunderna, och vilken ekonomi dessa ger operatören, som avgöra hur verksamheten skall få ekonomi. Piloterna kan köpa aktier i det egna bolaget och börja utöva ägarmakt om man tror att man vet bättre än den befintliga ledningen.
Har svårt att se att det kommer behövas tyvärr om de skall överleva.
Vilken tur att det inte är piloterna på WF som styr flygbolaget. Har de hört talas om efterfrågan och kunder?
Det kanske blir som med RJ-piloterna på BRA, de blir överflödiga eftersom deras tjänster inte längre behövs?
Det beror på bolagskonstruktionen, är du säker på att det är flygbolaget/biljettbolaget som äger flygplanen, eller leasar de flygplanen från ett annat bolag, kanske med samma ägare eller inom koncernen?
När de anställde skriker inkompetens så skrattar nog ägarna är jag rädd för:)
Varför görs inte av flygbolagen en djupare kostnads/marknadsanalys innan beslut tas om ny flygplanstyp, som den av videröe tog in tre jets i flottan med konsekvens hundra tals millioner i förluster, eller Bras (nu i rekonstruktion) chartersatsning.
Det verkar nästan vara inkompetens som även kan sänka bolagen.
Speciellt små bolag borde vara mkt. försiktiga.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

