SAS börjar med kurvade inflygningar på Stockholm-Arlanda

Publicerad den 6 maj 2010
Kommentarer
I slutet av mars fick SAS som första flygbolag det formella tillståndet av Svenska Transportstyrelsen att genomföra så kallade kurvade inflygningar med SAS Boeing 737NG på Stockholm-Arlandas tredje bana 01R.

Det innebär i praktiken att inflygningen sker med hjälp av det satellitbaserade GPS-systemet istället för de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS). I den tillämpning som används på Stockholm-Arlandas tredje bana sker inflygningen till bana 01R i en S-formad kurva. Därmed flyttas bullret i flygplatsens närområde och exponeringen i känsliga områden minskas. Utvecklingen med de kurvade inflygningarna påbörjades 2004 genom ett samarbete mellan SAS och LFV. Sedan dess har de testats i simulator och utvärderats i begränsad skala.

SAS är det första flygbolaget i Europa som har fått ett formellt godkännande att använda RNP AR (Required Navigation Performance Authorization Required) i kommersiell daglig flygverksamhet baserat på EASAs, European Aviation Safety Agency nyligen fastställda regelverk kring sådana inflygningar.

-Vi är stolta över att vara ledande i arbetet med att använda avancerat systemstöd för att effektivisera våra flygningar. Med tekniken bakom de kurvade inflygningar får vi möjlighet att på sikt ytterligare effektivisera våra gröna inflygningar och sänka utsläppen ännu mer, säger Lars Andersen Resare, SAS miljöchef.

SAS har sedan början av 2000-talet varit det drivande flygbolaget i etableringen av gröna inflygningar som innebär att flygplanen glidflyger med motorerna på tomgång sista biten innan landning. Hittills har de traditionella markbaserade inflygningssystemen (ILS) använts vid gröna inflygningar och med hjälp av RNP AR kommer dessa inflygningar att kunna vidareutvecklas. Genom att korta flygvägarna blir de ännu mer effektiva då bränsleförbrukningen och utsläppen reduceras ytterligare.

– Det är en stor fördel för Arlanda – och dess grannar – att SAS driver på utvecklingen. Nu är det vi som flygplatshållare som tillsammans med flygtrafikledningen måste arbeta för att i framtiden kunna erbjuda både gröna och kurvade inflygningar till flygplatsens olika banor, avslutar Jan Lindqvist, Swedavias informationschef på Arlanda

Skriv en kommentar

Kommentarer

Jesper
2010-05-09 20:57

Jag tycker detta är positivt, och kul!
I USA flyger vi dagligen “kurvade” GPS-approacher. De med WAAS, s.k. LPV, har en lika låg DA som en vanlig ILS. Superbra!

Airways
2010-05-08 08:29

Jag har alltid undrat varför man väntar till dess man kan göra GPS-inflygningar till 01R. Det borde väl gå att radarleda för en visual från öster och undvika bebyggelse? Varför går detta inte i Sverige? I Seattle har ni visual Bay approach och på JFK har vi Canarsie approach som glider in 90 grader mot 13-banorna… Varför inte till 01R???

PM
2010-05-06 14:29

Novair var ju tidigt ute och flög dessa kurvade inflygningar till RW01R redan i höstas inom MINT-projektet. Dock endast godkända för “bra väder”-inflygningar. Dom är dock på gång att få formellt RNP-AR godkännande också. Fler lär följa snart…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten