Stockholm – New York ny destination med Delta Airlines
Publicerad den 28 maj 2010– New York är svenska resenärers vanligaste resmål och nu får de dessutom möjligheten att flyga till JFK som är en bättre flygplats än Newark, säger bolaget.
Idag klockan 11.05 lyfter Delta Airlines flight 203 på en premiärtur från Arlanda till New York. Det innebär att bolaget är tillbaka på den svenska marknaden igen sedan linjen till Atlanta las ner förra året.
– Men New York är en helt annan destination, säger biträdande försäljningschefen för Europa, Frank Jahangir. Faktum är att Stockholm är en av de största resemarknaderna när det gäller just New York. Passagerarunderlaget är 13 gånger större på New York än på Atlanta.
Tidigare fanns även långt gångna planer på en direktförbindelse mellan Göteborg och New York, men den satte lågkonjunkturen stopp för. Istället är det Stockholm och Kastrup som nu knyts till Deltas nät med 350 destinationer på sex kontinenter.
– Skandinavien är en viktig marknad för oss, fortsätter Frank Jahangi. I första hand är det New York som lockar men vi vet också att många väljer att flyga vidare inom USA och där är Florida, Los Angeles, Boston och Denver viktiga resmål.
Delta startade 1928 i den amerikanska södern och försörjde sig med en kombination av passagerare och post. Bolaget räknas som pionjärer när det gäller at utveckla hub-systemet och har idag tre, i Atlanta, Cincinnati och Salt Lake City. Liksom ett flertal amerikanska bolag har Delta haft en bitvis ansträngd tillvaro. Under åren 2005-2007 skyddades bolaget från konkurs tack vare den s k Chapter 11 i den amerikanska konkurslagstiftningen. Men bolaget kom stärkt ur krisen, lyckade undvika att bli uppköpta av US Airways och köpte i sin tur Northwest Airlines som nu släpper sitt namn och går upp i Delta. Bolaget blir därmed det största flygbolaget i världen.
– Just nu målar vi om alla Northwests maskiner i Deltas färger, säger Frank Jahangir.
Trafiken mellan Stockholm och New York flygs med en Boeing 757-200 och med 126 maskiner i flottan är Delta världens största operatör av 757:an. Samtidigt arbetar bolaget på att minska typfloran och fasar i första hand ut MD-88 och MD-90 för att i framtiden i princip flyga enbart Boeing.
– Att anpassa flygplanstypen efter destinationen och efterfrågan är en framgångsfaktor, säger Frank Jahangir. Det är vi bra på och Boeing 757 är den optimala maskinen för den här trafiken.
Trafiken mellan Skandinavien och USA drivs som code-share med Air France-KLM vilket innebär att de tre bolagen tillsammans opererar atlanttrafiken och delar på vinster och kostnader. Frank Jahangir igen:
– Det ger passagerarna stora valmöjligheter om vår direkttrafik inte skulle passa. Tillsammans flyger vi 15 000 stolar varje dag mellan Europa och USA och det är 25 procent av all atlanttrafik. Vi räknar också med att svenskarna kommer att uppskatta JFK som i mitt tycke är den bästa flygplatsen i New York.
Kommentarer
Jag förstår hur du tänker, men det låter ju lite konstigt.
1+1 är större än 1 men hur ser sammanslagningen ut?
Delta är inte världens största flygbolag, det är väl United Airlines ihop med Continental.
JFK har mkt fler förbindelser över hela USA, eller ner till carib. syd am
dessutom går subway in till manhattan
Jag vill bara korrigera påståendet att JFK:s närhet till Manhattan är en fördel jämfört med Newark… Båda flygplatserna ligger ungefär lika nära centrum av New York. Har någon en fördel så är det faktiskt Newark och inte JFK främst p.g.a. marktrafiken i rusningstid. Continental har dessutom en överlägsen service jämfört med delta som är lite sisådär faktiskt…
Vad jag vet så ökar Delta sin MD-90 flotta med plan ifrån Kina, så texten är felaktig. Dessutom är Delta ett utav få bolag som fortfarande flyger DC-9.
JFK flygplatsen är en konkurrensfördel framför EWR flygplatsen. Att flyga till JFK gör att du kommer New York City närmare och att det är en bättre flygplats rent allmänt.
Precis som någon säger så har Delta en tendens att ge upp Stockholmsmarknaden så fort det blåser lite motvind (även om det inte handlar om 7-8 gånger…). Konkurrenten Continental har hängt med hela tiden och skaffat sig en trogen kundbas. CO är också med i Star Alliance… Det blir motvind för Delta direkt i nästa konjunkturnedgång tippar jag.
Nyttigt med lite konkurrens på New York linjen. Det skapar bättre service till passagerarna.
Delta har ju lagt ner Stockholm en 7-8 gånger förut, så vi får se hur länge det blir kvar denna gång. Sommaren ut?
Är det en period linje eller kommer den hålla igång året om?
Synd bara att de inte flyger 767 hit som de gjorde förr.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten