
SAS satsar stort med rekordprogram och charter
Nya samarbeten över Atlanten
SAS och Air France-KLM fördjupar sitt samarbete. Enligt överenskommelsen kommer Air France att placera sin flygkod på SAS direktflyg över Atlanten. Det nya codeshare-avtalet syftar till att ge passagerare tillgång till fler destinationer i USA med anslutningar från Köpenhamn, Stockholm och Oslo
För resenärerna betyder det fler valmöjligheter och tätare nätverk, men för SAS är det också en signal om att man alltmer lutar sig mot de nya SkyTeam-partners man fått sedan hösten 2024. Ett sätt att stärka sin relevans på en konkurrensutsatt Nordatlantmarknad.
Rekordsommar – men till vilket pris?
Sommaren 2026 lanserar SAS sitt största linjeprogram någonsin. Med nio nya rutter, sex nya destinationer och 20 procent fler stolar från Köpenhamn stärker man hubben och pressar kapaciteten till max.
Men frågan är vad som driver expansionen. Visst – fritidsresandet är på rekordnivåer. Samtidigt står affärsresandet och stampar, vilket gör att SAS i allt större utsträckning måste söka nya volymer på fritidsmarknaden. Att öppna långlinjer till Mumbai och fler leisure-destinationer i Europa är en logisk strategi, men också en risk – eftersom den typen av efterfrågan snabbt kan vända.
Det verkar som att SAS just nu skriver på en ny identitet. Från traditionellt affärsfokus till en bredare mix av leisure och globalt samarbete. Lyckas de hålla ihop alla dessa satsningar – ja, då kan SAS faktiskt bli starkare än på länge.
Svenska linjer får en del av kakan
Även Sverige märks i satsningen. Arlanda får en ny direktlinje till Madrid, och Visby får en sommarförbindelse till Köpenhamn. För Swedavia är det en välkommen injektion, men linjerna är säsongsbetonade och visar snarare på en försiktig expansion än ett helhjärtat åtagande på den svenska marknaden.
Comeback inom charter – modigt eller desperat?
Samtidigt planerar SAS ett nytt steg in i chartervärlden med det egna paketresebolaget SAS Holiday. Här vill man paketera flyg, hotell och hyrbil – ett område där jättar som Ving och Apollo redan dominerar.
För SAS är detta både ett sätt att möta den växande efterfrågan på fritidsresor och ett sätt att ta större kontroll över kundrelationen. En chans att bygga samma lojalitet som man en gång gjorde med EuroBonus.
Att SAS testar nya intäktsströmmar är inte förvånande. Men frågan är om det räcker att erbjuda ”cityweekends med SAS-DNA”, eller om det blir ännu en parentes i bolagets historia, likt Snowflake.
Balansgång mellan expansion och överlevnad
SAS är inne i en intensiv förändringsfas – delvis driven av möjligheter, delvis av nödvändighet. Det är lätt att tolka nyheterna som en offensiv expansion, men minst lika mycket handlar det om att hitta nya intäktskällor när gamla marknader viker. Lyckas SAS hålla ihop både samarbeten, expansion och chartercomeback kan bolaget vinna tillbaka mark. Misslyckas man riskerar det att bli en splittrad strategi som snarare försvagar varumärket.
Fakta Codeshare: Avtalet innebär att de två flygbolagen säljer biljetter till samma flygning under sina respektive flygnummer. På så sätt kan båda flygbolagen erbjuda fler destinationer till sina kunder utan att starta nya rutter. Det är en vanlig form av samarbete inom flygbranschen.
Kommentarer
AF-KLM i codeshare med SAS långlinjer. Men inte tvärt om? Borde inte SAS ha codeshare till linjer de inte flyger till alla dagar i veckan tex Tokyo, så att man kan åka SAS ena vägen och AF-KLM andra vägen. En affärsresenär väntar inte en extra dag i Tokyo för att åka SAS hem utan då blir det ett annat bolag som flyger dagligen t&r.
SAS Holiday blir 100% en Snowflake.
Stora jättar finns redan på marknaden. De små blir uppköpta av de stora jättarna eller så försvinner dem i tråkiga konkurser. Vad ska SAS göra där? Hur kommer det sig att de kan denna bransch lika bra eller bättre än TUI, Sunclass, Apollo, Jet2 eller Detur?