
SAS: Tio procent av flygplansflottan ska bort
Publicerad den 29 augusti 2022Kommentarer
Jervejeint. Har du verkligen läst SAS pressrelease? Räntan på “företagskrediten” som du kallar den är astronomisk. Mellan 18% – 20 % i ränta visar risknivån.
Nå nu tar allt i. Det är inte SMS lån SAS tagit, utan företagskrediter med säkerhet.
Alla gamla 737:or + 3 A330 Classic från början av 2000-talet.Där har ni lätt 10%
@Fransotto. Om SAS har så duktiga analytiker och chefer varför tjänar de inte pengar? Risken är att Ryanair o Wizz med sina större plan kommer ta över marknaden. Om SAS fortsätter o boka om betalande kunder o kräva pengar att de ska få sina köpta avgångar åter kommer de försvinna.
Om andra bolag börjar tjäna pengar igen och SAS står kvar och trampar så är något fundamentalt fel i verksamheten. Det håller inte att skylla på pilotstrejken.
@ Fransotto, du har så rätt i din kommentar att SAS naturligtvis har en avdelning som räknar på ev nya rutter med olika typer av flygplan.
Lika roligt varje gång att läsa kommentarerna från amatörerna som tror sig veta bättre än SAS. ??
Till Mr Euro, Palle och andra optimister. Läs gärna på och förstå att SAS är i en mycket djup ekonomisk kris. För att få senste lånet på 7 miljarder med nästan 20 % ränta har man satt nästan alla sina kvarvarande flygplan och motorer i pant. SAS kommer att, i bästa fall, komma ut ur rekonstruktionen som ett bolag med 50-70 flygplan och få starta om som ett flygbolag liknande nuvarande Norwegian. Allt annat är drömmar.
Ja fler LH bolag har snott möjlig marknad ifrån SAS på bla ARN.
SAS borde nog byta ut x antal chefer på marknads avd?!
Hur många fler LH tåg skall SAS missa?!
Vart är alla visioner?!
Syd Amerika, mellan Amerika som ngn skrev.
Varför ge upp när ni kan kämpa istället?!
Business cabiner etc är nog inte grejen på många år sedan. Kör med ekonomi cabin.
Dumpa priser på BKK, Phuket etc.
In i elden!
Just nu verkar det som att cheferna gett upp …..
Är man inte i gång med att implementera EMB195 inom SAS? Man ska alltså minska flottan samtidigt som man tar in fler varianter. Det låter komplext.
SAS som alla flygbolag har en flyg planerings avdelning där rutter analyseras i detaljer, ekonomi etc. Här tror man.
SAS har ca 10-11st Boeing 737 kvar. Fasa ut dem så är problemet löst!
@STANDBY för att SAS är i en akut kris som måste lösas kortsiktigt. Nya linjer är ett långsiktigt högrisk kort som kan sluta med spiken i kistan ganska snabbt.
Finns säkert flygplatser med bra fraktbeläggning som SAS inte flyger på som ATL, DFW, SEA, SAN. Troligtvis kan man utöka trafiken på LAX, SFO samt öppna Sao Paulo och Santiago med A350. Vissa Asien rutter utanför Kina ka ge volym som BKK, SIN om man kan få sina gamla övergivna slot’ar.
Ta C11 tillfället och bli av med A350. För stor och för dyr för SAS produktion. Vill man senare utöka långlinjeflottan så satsa på fler A330 och A321LR.
A350 var ett skrytprojekt/hybris som inte skulle sjösatts från ledningen.
Kolla på en jordglob så får du anledningen till att intresse inte finns
Kanske dags att ta tillvara på intresset på Sydamerika, Afrika och Indien. Kan inte förstå varför SAS inte visar intresse att flyga längre än till USA.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten