SAS-chefen räknar med att Norwegian överlever

Publicerad den 4 december 2020
Kommentarer
Det är inte omöjligt att Norwegian överlever. SAS-chefen Rickard Gustafson tror ännu inte på en konkurs men räknar oavsett det med fortsatt hård konkurrens i Skandinavien, vare sig det är Norwegian eller något annat flygbolag.
Halverad omsättning och en förlust på 10,1 miljarder kronor före skatt. Det var bistra siffror när SAS presenterade bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2019/2020. Och det är naturligtvis pandemin som plågar flygbolaget vilket syns när de fyra kvartalen läggs till varandra:
Första kvartalet, november 2019-januari 2020: en miljard i förlust
Andra kvartalet, februari 2020-april 2020: 3,7 miljarder i förlust
Tredje kvartalet, maj 2020-juli 2020: 2,0 miljarder i förlust
Fjärde kvartalet, augusti 2020-oktober 2020: 3,4 miljarder i förlust
– Helåret påverkades naturligtvis i hög grad av pandemin. Sedan mars var större delen av vår trafik pausad och en efterfrågan som inte var i närheten av föregående årsnivåer. Detta ledde till en nedgång av intäkterna med 55 % till 20,5 miljarder SEK, vilket delvis dämpades av en minskning av kostnaderna med 37 % till följd av lägre rörliga kostnader och ett omfattande kostnadsbesparingsprogram. Trots detta minskade resultatet för helåret med 9,4 miljarder SEK till -8,6 miljarder SEK, konstaterade Rickard Gustafson i ett pressmeddelande.
De tuffa tiderna har gjort att SAS arbetar på att anpassa kapaciteten efter dels en minskad efterfrågan, dels de snabba svängningarna som uppstår när restriktioner införs på olika marknader. Därför har bland annat nya villkor med ökad andel rörliga kostnader förhandlats fram med de underleverantörer som flyger en del av den regionala trafiken. 
Den egna flygplansflottan moderniseras i snabbare takt i och med att 21 flygplan har fasats ut snabbare än planerat: 15 Boeing B737NG, de fem sista A340-300 och en A330 har försvunnit. 
– Den snabbare utfasningen kommer att stötta likviditeten genom försäljning av flygplan och motorer och även minska kostnaderna för underhåll och leasing och kommer också att bidra till lägre utsläpp.
I samband med presentationen av bokslutet fick Rickard Gustafson också frågor om hur han ser på en eventuell framtida konkurrenssituation om Norwegian inte skulle klara att ta sig igenom pandemin. 
– Jag vill inte utesluta att Norwegian kommer att fortsätta existera. Jag blir inte överraskad om de överlever och opererar på norsk inrikes och kanske till och med på den skandinaviska marknaden. Och då är det fortsatt många spelare med, rapporterade dn.no.
– Varje gång som det uppstår ett tomrum på marknaden fylls det på en nanosekund. Vi måste rusta oss för fortsatt konkurrens, alldeles oavsett om Norwegian överlever eller inte. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Resenären
2020-12-06 10:39

“Vi måste rustas oss för fortsatt konkurrens”.. Ja, tack och lov för det.. Vad hade du trott? Att statens obegränsade strösselmiljarder till SAS skulle lämna dig ensam som herre på täppan när alla andra stupat? Det är slut med champagne och kaviar på HK och 5000 SEK enkel väg till Helsingfors.. Welcome to the future!

Johan
2020-12-04 12:07

Bättre att satsa på att Norwegian överlever än motsatsen och sedan bli övveraskade.

Men om DY överlever blir det nog i en annan och decimerad form. Rätt åt ledningen som kört fulspel genom åren men synd om alla lojala anställda.

Sigurd den vise
2020-12-04 10:14

Gullan…
Det är klart att de flesta människor vill arbeta och göra rätt för sig men det är så många som betalar för att Sas skall överleva- är det rätt?
Flygbolag som Amapola och liknande är mer lämpade att ta över. Sverige borde ha ett eget “Sas” och följa sin egna väg framöver.

Gullan Purser&TrafikExpert
2020-12-04 07:15

Nu kavlar vi upp ärmarna och skall verkligen kämpa för att SAS skall överleva.
Det är tuffa tider nu, men vi skall klara detta.

Vi öppnar sakta upp vårt linjenät nu och även viss service på flygplatser och ombord, vår älskade polarrulle och nybryggda kaffe finns nu på allt fler linjer.

Bra om DY klarar sig, de behövs, hoppas bara personalen får anständiga arbetsvillkor i framtiden. Glad för alla branch kollegor som får behålla sina jobb om de klarar sig.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten