Risk för pilotbrist bland regionalbolagen

Publicerad den 28 november 2012
Kommentarer
Fler piloter måste till för att säkra utvecklingen för de regionala flygbolagen. De menar den amerikanska organisationen för regionalflyget som spårar en kommande brist på piloter. En liknande situation kan vara på gång i Sverige.

The Regional Airline Association, RAA, en amerikansk organisation för de regionala flygbolagen, har slagit larm om en kommande pilotbrist för de mindre flygbolagen i USA. Det är en sammansatt kedja av orsaker som nu gör att RAA ser tillförseln av nya piloter som en nyckelfaktor för branschens fortlevnad: Generationsskiften, brist på utbildningsplatser, fler och mer komplicerade regler och en allmän nedgång i intresset för att satsa på en pilotkarriär.

– Min främsta önskan är att vi kan öka de ekonomiska möjligheterna för pilotstudenter. Annars riskerar vi att pilotkarriären blir förbehållen en ekonomisk elit, säger Faye Malarkey Black på RAA.
         
Ytterligare en faktor som kan späda på pilotbristen är en överenskommelse mellan de stora amerikanska flygbolagen om vilka flygplanstyper som de kan lägga ut sin egen trafik på. Tidigare har gränsen gått vid 50 stolar, över det måste flygbolaget själva flyga trafiken. Men nu gäller 79 stolar som maxgräns vilket innebär att de stora nätverksbolagen kan släppa mer trafik till de regionala flygbolagen och själva koncentrera sig på de stora linjerna och täta passagerarflödena. Förra året flög de regionala flygbolagen 160 miljoner passagerare och stod för cirka hälften av all flygtrafik i USA.
         
Även i Sverige kan en kommande brist på regionalflygspiloter vara på gång.

– Ja, rörligheten bland de regionala piloterna har varit dålig och ålderskurvan ökar nu samtidigt som ett generationsskifte är på gång, säger Jan Bergling på Svenskt Flyg och får medhåll av Ingvar Nordesparr, t f rektor på Trafikflygarhögskolan TFHS.

– Det är ganska naturligt, vi har en situation där framför allt Ryanair och Norwegian sugit upp många av de unga piloterna. Istället för att gå den traditionella vägen från utbildningen till ett mindre regionalt flygbolag och sedan vidare till något av de större bolagen, så hoppar de idag direkt till att flyga Boeing och Airbus på något nätverksflygbolag.
         
TFHS tar varje år in tolv nya elever men de är i princip redan öronmärkta för jobb hos Norwegian som är host-airline på TFHS. Det har resulterat i kritik från branschen och arbetet pågår för att knyta ytterligare ett flygbolag till skolan för att öka spridningen.

– Vi är en yrkesutbildning och det viktiga är att eleverna är anställningsbara och får arbete när de är klara här.
         
Ett kommande generationsskifte, elever från TFHS som går direkt till de stora flygbolagen och betänkligheter bland unga mot att satsa stora summor av egna pengar för att skaffa en pilotutbildning – det är faktorer som kan resultera i en situation där de regionala flygbolagen får svårt att rekrytera piloter.

– I så fall ger det plats för utländska piloter och bolag att konkurrera hårdare på den svenska marknaden, säger Jan Bergling. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Frigg
2012-12-01 13:58

Glöm inte att flygtorget är flygarbetsgivarnas hemvist. Härifrån strömmar sådan information som skulle kunna gagna flygarbetsgivarna i Sverige. Att tala om pilotbrist är just en sådan information… Se det som propaganda och gå vidare. Det räcker med en kort kommentar för att markera för de mindre kritiska i vårt skrå att det här är desinformation.

Dimi
2012-12-01 13:36

Ett Danskt regionalbolag som i våras sökte ett par piloter fick ju över 2000 ansökningar..chefen gick ut i pressen o var gråtfärdig över vad han fick uppleva! Han kunde inte i sin vildaste fantasi föreställa sig att arbetsmarknaden för piloter var så bedrövlig!

Samuel
2012-12-01 13:31

Det verkar vara rätt många insatta som tycker denna artikel är absurd. Skulle vara intressant med en kommentar från artikelförfattaren. Hur tänkte du nu? Är alla dessa kommentarer felaktiga eller är du helt ute och cyklar och bara agerar lite spindoktor?! Moderatorn måste väl ändå se mängden av inlägg, som nästan utan undantag, tycker att artikeln är felaktig som ett tecken på att någon form av respons krävs?!!!

Styrman BA32
2012-11-30 15:27

Jag jobbar som styrman på Svenska Direktflyg AB och jag hörde med våran ground operations manager som är väl insatt i antalet sökande piloter till oss. Han meddelade att det är minst 2st spontanansökningar per dag som kommer in i snitt. Det blir ju över 700 st per år!! Svenska Direktflyg är just ett typiskt regionalbolag som flyger med en av de minsta typerna som används idag, BA32. Vi är ca 35 piloter som jobbar här.

Standardpilot
2012-11-30 04:28

Allt är redan nämnt ovan..

Flygtorget, den här artikeln var inte ok.

Janne
2012-11-29 20:06

Skitsnack, hur kan det då vara 500 ansökningar på bordet när Golden Air söker piloter? Golden Air flyger väll ändå regionalt, eller?

Pilot
2012-11-29 19:45

Det kommer alldrig att bli en brist på piloter. Jan Berglings uttalande har en baktanke. Arbetsgivarna gynnas givetvis om billigare personal kan rekryteras från öst. Hela denna artikel är ren lobbyversamhet från skolor och arbetsgivare. Till alla unga som funderar på pilotyrket kan jag bara säga, välj ett bättre yrke och sportflyg istället på fritiden efter egna vilkor. Låt er inte luras av de falska profeterna.

hello amerika
2012-11-29 16:44

Det står ju faktiskt att det är brist i USA och kan vara på gång i Sverige! Kul att det finns lite optimister kvar i branschen!!

Erik
2012-11-29 16:14

Allvarlig talat flygtorget. Läst många artiklar av Anders, men hur tänkte ni nu? Har ni missat att villkoren är skiiit rent ut sagt, och att det går åt fel håll?! För att tillgången på piloter är STÖRRE än efterfrågan. Har massor med vänner som är arbetslösa. Hur kan ni säga att det är ett överskott, eller kommer kunna bli. Amerikansk statistik? Framtagen av vem? Bolagens lobbygrupper kanske? Ni om några vet väl hur illa det är för piloter. Eller vilken värld lever ni i?

Stråhatten
2012-11-29 15:05

Var har Mr Bergling plockat fram denna statistiken om pilot brist. Kanske ur sin stora svarta hatt !!
Med ca 500 arbetslösa piloter i Skandinavien så ter sig pilotbrist väldigtt avlägset minst sagt.

Jonte
2012-11-29 15:02

Är detta journalistik eller årsprotokollet från flygutbildarnas lobbyförening?

Regionalflygspilotinna
2012-11-29 14:33

Nämen nu har nog Flygtorget blandat ihop det lite, det är flera månader kvar till 1a april.

Ejpilot
2012-11-29 09:44

Varför går så många pilotwannabees i fällan och tar stora lån och utbildar sig till ett yrke där chansen att få ett välbetalt jobb är ungefär lika stor som att jorden är platt, gör man ingen research innan eller är man så lättlurad att man går på allt sockersött snack om att jobb kommer finnas jobb inom snar framtid.

Ejpilot
2012-11-29 09:43

När verkligheten kommer som ett hammarslag i pannan ja då är det för sent, då sätter man sig här på flygtorgets forum och skyller på Ryan och Norwegian m. m att dom har förstört marknaden när det kanske är ens egen naivitet man ska rannsaka.

Martin
2012-11-29 03:48

Varför väljer man att komma ut med såndan trams när det råder så stor brist på pilotjobb? Ingenstans i texten framgår heller om det stora antalet arbetslösa piloter. Piloter som har skuldsatt sig över en halv miljon kronor resten av sina liv. Varför tar man inte fram statiskt över antalet arbetslösa piloter i sverige? Kan det vara att det inte gynnar flygskolorna? När jag gick ut för 3 år sedan så fick 1 jobb av 23. Är detta ett fall för Janne Josefsson och uppdrag granskning?

Tobbe
2012-11-29 03:37

Wow detta är första gången som vi som skriver i kommentatorfältet kommer överens! Jag måste fan sätta mig ner. Det är så fint. Jag blir rörd.

Anders
2012-11-29 00:00

Större pilotarbetslöshet än i Sverige kan jag inte se någon annanstans i Europa… Inget annat land försöker heller så aktivt att få befolkningen att inte flyga.

Vart tog all fakta vägen?

!?
2012-11-28 22:30

Vilken flygskola sponsrar detta! Börjar möjligen elevunderlaget tryta, för ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle betala för en pilotutbildning idag!

Kenta
2012-11-28 22:14

Vilken skitartikel, det är ju själva fan att man försöker lura folk till att tro att det kommer finnas massa jobb.

Det finns ingen brist, kommer inte att bli någon brist.
Däremot får man sämre och sämre villkor, mindre i lönekuvertet och jobba flera timmar.

Dessutom så vill dom större bolagen inte ha piloter från dom mindre, samt tvärt om, har du flugit tung jet är det svårt att få jobb på ett mindre jobb här hemma.

m
2012-11-28 21:07

Om det råder brist skulle väl inte Golden Air och Nextjet kunna sälja sina jobb för ungefär 150-160.000kr st?

Tråkigt att flygtorget skriver sånt här. Att det skulle bli en brist i Sverige. Knappast.

F/O
2012-11-28 19:41

Vidrigt!

Regionalflygpilot
2012-11-28 19:37

Men för helvete Flygtorget, vad är det för dynga ni skriver! Det finns ingen pilotbrist och det kommer inte bli någon heller! Det är ju för att det knappt finns några jobb i reginalflygbranchen, eller möjlighet att gå vidare därifrån om man mot förmodan får ett jobb, som många nyexade piloter köper sig in på Ryan eller Norwegian. Den som skriver en sådan här artikel har uppenbarligen noll koll på flygbranschen. SKÄMS!

Lurifix
2012-11-28 19:28

Av mina 30 kursare är det 5 som har jobb idag. Därefter har det spottats ut tre gånger så många per år från samma skola, varje kull har nog liknande siffror och detta var för ett par år sedan. Det finns idag många hundratals arbetslösa piloter i Sverige. Det är högst oansvarigt att publicera sånna här artiklar. Folk betalar 300tkr + 300tkr för att få en typutbildning och ett halvår på en 737a. Hur kan man få detta till pilotbrist?

Putte
2012-11-28 18:12

Tråkigt att man släpper fram såna här artiklar.
Detta är precis vad flygskolorna vill ha för att kunna sälja ännu mer utbildningar till naiva och dumma piloter som tro de ska få ett jobb som pilot när de är färdiga.

Tråkigt att det inte undersöks istället och skrivs om hur många egentligen som inte har arbete som pilot i Sverige med sina utbildningar och Type Ratings med mera!

X
2012-11-28 16:39

Golden har annonserat två gånger efter piloter under 2012. Första gången, tidigt på året, kom det inte runt 350 ansökningar till platserna.

Någon vecka innan den senaste annonsen löpte ut hade det inkommit knappt 200 ansökningar till de fåtal platser som finns.

Var är bristen?

Erik
2012-11-28 16:00

Men vem har sponsrat den här artikeln? Finns ju överhuvud ingen sanning bakom det här. Är absolut ingen brist! I USA beror ju bristen på att dom skall höga timkravet för piloter in på bolaget. Kan inte exakt, men tror kravet skulle vara omkring 1500h. Och ja det är klart att det blir brist då!!

Regionalare
2012-11-28 15:38

Jag saknaren presentation på hur många ansökningar regionalbolagen får in när de väl annonserar. Nu senast Golden Air som sökte två piloter, gissningsvis var siffran tresiffrig. Detta hade kunnat stå som motvikt när flygskolorna uttalar sig om regionalpiloter som kommande bristvara.

Katten Gustav
2012-11-28 15:23

Artiklar som denna, som ger en totalt skev bild på verkligheten i Sverige, bidrar säkert till att fler stackars människor utbildar sig till piloter i denna oerhört tuffa bransch.

Som någon sa, hur många arbetslösa Skywayspiloter finns det inte? Hur många arbetslösa nyexaminerade piloter finns det inte?? Dessutom finns det säkert ett 50-tal som sitter på bra jobb utomlands men som vill komma hem. Det är ett ÖVERSKOTT på piloter i Sverige för minst 10 år till.

Bertram
2012-11-28 14:25

80 regionalflygpiloter går arbetslösa sen Skywayskonkursen. Snittålder på dessa är 45år vilket innebär att de kan flyga 20år till. Samtidigt har vi en krympande regionalflygmarknad där paxunderlag och antal detinationer minskar.
När kommer det att bli brist på regionalpiloter?
Rent trams!

Häpen
2012-11-28 14:02

Herregud. Om SAS hade gått i konkurs för bara nån vecka sen, (vilket var nära!) hade det blivit så många arbetslösa piloter i Sverige att all all svensk pilotutbildning kan ställas in i 10 år!! Flygbranschen är extremt instabil och att utbilda sig till pilot kommer alltid att vara en investering med oerhört stor risk. Om du funderar på att utbilda dig till pilot: Prata med någon som jobbar som pilot om du vill veta mer om yrket! Se upp med “köpta” referenser från flygskolor.

ACE
2012-11-28 13:19

Det var det dummaste jag hört på länge! “Svenska unga piloter” går till Ryan för att de inte har något val då det inte finns några andra jobb! Så fort det blir ett ledigt jobb hemma i Sverige så slåss “många” om de få jobb som finns, finns massor med piloter som skulle hoppa av sina 737, 320 etc för att få ett hos ett regionalbolag hemma i Sverige!

Som vanligt är det här bara reklam för att lura in mer folk i en hopplös bransch…

trött
2012-11-28 13:19

Hur skulle det kunna bli pilotbrist i sverige när det finns hundratals hungriga svenskar ute ivärlden som inte vill annat än att få komma hem. Känns som ytterliggare propaganda för att spä på överskottet på piloter.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten