
SAS upp 389 procent på Visby
Publicerad den 3 oktober 2024Nu svarar SAS på frågan hur det nya samarbetet med Braathens Regional Airways ska se ut i verkligheten. Sundsvall, Ronneby och Ängelholm är tillbaka igen, men nu från Arlanda så klart. Visby, Malmö, Ängelholm, Ronneby och Göteborg får utökad trafik, Visby med hela 389 procent.
Från och med januari 2025 lanseras nya rutter till Halmstad, Kalmar och Sälen. Vill man flyga till Sälen från Stockholm får man vänta till 27 januari. BRA hinner med tre avgångar till Sälen från Bromma i december, men sen blir det en lucka för Sälen-resenärer i en knapp månad.
Enligt SAS ska det nyligen tecknade wet lease-partnerskapet med BRA främja effektiva inrikesflyg och skapar förutsättningar för en långsiktigt hållbar trafik. Avtalet innebär att BRA från årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS, och enligt uppgift ska man öka kapaciteten på centrala inrikeslinjer i Sverige och på så sätt skapa anslutningar till internationella destinationer från Arlanda.
Kommentarer
Jag flögi många år mellan NRK och VBY.
Tror det var 20 platser på det lilla planet.
Borde vara läge att satsa nu igen om det finns någon driftig tjänsteman som kan jobba för detta på någon av alla flygplatser i o runt Östergötland
Kommer GOT-Visby tas över av SAS nu när BRA läger ner?
to saker, frekvensene ser ut til å öke fra 40 til 49 på GOT-ARN(inkl BMA) v.v per uke
Jeg leste nylig om omfattende arbeid på tågspåret mellom Gbg og Alingsås, for de neste tre år. I lange perioder kun 4 tåg/time/retning…..her bör SAS kunne kjenne sin besökelsestid for flere frekvenser…
Tror definitvt att BRA (som ACMI) kommer att ta över alla SAS flygningar på svenskt inrikes och trafiken OSL-ARN. CPH-basen kommer att ta över alla flygningar mellan ARN/GOT/LLA till CPH. Frågan är vilket ACMI-bolag får ta över flygningarna mellan ARN och semesterorterna kring Medelhavet. SAS flygpersonal i Sverige inkl. Gullan kommer att få det kämpigt.
Linköping har troligtvis en reguljär linje minst tre dagar i veckan till Visby inom kort. med tanke på det militära läget och försvarets behov av personal i där.
Från Göteborgs horisont ingen större glädje. Visserligen fler flyg till Arlanda, men det beror på att de flyttat över trafik från Bromma. Skall min in till Stockholm innebär det längre tid på resande fot.
Sannolikt innebär det också att vissa direktflyg från GOT till Visby tas bort, och man tvingas byta på Arlanda.
er det egentlig noe som taler i mot at SAS kan bruke Cityjet på Änelholm ?
Men vilka härliga nyheter, nu knyter vi ihop hela Sverige med vår trafikprogram, och fler nyheter kommer. Vi har en hel del matiga överraskningar på servicesidan också som blir så spännande.
Detta blir succeeeeee´
Det många tyvärr gärna glömmer är att ett bolag måste få linjer att gå runt. Det gäller alla bolag och någon ser en möjlighet till detta så kommer de att flyga där. När BRA slutar på BMA är det helt enkelt en följd nav att de inte får lönsamhet och inget annat. Tron att många andra nu skall plocka upp handsken är bara drömmar.
När man ska flyga vidare så är Arlanda att föredra. Många Gotlänningar pendlar över dagen till Stockholm för jobb och möten, då ligger Bromma bättre till. Bromma är snabbt, enkelt och tvärbanan gör det smidigt med kommuikationer.
Att BRA lägger ner all sin konkurrerande verksamhet mot SAS och ingår ett partnerskap kan ses som kartellbildning. Man går från ett oligopol där man konkurrerat för att nu skapa ett monopol. Plötsligt ropar BRA att Bromma inte är lönsamt efter SAS öppnat plånboken.
SAS offrar Xfly i ekvationen som har avtal fram till 2027. Vad kostatar det SAS att bryta avtalen? Förmodligen är det inte bara av godo med en innrikesoperatör på flera linjer.
Kommer ny operatör på BMA-VBY. Då är SAS snart tillbaka på sin vanliga tidtabell
SAS har helt enkelt tagit över BRAs trafik.
AGH / ESTA har avgångar i nov & dec 2024 med SAS, det är Tryckfels-Nisse som varit framme 🙂
Positivt att SAS tar över en del av Braathens linjer, eller att de följer med till SAS/Arlanda om man så vill. Men det kommer saknas konkurrens på Svenskt inrikesflyg. SAS sitter på ett monopol på flera linjer vilket betyder att man kan sätta sina priser utan hänsyn till andra. Finns en risk att priserna kommer stiga med upp till 389%.
Hoppas Ryanair och Norwegian vill flyga på fler linjer. Det behövs konkurrens.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten