Sterling tillstår FlyMe-förberedelser
Publicerad den 6 mars 2007Hur berett var egentligen Sterling på FlyMe-konkursen?
Väldigt väl, lyder svaret från konkurrenterna. Per G Braathen, ägare av Malmö Aviation, hävdade detta offentligt direkt efter konkursen.
"Man skulle aldrig ha kunnat sätta två flygplan med besättningar i trafik så snabbt annars", säger Per G Braathen till Flygtorget @irmail. "Ja, såvida de inte hade två helt sysslolösa flygplan och besättningar förstås. Men i så fall hade det ju tytt på att situationen för Sterling var riktigt illa…"
Norska Finansavisen kunde redan i fredags rapportera: "När FlyMe kraschlandade stod Sterling berett att sno åt sig Ager-Hanssens & Co:s linjer".
Stefan Vilner (bilden), kommersiell direktör på Sterling, sa så här till tidningen:
"Vi hade följt med lite i pressen om situationen och så kom beskedet klockan 2 (på natten). Vi hade förberett oss en del i förväg."
Förmodligen hade dock Sterling säkrare och bättre information än vad man kunde läsa sig till i pressen. Där finns/fanns förbindelselänkar av både islänningar och andra mellan de båda bolagen.
Och undan gick det förvisso för Sterling att fylla tomrummet efter FlyMe!
Pressreleasen om konkursen sändes ut 01:59. Redan klockan 08:28 rapporterade Jyllands Posten att Sterling tog emot FlyMe´s kunder. Strax därpå fick FlyMe´s hemsida en länk till Sterlings hemsida.
Ja, så var det då bara för Sterling att börja flyga så många FlyMe-kunder som möjligt…
Skulle SAS ha klarat det så snabbt, utan planering?
“Nej, inte så snabbt”, säger Andris Zvejnieks (bilden), kommunikationsdirektör på SAS Sverige.
Christen Ager-Hanssen blev, enligt Finansavisen, känd i Norge vintern år 2000 genom IT-företaget Cognition, värderat till 20 miljarder norska kronor. Ager-Hanssen pratade då om sig själv som Norges rikaste med 15 miljarder norska kronor i förmögenhet. Sen kom IT-kraschen.
Hösten 2004 konkursades Ager-Hanssen i Sverige p g a skatteskulder på 20 Mkr. I samband med det fördes hans aktier i Cognition över på hustrun.
Cognition blev senare huvudägare i FlyMe. Strax innan konkursen i FlyMe Sweden köpte moderbolaget FlyMe Europe AB in sig i brittiska River Don för 40 milj kr.
Ager-Hanssen har också funnits med i Nordic Oil som också hotats av konkurs, men räddades i sista stund.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten