Featured article image

SAS allt större på svensk inrikes

Publicerad den 28 oktober 2019
Kommentarer
Inrikesflyget minskar men SAS går mot strömmen och ökar marknadsandelen. Flygbolaget är nu i särklass störst på den svenska trafiken.
SAS

SAS

 

Inrikesflyget fortsätter att minska, det är ingen nyhet och syns tydligt i de senaste siffrorna för tredje kvartalet i år som Tranportstyrelsen nyligen publicerade: Ner med 8,9 procent, vilket understryks av att kabinfaktorn även den minskade med drygt tre procent och stannade på 64,1 procent under tredje kvartalet i år.
Den utvecklingen visar sig också i flygbolagens marknadsandelar men med ett tydligt undantag: SAS växte stort på inrikes under kvartalet och ökade sin del av den svenska inrikesmarknaden med 4,5 procent. SAS är nu i särklass störst och flyger nästan varannan svensk inrikespassagerare: 48,9 procent. Detta trots att på samtliga nio inrikesdestinationer som SAS flyger på så har passagerarantalet minskat. Av allt att döma bygger de positiva siffrorna på att framför allt Norwegian har tappat passagerare inom Sverige och därmed en marknadsandel som i stort motsvarar uppgången i SAS.
– Statistiken från Transportstyrelsen motsvarar vad vi själva ser där framför allt september var en mycket bra månad för oss, säger presschefen Freja Annamatz till Flygtorget.
Inrikes i Sverige består i princip av fyra flygbolag, SAS, BRA, Norwegian och Air Leap. Samtliga bolag menar att det är en marknad med stora utmaningar och framför allt BRA har gjort några drastiska nedskärningar under den senaste tiden: Linjen Jönköping – Bromma är borta ur trafikprogrammet, Linjen till Östersund reduceras och får inte trafik alla dagar i veckan medan trafiken till Sundsvall flygs med en Fokker 50 med 50 stolar ombord istället för den större ATR72.
– Det är åtgärder som vi gör för att möta marknadsutvecklingen, säger Jim Hofverberg på BRA.
Varken SAS eller Norwegian räknar med några liknande neddragningar. Å andra sidan finns inte heller några nysatsningar att räkna med. SAS återvände till Örnsköldsvik i april förra året och är det senaste tillskottet i linjenätet. Det gör att SAS är ensamma på tre inrikesdestinationer: Kiruna, Skellefteå och Örnsköldsvik.
– Vi ser ständigt över vårt linjenät och hur vi kan utveckla det beroende på hur efterfrågan är säger Charlotte Holmbergh jacobsson informationschef på Norwegian
Den svenska inrikesmarknaden Q3 – 2019
SAS: 48,9 procent
BRA: 29,9 procent
Norwegian: 19,1 procent
Övriga: 2,1 procent 
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2019-10-31 09:37

ville vært bra.

Danmark er Danmark, og har ikke noe med svenske lufthavner å gjøre, men det er klart at CPH har syd-svensk trafikk.

Bertil
2019-10-30 22:11

Jag googlade och tog mig fem sekunder. Swedavia hade isåfall 10 miljoner fler utrikes passagerare än Avinor.
Värt att nämna är att väldigt många fler flygplatser i Sverige är privatiserade, tex. Skavsta har dryga två miljoner passagerare också och med tanke på Kastrups geografi är ett antal miljoner passagerare där från södra Sverige också.

pf
2019-10-30 15:39

jeg vet ikke om det er slike krav på skoler i Sverige, men i Norge er det krav om at summen av prosentregning skal være 100

pf
2019-10-30 15:38

Från den store Kongekrabben; det var 56,5 mill pax på norske lufthavner i 2018 iflg Avinors statestikk, av de var ca 26 mill inrikes og ca 18,7 mill utenriks. Avinor benytter noe som heter talt två ganger som er 9,3 mill

Jeg finner ikke noe tilsvarende stat for de svenske lufthavner, de har vel ikke så avanserte datavertøy at de klarer å produsere noe, og/eller de skjems over tallene.

John
2019-10-30 15:12

SAS tappar på den svenska inhemska marknaden. Låt dem bara vara de som förlorar mest. Norwegian, är lite smartare och har klippt in i rutter som går med förlust . Därför förändringen i marknadsandel.

Bertil
2019-10-30 10:36

Fast med utrikestrafiken inräknat också är Sverige en betydligt större flygmarknad än Norge.

Bjørn.
2019-10-29 18:47

Nå var det ikke jeg som først nevnte det norske markedet, men svarte på et allerede skrevet innlegg. Og når det kommer til flymarkedet, så er det faktisk Sverige som er lillebror TROSS dobbelt folketall, min venn.

sv Björn
2019-10-29 16:09

Vad har den norska inrikesmarknaden med den svenska att göra. Lässvårigheter?

sv pf
2019-10-29 13:00

Du tycker tydligen att SAS ska sluta att flyga svensk inrikes. Dessutom handlar artikeln om svensk inrikes. Men med storebrorskomplex, är det nödvändigt för norrmän att ta norsk inrikes.
Den lilla norska räkan skrek: Jeg er en hummer!

Gullan Purser&Inrikesexpert
2019-10-29 07:01

Vad kul, som vi alla i SAS kämpat för detta.
Alltifrån trafikplanerare till oss tjejer…&grabbar i kabinen.
Bra tidtabell, låga priser, fin punktlighet ,hjälp när det krånglar och såklart vårt härliga gratiskaffe ombord.

Tack alla som flyger med oss.
Nu tar vi nästa steg framåt och säkrar positionen

GM
2019-10-29 06:39

Inntekter SAS Q3 2019
Norge 27%, Europa 26%, Sverige 16%, Danmark 15%, Andre land 9%

Kalle Flygare
2019-10-29 00:28

Norges inrikesflyg representerar stora intäkter för både SAS och Norwegian, inte bara för att norrmännen har högre inkomster än invånarna i grannländerna. Norges geografi med ett relativt otillgängligt alplandskap gör tågresor ytterst långa i jämförelse med Sverige. En tågresa mellan Oslo och Bergen är dubbelt så tidskrävande som en tågresa mellan Stockholm och Göteborg trots kortare avstånd.

Bertil
2019-10-28 23:50

Artikeln handlar om svensk inrikes så varför tar ni ens upp Norge? Ingen bryr sig. I Sverige finns något som heter tåg och motorvägar så ingen är särskilt imponerad över norsk inrikes flygtrafik.

Mr.SAS
2019-10-28 22:19

Vi på SAS är kæmpe glada för den stora norska marknaden men oxå jätteglada för den lilla (enligt pf&bjørn) svenska marknaden!

pf
2019-10-28 19:37

sv pf, SAS publiserte tall hvor inkomstene kom fra-tok vi og så bare på de tre land, S+DK var mindre enn det norske SAS-markedet, målt på inkomst.

Sverige er nok et marginalt land, dog med masse bra tåglinjer og Greta Thunberg.

Bjørn.
2019-10-28 16:47

Kan legge til at han som sier at det norske markedet er lite, så er der FEIL. Det flyr blandt annet flere mellom Bergen og Oslo enn mellom F.eks Berlin og London. Totalmarkedet i Norge er MYE større enn det svenske, tross halve befolkningen. Av de skandinaviske land, frakter SAS flest passasjerer i Norge.

Max
2019-10-28 14:32

Wow SAS störst på inrikes!
Jag är imponerad, undrar vad de flyger med till Visby sommaren 2020?

Resenär
2019-10-28 14:27

Dröjer inte länge förrän SAS lämnar OER igen.
Med tanke på att man ej fyller ATR-72, samt att det är billigare att flyga från Umeå.
Flödet med Privata resenärer väljer att resa via Umeå.

Nas
2019-10-28 13:34

Norwegian flyger till Kiruna.

sv pf
2019-10-28 12:37

en marknad. Norsk utrikes är också, en liten och marginell marknad. Men ändå en marknad.

pf
2019-10-28 10:56

lite og marginalt marked.

Superbra!
2019-10-28 09:54

Jag skulle aldrig flyga något annat än SAS inrikes! Iallafall inte till storstäderna! Heja SAS !!!!

Tailspin
2019-10-28 09:04

Samtidigt som Norwegians expansion vänder och krymper!
Tokigt att lämna flygplatser så SAS blir enda operatören!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten