Nytt – ´nygammalt´ – Nordic Airways i luften

Publicerad den 23 juni 2009
Kommentarer
Sverige har begåvats med ett nytt, ´nygammalt´ flygbolag. Nordic Airways Holding AB har beviljats drifts- och operativtillstånd, AOC respektive OL, från Transportstyrelsen.

Bolaget opererar inledningsvis en MD80, som man köpt av konkursboet efter det i januari konkursade Nordic Airways. Det handlar alltså om samma flygplan och det blir också främst personal från ´gamla´ Nordic Airways som anställs på ´nya´Nordic Airways. Dock prövar nya ägare lyckan, under samma namn.

Beshar Abbas, svensk irakier sedan många år, äger via Res Nu Aviation 95 procent i det nya bolaget och blir också dess styrelseordförande. Resterande 5 procent innehas av nya Nordic Airways Holdings VD, Torstein Faaberg, som var pilot och flygchef på ´gamla´ Nordic Airways.

Och när kör ni igång?

Ulf Grönlund, liten

Ulf Grönlund

”Vi fick våra tillstånd från Transportstyrelsen 16:55 i måndags och idag (onsdag) går den första flighten full till Sulimaniah, chartrad av Res Nu”, säger Ulf Grönlund, vice VD och marknadsansvarig på Nordic Aviation Holdings, till Flygtorget. ”Men det blir nog några färre passagerare tillbaka.”

Men ´nya´ Nordic tror alltså också på Sulemaniah och Erbil i Kurdistan, norra Irak – och det är bara dit man hittills har tillstånd att flyga.

Men blir ni inte för många bolag som flyger till just de båda destinationerna; MCA, Aer Olympic, Viking och nu Nordic?

”Vi går in i stället för Viking för Res Nu från Stockholm. Viking tar tills vidare hand om trafiken till Sulemaniah och Erbil från södra Sverige”, säger Ulf Grönlund. ”Så då blir vi tre igen som flyger på norra Irak, som tidigare.”

Ulf Grönlund säger, att Nordic Airways framöver både ämnar flyga ad hoc-charter, och charter till Medelhavet, för hugade arrangörer.

”Men någon charter blir det inte den här sommarsäsongen, för alla arrangörer har redan flygbolag kontrakterade.”

Nordic Airways Holding säger sig ha för avsikt att skaffa sig ytterligare flygplan av andra typer längre fram.

Skriv en kommentar

Kommentarer

crew
2009-06-28 13:59

ARN-ALI…jag gillar dina inlägg o din filosofi =) det du skriver e helt rätt..du verka jobba på arn o vet hur mkt skit d finns .. Men iaf önskar all lycka till alla bolag…

crew
2009-06-28 13:58

ARN-ALI…jag gillar dina inlägg o din filosofi =) det du skriver e helt rätt..du verka jobba på arn o vet hur mkt skit d finns .. Men iaf önskar all lycka till alla bolag…

neaceo
2009-06-28 11:20

Vi har chartrat och subchartrat SE-RDM fr. gamla Nordic, allt var bra med samarbetet, vissa nyckelpersoner försvann dock sedan därifrån.

Gällande vem haft SE-DMT (c/n 48003) förut här svaret:
1) som HB-IND hos Swissair
2) som SE-DMT hos SAS
3) som TF-MDA hos Icelandic MD Airlines
4) som SE-DMT hos Nordic Airlink / Nordic Airways / Nordic Regionaloch uthyrd emellanåt till Germanwings

ARN-Ali
2009-06-28 11:18

Från ARN kan vi rapportera att Nordic Airways även ställde in lördagens flygning till Erbil. Nu har flygning ett, två, tre och fyra samtliga ställts in.

Det cirkulerar också vilda rykten här på ARN om att både Flygande Veteraner och Caravelle Club nu funderar på om inte också deras antika flygplan skulle kunna användas i den här trafiken?

Anders
2009-06-26 23:20

Sorry, flygtorget! Ingen kommentar har strukits!! Fel på min server…..! Allt ok, hittills, mvh Anders!

Anders
2009-06-26 23:15

Eftersom “flygtorget” inte tillåter, att man kommenterar, direkt ur verkligheten och därför strök min tidigare kommentar, ställer jag bara denna enkla fråga: Vilken kundkrets, är det som man vänder sig till, på resor till norra irak? Svenska charterturister..?
Anders

Anders
2009-06-26 22:28

Bolaget lever så länge, som, man i Sverige ger asyl, till personer som” flyr”, från Irak, samtidigt som dessa, “stackare”, trots allt “vågar” bege sig hem o fira semester, till det land dom nyss “flytt” ifrån! Så länge vi ger dom denna, osannolika möjlighet, så länge lever bolaget! Tre fulla flygplan i veckan till Irak, från Sverige,kan man ju tycka vad man vill om, men bizznizzmen är det ju inte!
Anders

Karin
2009-06-26 17:20

Ja, men då vet jag vilket bolag JAG ska flyga med i allafall… Är det nån som vet vilka olika flygbolag som ägt den här världens äldsta MD?

ARN-Ali
2009-06-26 15:10

Enligt listan vi har så började produktionen med nummer 48000

48000 skrotades 1994 (15 år sedan)
48001 krashat
48002 står sedan 2005 utan motorer och rostar i Colombia
48003 SE-DMT!

Den är det äldsta plan som regelbundet flyger i trafik från Arlanda. Den näst äldsta maskinen som flyger här är en Boeing 737-200 från Flying Carpet /Med Airways. Den maskinen är från 1983.

Givetvis finns det många bolag som fortfarande använder MD80 eftersom maskinen tillverkades fram till 1999.

SV: Tobias
2009-06-26 14:59

Nej, det är inte den äldsta. Däremot är det den äldsta som fortfarande finns i flygtrafik. De som tillverkades innan är skrotade/avställda.
DMT hade serienummer 003, där 000 och 001 var prototyper som stannade kvar hos McDonnel Douglas. 002 är avställd.

Men det här är egentligen oväsentligt. Sköts underhållet som det ska så spelar det mindre roll hur gammal en flygmaskin.

Tobias
2009-06-26 14:34

Det kan inte vara möjligt att deras Md är VÄRLDENS äldsta?? Nån som vet på riktigt!?

Go Nordic
2009-06-26 11:49

Det är ok och lätt att håna som ARN-Ali eftersom vi har yttrandefrihet. Om ett halvår kommer det att visa sig hur det går. Jag hoppas du då är man nog att be om ursäkt den dag det visar sig att du hade fel.

Mattias
2009-06-26 10:11

Även SAS flyger med MD. Dock tror jag också att detta bolag inte kommer leva särskilt länge. Men jag kan ju fel.

ARN-Ali
2009-06-26 00:38

Hej “Anna”? För din onformation är “DMT” inget flygbolag utan en flygmaskin. Världens äldsta flygande MD80. I vinter har den stått utan motorer här på ARN och varit en het kandidat för att bli brandövningsplan för vår kära räddningstjänst.

Dom flesta plan som är så här gamla har antingen krashat, skrotats eller står på marken i någon öken och väntar på att skrotas!

Anna
2009-06-25 21:41

Det sista inlägget borde vederbörande SKÄMMAS för att ens ha haft mage att skriva det. Så lågt. Fick du sparken från DTM tidigare?…

ARN-Ali
2009-06-25 21:27

Nordics crew var alltid super att jobba med! Dock var den gamla ledningen i mångas ögon k-a-t-a-s-t-r-o-f. Dagens diskutionsämne på ARN var om den nya ledningen inte var snäppet värre än den förra? Vi grät av skratt när vi fick höra vilka ägarna och VD/vVD var!

Vi får hoppas att gamla DMT håller ihop. Även i Afrika är 30 år är en ganska hög ålder på ett trafikflygplan.

Föresten kan väll aldrig en MD81 flyga nonstop till Irak? Vart skall dom mellanlanda – i Svarta Havet?

Go Nordic
2009-06-25 10:41

…finns det alltid som häcklar när ett nytt bolag startas. För det är ett nytt bolag med denna gång bra management och den bästa personalen i branschen. Nordic Airways namnet är dessutom ett starkt varumärke i Irak eftersom de var de första som landade i Bagdad efter 17 år. You will see…

skärpning
2009-06-25 09:09

Men herregud, hur kan man våga flyga med deras enda gamla flygplan som är minst 30 år gammal…MD, det säger mkt…. tyvär så finns det bättre bolag med bättre/modernare flygplan som åker just till norra irak..kolla bara på MCA !

DMT?
2009-06-25 07:59

Vem kan vara glad för att DMT är tillbaka? Sliden ramlar ju av varannan flygning i princip.

ARN-Ali
2009-06-25 00:22

Nygamla Nordic Airways första flygning kom aldrig iväg till Sulemaniah i Irak. Flygningen ställdes in och istället chartrades en maskin från Viking Airlines in. Den lyfte 4 timmar och 15 minuter försenad med en hop förbannade passagerare.

Babbas
2009-06-25 00:13

Ett flygbolag ägt av en källarresebyrå i ett getto? Vi får hoppas att det håller över sommaren och att ingenting farligt sker som det gjorde förra gången de startade i Suleymania!

Stackars gamla personalen som får byta Medelhavsdestinationer mot etnoflygningar till Irak i ett 30 år gammalt flygplan!

marcus
2009-06-24 23:49

Att driva flygbolag men 1 flygmaskin under ett tidigare konkursdrabbat flygbolagsnamn, bäddar återigen för fiasko. För att driva flygbolag behöver man kapital. För varje flygmaskin behövs i uppstart ca 35, milj skr:-. Vill man tjäna pengar finns det bättre sätt.600

Marcus Andreasson
Flygkapten
9600 H

Johan
2009-06-24 21:34

Namnet är inarbetat och många känner till det. Det är enda anledningen jag ser till att inte byta.

En Kund som flög några gånger
2009-06-24 21:04

Vi från norra Irak har rest med olyka flyg bolag men föra sommaren när Nordic Airways började flyga till Erbil fick vi bästa service och alla gånger som jag flög med startade i ret tid och hade duktiga och mycket hjälpsamma personal ombord ,,, Så jag hoppas att nya Nordic kommer att ha samma rotiner i sina flygningar .
Gratiz och Lyckatill önsker en stamm kund

Resenär
2009-06-24 20:48

Det känns bra att dom är tillbaka,jag har mycket bra erfarenhet av gamla Nordic leisure så det känns bra att personalen är kvar.Så lycka till och hoppas ni har den fina servicen kvar och den höga service nivån

MD80
2009-06-24 18:44

DMT FOREVER!!!!!:)

Tommy
2009-06-24 18:13

Hur kan man använda samma namn på det nya som det gamla som gick i KK??? Har man ingen fantasi??

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten