
Regeringen lägger ner Bromma flygplats
Publicerad den 21 april 2021Samtidigt kan regeringen inte ge några tydliga löften om Arlandas långsiktiga utveckling. Dagens utspel har inte föregåtts av remiss eller dialog med berörda aktörer från regeringens sida och riskerar att lägga en våt filt över Stockholmsregionens tillgänglighet med flyg, såväl inrikes som utrikes.
”Efter över ett halvårs tystnad är det oväntat att regeringen nu avser att lägga ned Bromma flygplats helt utan dialog. Vi vill istället att regeringen tar ett helhetsgrepp om flyget och framförallt visar det politiska modet och för en öppen dialog med berörda parter. Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras” kommenterar Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg
För Transportföretagen är flygets framtid alldeles för viktig för att avgöras i slutna rum. Ingen förtida avveckling av Bromma bör ske utan löften om hur företagens verksamhet kan säkras.
”Jag har svårt att förstå hur regeringen resonerar. Det handlar inte om klimatet och buller eftersom det är utmaningar flygbranschen kommer att möta. Det handlar inte om ekonomi eftersom det finns privata intressenter som är villiga att ta över Bromma från Swedavia. Jag kan bara tolka beskedet som ytterligare ett tecken på att regeringen saknar en sammanhållen flygpolitik”, avslutar Fredrik Kämpfe.
Vid presskonferensen nämndes infrastrukturpropositionen som presenterades i fredags. Av regeringens satsningar på transportinfrastruktur går mindre än en procent till luftfart.
Kommentarer
När det är som att göra en rotfyllning utan bedövning att få till en ny lagstiftning som klämmer åt krypen som misshandlar och mördar kvinnor på löpande band, kontra att snabbt besluta att lägga ner BMA baserat på hemliga rapporter från Swedavia. Då skapas politikerförakt! Det handlar bara om att sitta kvar regeringsställning och nu offras BMA för att farsen ska fortsätta.
Varför skulle regeringen oroa sig över att tågresandet minskat med 50% under pandemin? Tvärtom, det bör de vara glada för eftersom det tyder på att folk följer restriktionerna och håller sig hemma. Och vad har det med kommande investeringar i höghastighetståg att göra? Menar du att nedgången i antalet passagerare under pandemin inte kommer vända uppåt igen?
Blir mörkrädd av allt politikerförakt i kommentarerna. Ta ert toxiska hat någon annanstans. Det är ingen hemlighet att MP vill stänga Bromma (det vill väl alla, för oss lantisar utan Sthlms kommungräns är tåget eller Arlanda ändå mycket smidigare och mindre klaustrofobiskt) och nu införlivar de ett löfte tack vare Swedavias bedömning att BMA inte är affärsmässig.
Hyresavtalet gäller fram till 2038. Det kan sägas upp i förtid men har för mig att det är 36 månaders uppsägningstid om det görs i förtid. ARN kan nog klara sig på tre banor, om BMA läggs ner. Men enligt en rapport jag sett så kommer ARN endast att kunna ta emot 50% av rörelseunderlaget pga dygnsvariationen. BMA har en betydligt mer koncentrerad öppet tid pga läget. BMA fyller en viktig funktion och bör inte stängas alltför lättvindigt eller baserad på politisk prestige.
Tågresandet gått ner ca 50% under pandemin. Inget som MP och S är oroliga för. Istället vill man satsas 500-800 miljarder på ny räls och höghastighetståg. Hur försvarar man denna satsning miljömässigt? Oseriöst är bara förnamnet.
Jag bor i landsorten och det kvittar vilken flygplats jag använder. Landsorten dör i alla fall oavsett flygplats.
Använd BMA och riv alla lador omkring och bygg Stockholm v2.0, typ Paris La Defence. Integrera Arlanda Express i SL.
Man ska också komma ihåg att det inte bara Bromma som lider av flygbuller. Det gäller i högsta grad också Södermalm där det bor många miljöpartister och vänsterpartister.
MP släpper igenom nya migrationslagen och så fick man Bromma som kompensation. I mina ögon är det uppenbart.
Att ni beskyller MP för detta bevisar verkligen att ni inte förstår vad det är som sker bakom kulisserna.
Det finns starka krafter som vill åt marken. Oavsett om ni använder ”jäävla miljöpack”, ”sveket mot landsorten” eller att ”trafiken inte får plats på Arlanda” kommer Bromma stängas och bostäder kommer byggas på platsen.
Det kanske tar 1 år, det kanske tar 10.
Pengar styr det hela. Så enkelt är det.
BMA kommer inte att läggas ner. MP och deras hejdukar kommer att kastas ut med huvudet före efter valet nästa år och då rivs detta upp.
Hela området kring södra station är gammal träskmark. Fanns malariamygg förr i området kring fatburen.
Området kring Berns var också våtmark/hav tidigare.
Stora frågan är varför vi har två konkurrerande flygplatser i Stockholm. Det är flygbolagen som ska konkurrera inte flygplatserna. Idiotiskt att behöva byta flygplats i Stockholm om man vill åka Luleå-Halmstad. Eller varför bygger man inte extra flygplatser i Ronneby, Visby, Umeå osv?
Bromma nu är så viktig för de ute i landet att kunna ta sig till Stockholm så borde inte genomgående biljetter via bromma få säljas. Varför ska man byta mitt i stan när de går att göra på Arlanda
Riv öresundsbron! Det är ändå nästan ingen som använder den nu under pandemin (ironi)
MP såg glad ut när man uppskattade att 30000-50000 nya bostäder kunde byggas där och speciellt på höjden. Har man inte lärt sig någonting. Det kommer att bli ett nytt utanförskapsområde där en viss grupp kommer att ta området i besittning med de problem vi redan känner tid. Det är alldeles för dyrt markområde för villabebyggelse, så det kommer inte att ske. Några träd kanske. Låt flyget var kvar. Det sker utveckling av nya plan. Sverige behöver Bromma men inte MP.
Bromma flygplats må kosta mycket pengar, men man måste ta i beaktning alla intäkter som flygplatsen inbringar. Man kan inte göra som Västerås kommun och endast räkna på utgifterna för sin flygplats och inte ta med intäkterna i kalkylen.
Bromma flygplats är viktig för helikopterverksamheten i Stockholm. Polis, ambulans och övriga helikoptrar behöver någonstans att tanka och jag kan inte se att Arlanda vore särskilt lämpligt för det.
C menar tydligen att en nedläggning av BMA är ett “landsbygsfientligt förslag”! Hur många C-politiker bor på landsbygden? Alla existerande flygförbindelser från landsbygdskommuner till Sthlm går idag till ARN, inte BMA. På så sätt behöver invånare i landsbygdskommuner inte byta flygplats i Sthlm om de behöver flyga vidare ut i världen. Merparten av BMAs trafik har varit GOT, MMX, UME, AGH, VBY med betoning på GOT och MMX. Vad motiverar att en point-to-point resa Gbg-Sthlm ska ske med flyg?
Inrikesflyget kommer troligen aldrig tillbaka till samma nivå som tidigare. Bostadsbristen i Sthlm är akut och en politisk skandal. Jag tror lösning av bostadskrisen i Sthlm har större inverkan på Sveriges ekonomi än BMAs vara eller inte vara. Gör Arlanda mer tillgängligt för fler. Köp ut A-train från Arlanda Express, sänk biljettpriserna kraftigt och gör kanske uppehåll i Solna? Kanske låta regionaltåg från Eskilstuna/Norrköping/Linköping fortsätta till ARN.
Ingen vet omfattningen av kvarvarande föroreningar på Bromma flygplats sedan tidigt 1930-tal med verkstäder och t.o.m. flygplanstillverkning av J22, även föroreningar från Lintaverken har säkert krypit nedåt svackan. Så markprover med analys var 30m ned till urberget så vet man vad som krävs.
Tror du man inte byggt på sådan mark tidigare? Skulle säga att det är standard att bygga på sådan mark. Den sjunknade landningsbanan är bara en urban myth och visar bara på att du inte har koll
Ja sågar man av den gren man sitter på får man kanske förvänta konsekvenser?
När Per Braathen beslutade sig för att knoppa av jet-verksamheten så minskade han också passagerar-volymen drastiskt. Man kapade också den del som drog in pengar, speciellt på MMX-BMA och GOT-BMA och skall nu ersätta den trafiken med långsamtgående, bullriga pappstrutar.
Som man bäddar får man ligga Herr Braathen!
Till er alla som skriker elflyg. När elflyget kommer igång på riktigt om 15-20år då kommer BMA läggas ner iallafall.
Bromma ska ändå stängas senast 2038 kan lika gärna passa på och göra det tidigare. Att flygplatsen skulle vara kvar för allmänflyg kommer definitivt aldrig att ske. Marken är för central och höjdbegränsningarna vill de ta bort. Första gången för allt men håller med MP här.
Arlanda behöver några fler gater, annars finns allt. Någon fjärde bana behövs inte men en borde förlängas.
Klantigt att lägga ner den flygplats som är mest lämpad att introducera elflyget på. Hur tänker miljöpartiet där?
Hoppas utredningen tar en funderare på hur mycket det kommer att kosta när vindarna vänder och flygplatsen ska öppnas upp igen – för det tror jag nog alla vet att så kommer nog ske. En nedläggning kostar mer än det smakar i längden.
Fast miljökämparna vill nog släcka ner flyget helt. Tyvärr.
Det är ett helt korrekt beslut att stänga Bromma Skattebetalarnas pengar måste användas till viktiga saker och den kan inte spenderas mer på en helt onödig och ohållbar flygplats som Bromma. Med lärdomarna från pandemin är tiden mogen att göra Arlanda till Stockholms enda hållbara flygplats. Det mest rationella är att bygga bostäder i det utrymme som upptas av Bromma flygplats.
Och nu passar MP på , mitt i pandemin då trafikläget inte är på normala nivåer och efter en bristande studie. När tvärbana och annat äntligen börjar fungera.Har väntat på att flyga från Bromma igen.
Ut med kommunikationsministern och MP.
Och du som skrev att det var 80-90% av stockholmarna som inte vill ha Bromma kvar , spekulerar i siffror utan underlag.
Klart det är lite trafik, vi är mitt i en pandemi och bör inte resa säger Fhm, men snart kommer flyget tillbaka och Bromma kommer att behövas, det förstår alla!
Katastrof att ett parti med knappt 4% skall få bestämma
Miljöpartiet firade idag med tårta
För affärsflyget, taxiflyget och försvaret behövs Bromma.
Dags att lägga ner regeringen istället
Även om kommersiellt elflyg ser mycket tveksamt ut nu så kommer en stängning av Bromma att utesluta det för mycket lång tid. Det är på korta sträckor söderut som tex. Bromma-Visby som man möjligen kan få batterierna att räcka till. Man måste ju ha kräm kvar för att gå tillbaka till Bromma och sen 45 minuter till.
Klart vi skall behålla Bromma Flygplats, den behövs för hela Sverige! Lägg ner mp istället, de behövs inte för vårt land!
Det är gammal träskmark som läggs tonvis av asfalt på flygbanorna som sjunker ner varje år, jag skulle inte vilja bo där! Och vilken saneringskostnad! MP hatar flyg, tycker de kan flytta till USA och häckla dom där istället, här försvinner till nästa val! Sverige hör till världen och dit hör flyget!
Frågan om Brommas nedläggning ÄR en riksdagsfråga! Inte en kommunal eller regionfråga.
Att Riksdagens minsta parti, kan ha hela Sverige/Sossarna som gisslan, är helt ofattbart. Men med en Kalle Anka statsminister, kan man inte förvänta sig något annat.
Ge Bromma flygplats samma villkor som Säve flygplats har i Göteborg. Endast allmänflyget för hela huvudstadsregionen bör samlas på Bromma.
“BRA har lanserat 12 flyglinjer från Bromma med start den 12 maj och har lagt en offensiv tillväxtplan som gör att det inte är sannolikt att verksamheten framöver får plats på Arlanda.”
BRA kan ha hur mycket offensiva tillväxtplaner men det förutsätter att det finns några som vill flyga…
Men vilken härlig nyhet, ha all flygtrafik på ett enda ställe, vilket nätverk för kunderna som vill resa vidare ut i världen och så miljövänligt.
Skall bli härligt att köpa bostad och vandra omkring i parker och sjöar på det som en gång var startbana och vår port ut i världen.
Vilket bra beslut.
Hur mycket taxibilar och bilar tror du Bromma genererade tidigare? Ingen åkte kommunalt till eller från flygplaten. Det finns en del motorolja i marken under och utanför de gamla motor- och underhållsverkstäderna på Bromma. Utspillt flygbränsle har till allra största delen dunstat bort. Glykol och urea finns också i marken. Inget av dessa ämnen är extremt giftigt och de är lättsanerade. Man har i Stockholm byggt på platser som har varit betydligt mer svårsanerade
Nu har rödvins kommunisterna trots sitt nästan obefintliga mandat lyckats genomföra ännu en symbolisk politik, som bara ställer till det i Sverige. Hippit D Hellden är glad att rikemansflyget försvinner och att massa nya bostäder byggs. Vem i hela friden kommer ha råd att flytta in där? Jo, dom allra tätaste som har ledsnat på den stora trädgården i Ålsten. Duktiga regeringen som styrs av MP! Jag vill spy på skiten!!
80-90 % av de som bor i Stockholm tycker att detta är helt rätt beslut. Dessutom samarbetar Moderater, Liberaler, KD, och Centern (med passivt stöd av SD) Miljöpartiet (inklusive Hellden) i Stockholm Stad och region Stockholm. Utan samarbetet med Miljöpartiet försvinner både Svenonius, Kristofer Tomson och König Järlemyr från makten.
Nu är det dax att ta tag idet här! Inga flyg trafikerar Bromma längre! 200 miljoner om året att ha en ”city” flygplats har jag hört. Nä lägg skattepengar på bättre saker.
Det kommer kosta en hel del att sanera marken samt trafiken till E4 kommer öka och behöva bygga motorväg till Tranbergsbron samt de som har villor i närheten av den vägen måset få nya på Brommafältet, Brommaplanskorsningen måste byggas om för att minska kaoset. Kostnaderna kommer växa/explodera.
Är det inte dags att lägga ner Mp och sossen dom har i gisslan för gott istället
Ska regeringen satsa på enbart Arlanda så bör de köpa tillbaka Arlanda express och sänka priset på resor.
Samt ta bort avgifterna för pendeltåg.
Ska gå att åka till Arlanda på SL kortet utan extra avgifter.
Regeringen pratar bara om reguljärflyget på Bromma, men glömmer Affärs, taxi och allmänflyget. Hur ska det få plats på Arlanda när trafiken är tillbaka efter Corona.
Hur fan är det möjligt? Jävla MP!!!!!
Synd att man inte får antirösta i valet!
MP för en direkt skadlig politik för samhället. Alltid baserat på ett tyckande och inte fakta.
Flertalet tidigare utredningar har visat på att all trafik inte går att flytta till ARN. Samtliga prognoser pekar på att flyget kommer tillbaka efter pandemin, även om det tar ett par år.
Hade varit intressant med en neutral utredning och inte beställd av MP. De har ju förmodligen redan bestämt vad utredningen ska komma fram till.
Det är ju väntat, men då bör dom köpa tillbaka Arlanda Express och sänka biljettpriserna med minst 75%
MP har väl bråttom nu, med att fortsätta med sin ödeläggelse av Sverige. Efter nästa val 2022, är de borta från riksdagen. Vilket de själva har insett.
Allt annat vore fullständigt galet.
Helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart, marken är för dyr och det är en attraktiv plats för byggbolagen. Tranebergsbron kommer bli Sveriges mest trafikerade bro.
Det var väl det mest väntade beskedet nånsin.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten