
Snart lyfter Brommaflyg från Visby
Flygtorget pratar med Henrik Svensson, vd och projektledare för Brommaflyg, för att förstå varför han vågar satsa just nu. Svaret är rakt på sak:
– Vi är beroende av bra kommunikationer. När BRA slutade flyga från Bromma försvann framåtandan på Gotland. Biljettpriserna har skjutit i höjden, det känns som en monopolmarknad och vi har varit oroliga som gotlänningar, säger han.
För Henrik Svensson handlar det om mer än flygbiljetter. Han pekar på affärsresor, kompetensförsörjning – och något så konkret som sjuktransporter:
– Många patienter ska till Huddinge eller Karolinska. Att behöva gå de långa avstånden på Arlanda är tufft för sjuka personer. Bromma ligger närmare, säger han.
Här handlar det alltså om liv och hälsa – och om Gotlands framtid som arbets- och utbildningsplats.
Fyra dagliga turer – hyrd ATR från NyxAir
Planen är ambitiös: fyra tur- och returflygningar per vardag, en på lördagar och två på söndagar. Flygplanet är en hyrd ATR 42 med 48 säten från estniska NyxAir.
– Drömmen hade förstås varit en ATR 72. Men vi börjar här, med ett upplägg som håller ekonomin lite bättre. Nu gäller det bara att fylla planen – annars är vi körda, säger Svensson.
Det är tydligt att Brommaflygs satsning är modig, men det är också tydligt att det här är på riktigt.
Lågsäsongsstart – chansning eller smart strategi?
Att premiären sker just den 26 oktober kan vid första anblick kännas riskabelt. Flygets lågsäsong är inte känd för att fylla kabinerna. Men Svensson ser det annorlunda:
– Väntar vi till våren har vi inget varumärke till sommaren. Ska vi vara lönsamma sommaren 2026 måste vi börja nu, säger han.
Gotland jublar – men biljetterna avgör
På Gotland har satsningen mötts med öppna armar från både kommun och näringsliv. Men Henrik Svensson är realistisk: kommer biljetterna att sälja i tillräcklig mängd?
Brommaflyg är i grunden en modig satsning. Att starta ett nytt flygbolag i dagens klimat kräver både kapital, envishet och risktålighet. Lyckas man fylla planen kan linjen bli Gotlands nya livlina. Misslyckas man riskerar den att bli ännu ett kort kapitel i den svenska flyghistorien.
Vi sitter kvar med en känsla av både spänning och hopp – och kan nästan höra motorerna starta redan nu.
Snabbfakta Brommaflyg
Premiär: 26 oktober 2025
Linje: Visby – Bromma
Tidtabell:
Fyra tur- och returavgångar på vardagar
En tur på lördagar
Två turer på söndagar
Flygplan: ATR 42, 48 säten (hyrt av estniska NyxAir)
Bokning: Planerad öppning 27–28 september
Målgrupp: Gotlänningar, näringsliv, sjukresor samt turister
Bakgrund: Första reguljära trafiken Visby–Bromma sedan BRA slutade vid årsskiftet 2024/25
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.