Nu ska vindkraften och flyget samsas
Publicerad den 11 februari 2014Vindkraftverk och flygtrafik är ingen bra kombination och det har varit en del konfrontationer när vindsnurrorna krupit allt närmare flygleder. Oftast är det Flygvapnet som protesterat mot att överflygnings- och övningsområden hotats. Men också de civila flygplatserna har haft svårt att avgöra vilka regler som egentligen gäller för etableringar i närheten av flygplatsområdet.
Nu har Trafikverket, LFV, Swedavia, Sveriges Regionala Flygplatser och representanter för vindkraftsindustrin tillsammans tagit fram rekommendationer för hur vinkraften ska etableras i närheten av flygplatser.
Grundläggande i rekommendationerna är att ju större vindsnurror, desto längre bort från flygplatserna ska de anläggas. Men en flyghinderanalys måste fortfarande göras vid varje nyetablering.
– Det här gör det enklare för flygplatserna att tillstyrka eller avslå en begäran från vindkraftsföretagen. Hittills har det varit svårt att avgöra eftersom det inte funnits tydliga regler, säger Peter Larsson på Sveriges Regionala Flygplatser till Flygtorget.
Med rekommendationerna öppnas också nya områden där vindkraftverk kan etableras. Enligt Swedavias beräkningar underlättas nu etableringen på en yta motsvarande 25 procent av Sveriges yta.
– Vi vill bidra till omställningen i samhället mot förnybar energi, samtidigt som vi vill säkerställa och utveckla infrastrukturen för flyg, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten