Oslo och Stockholm växer på flygfrakt

Publicerad den 23 augusti 2017
Kommentarer
Exporten av norsk lax driver på fraktflyget i Oslo. Men även Arlanda märker av att flygfrakten ökar, inte bara med lax. Det första halvåret i år var det upp drygt tio procent, det bästa resultatet på många år.
Cargo

Sex nya fraktbolag har börjat flyga på Oslo sedan slutet av förra året. Det gör Gardermoen till den snabbast växande fraktflygplatsen i Skandinavien: första halvåret ökade volymerna med 32 procent jämfört med förra året. 

Det är i första hand laxen som gör det. Just nu är det en i det närmaste ändlös efterfrågan på lax, främst i Asien, mellanöstern och USA och det är Norge som är den största exportören i Europa. Avinor räknar med att enbart transporterna av ”sjömat” ska öka med 50 procent i år och flygplatsen i Oslo har i dagsläget 17 fraktavgångar i veckan som enbart flyger lax. 
– Det finns nästan inte en flygplats i Europa som inte flyger ut lax. Men vad vi nu ser är att antalet direktflygningar på Oslo ökar, säger Ylva Arvidsson, fraktansvarig på Swedavia till Flygtorget. 
Även Arlanda har fått sin beskärda del av laxexporten när en del fraktas på bil till Stockholm och sedan flygs ut från Arlanda. Över huvud taget märks det en tydlig uppgång på fraktsidan rent generellt, det visar bland annat siffror från IATA. Första halvåret i år ökade de internationella godstransporterna med flyg med 10,4 procent, den högsta siffran sedan 2010 och det är i Asien och Europa som tillväxten är störst. 
Det är siffror som matchar ökningen på de två stora fraktflygplatserna i Sverige, Arlanda gick upp med 10,6 procent och Landvetter med 12,0 procent. 
– Ökningen finns på de rena fraktmaskinerna, på ad hoc.flygningarna men också på det faktum att vi fått två nya långlinjer med Singapore Airlines och Air India och de volymer som de tar med sig som bellycargo på passagerarflygningarna.
De tunga reguljära fraktlinjerna från Arlanda är Korean Air Cargo till Seoul och Turkish Cargo till Istanbul. Dessutom finns de fyra expressfraktflygbolagen DHL, UPS, TNT och Fed Ex som i första hand flyger till de stora frakthubbarna i Europa där godset lastas om. I dagsläget är inga nya fraktlinjer aktuella.
– Jämfört med Oslo som har ett stort exportöverskott på flygfrakten, många av maskinerna flyger tomma upp dit, har Stockholm en bra balans mellan import och export. I dagsläget består tonnaget av 45 procent import och 55 procent export. 
Den svenska flygfraktmarknaden består i snitt av 300 000 ton per år. Merparten av det flygs från Swedavias flygplatser tillsammans med Jönköping och Örebro. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Speditör
2017-08-24 07:33

Är siffrorna baserade på IATA eller frakt-terminalerna?
Norwegian är inte med i CASS och hur mycket gods truckas inte ned till kontinenten för at konsoliderad där?

Äntligen
2017-08-24 07:04

Äntligen en artikel som verkar vettigt skriven och som inte innehåller felaktigheter och sensationsrubriker. Bra Flygtorget!!!

Per N
2017-08-23 22:23

Det nämns att GOT ökar 12 % vilket är roligt men det är ju från ett värde nästan lika med noll. För 15 – 20 år sedan var GOT störst i Skandinavien på tung flygfrakt – hur lyckades man sjabbla bort detta är något jag länge undrat.

Kanoten
2017-08-23 10:21

Kanske dags för OSL att ändra till Los Angeles’ IATA-kod: LAX

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten