Svensk Pilot Förening (SPF) tar ärende till arbetsdomstolen

Publicerad den 13 januari 2010
Kommentarer
Piloterna på Avia Express är uppsagda och bolaget vill nu hyra in samtliga piloter genom ett rekryteringsföretag. – Det här är enda sättet för att få företaget livskraftigt, säger Avia Express VD och ägare Lars Åke Bertilsson till Dagens Nyheter.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Sven Hampus
2010-01-17 16:49

Förstår inte på vad sätt de yngre drabbas värre än de äldre. Menar du att vi ska skrota LAS, eller vad då? Skriv på ett kontrakt så ser du hur surt det blir.

Pilot 27
2010-01-17 15:10

SPF torskar på att gång på gång göra livet surt för oss yngre piloter, kommentarer som”sånt är livet” och “det är inte mycket vi kan göra” gör att man vill lämna den lekskolan.

-100
2010-01-16 14:39

Bra sagt och mitt i prick +30. Vissa har inte alla hästar i stallet tydligen eller så är de inte informerade för att de inte är medlem i SPF och inte tillgång till vårt forum.

+30
2010-01-16 08:27

Till “Ganska ung AVIApilot”
När jag var 17 1/2 år var alla +30 gubbdjävlar.
Men i Avia finns det en hel del hyggliga gubbjävlar som gått ner i arbetstid för att snorvalparna (-50) ska få ha kvar jobbet.
Gubbjävlarna i SPF lokala styrelse arbetar fackligt på ledig tid för att alla snorvalpar och gubbjävlar och ofödda piloter ska få en dräglig arbetssituation.
Gubbdjävlarna brukar stoppa de flesta tokigheterna.
Allt är relativt och att vara ung pilot är ett snabbt övergående fenomen.

DD
2010-01-15 21:48

Visst ska väl helst alla piloter få jobb. Men seriöst, om ni antar Avias bud. Tror det var 3000€ i månaden som FO, då har du ut 12-13k i månaden!
Visst gör man vad som helst för att komma in i flygbranschen men ni kommer ju inte följa någon lönestege eller ha någon trygghet. Efter 6 månader ska man kanske byta flygplanstyp, då är det adjöken eller betala 250k för att få stanna!

Ännu en ung pilot
2010-01-15 19:43

Jag ska tala om hur vi tänker. Antingen så tar vi ett jobb där lönen är lite lägre än dagens. Gör vi inte detta så är vi arbetslösa tills bolaget med för höga löner har gått i konkurs och ett bolag med lägre löner har tagit över marknaden. Då får vi jobb där till löner som är lägre än dagens med enda skillnad att vi får vänta lite längre på vårt första jobb.

Ung pilot som stöder SPF
2010-01-15 19:06

Unga piloter! Hur tänker ni? Vet ni hur mycket sämre en kontraktslön är?? Ca 53% försvinner i egenavgifter och skatter. Sen ska du betala pension, försäkringar, certifikat, semester, ny typerating mm själv.
Har du som fast anställd ca 24k:- krävs minst en kontraktslön på 60k:- för att det ska vara jämförbart, är det så mycket du får?? Eller du köper 35k:- som kontraktare och går ner 12k i lön?

Pilot också!
2010-01-15 19:00

Haha, finns ju inga unga Avia piloter!!

Alla som arbetar i Avia vet att Dalby gör ett storartat jobb. Sen finns det delar av bolaget som även sitter i sektionsstyrelsen som bara tänker på sitt! Det kan jag hålla med om!

Ganska ung AVIApilot
2010-01-15 14:48

LAS är LAS men SPF skyldiga till den situation som nu råder där det alltid är vi unga piloter som får på nöten när det går dåligt i flygbranschen (som det ju oftast gör). De gamla piloterna som styr (AVIAs) SPF är helt hänsynslösa mot oss som är yngre. Vi kan gärna få sparken bara de får behålla sina upparbetade löner. Sedan skyller man på arbetsgivaren. Så vad har vi yngre att förlora på de nya lösningarna om vi ändå blir arbetslösa i Thomas Dahlbys underbara värld!?!

Sven Hampus
2010-01-14 20:57

Till ännu en ung pilot: Det är inte SPF:s fel att LAS finns med turordningsregler vid uppsägning. Senioritetsreglerna är samma turordningsregler och helt korrekt hanterat. Kaptener degraderas då styrmän sägs upp. Du menar väl inte att uppsägningar ska ske på annat sätt? Omvänd senioritet kanske. Det har varit vår förra ägares våta dröm, du kanske är han?

Erik
2010-01-14 14:21

Avia Express kontrolleras de facto av Saléns via Skyways Holding trots att ”familjen” officiellt sålde bolaget för att inte exponera sitt namn i massmedia i samband med detta av Erik Salén initierade experimentet. Saléns har gjort det tidigare med Air Express som såldes och döptes om till MCA Airlines innan det gick i konkurs hösten 2009. Sannolikt är det Erik Saléns ledarstil och bristande förhandlingsförmåga som har varit en avgörande faktor för de båda bolagens krisartade utveckling.

Ännu en ung pilot
2010-01-14 11:00

Inse att arbetsmarknaden har förändrats, gilla läget och gör det bästa av situationen innan det är för sent.

Ännu en ung pilot
2010-01-14 10:58

Visst fan är det fel med kontraktsanställning. Men se det från arbetsgivarens sida, vad har de för alternativ? Man kan inte konkurrera när man hela tiden måste säga upp de billigaste piloterna och sitta kvar med de dyra. SAS har samma problem. 80- och 90-talet är förbi. Växande lågprisbolag sitter och klappar händerna medans SPF strejkar bolagen till konkurs för att medlemmarna ska få behålla sina villkor.

SA
2010-01-14 08:44

Planera för strejk, piloter teckniker, kabinpersonal mfl.
Vad säger transportstyrelsen

Ragge
2010-01-14 07:24

Vad tror ni händer i Arbetsdomstolen ?
Det finns en anledning till att den kallas “arbetsgivardomstolen”.
Här krävs nog att hela pilotkollektivet är eniga och agerar gemensamt. Från de största till de minsta och detta oavsett facktillhörighet.

nattfalk
2010-01-14 00:30

Ett problem är ju att man konkurrerar mot Nextjet och Avitrans. Där har man inte heller kört med fair play. Hoppas att företaget inte lyckas med det här, det vore katastrof för alla i förlängningen. Men framförallt kan vi hoppas på att sanningen om våra löner/villkor sipprar ner genom leden till framtida pilotaspiranter så att de inser att det inte är en god ide att bränna en miljon på flygutbildning+rating för att sen bli överkörd av kortsiktiga företagsledningar.

Fd ung pilot
2010-01-13 23:33

Till “ännu en ung pilot”: Egenföretagare med kontraktsanställning via ett bemanningsföretag i Nya Zeeland. Hör du själv inte hur fel det är? Problemet med flight deck crew är att det än idag är alldeles för många som utbildar sig till piloter, ofta till orimligt höga kostnader, i förhållande till lediga jobb på marknaden och till vilket pris som helst. Detta drar naturligtvis bolagsledningarna till sin fördel och utnyttjar till det yttersta. Fast anställd? Ja tack! Egenföretagare? Nej tack!

medelålders pilot
2010-01-13 22:56

Jag hoppas innerligt att ledningen inte lyckas med sina avsikter. Skulle dom lyckas står snart alla andra bolag på tur för att kunna konkurrera dom med!! En helt vansinnig spiral. Jag hoppas man kommer fram till att detta är olagligt och stoppas.

Ännu en ung pilot
2010-01-13 21:40

Problemet för Skyways, liksom andra bolag som har fått skära ner på personal under åren är att sist in, först ut gällt. Sist in är alltid styrmännen och därmed får dessa gå först. När man skurit ner tillräckligt många gånger så har man bara de dyra kaptenerna kvar. Skulle inte förvåna mig om det då och då sitter två kaptener på flight deck varav den ene agerar styrman, fast med kaptens lön? Detta är en situation som enbart skapats av SPF. Har jag fel?

Börje
2010-01-13 21:02

Äntligen ett fack förbund som står på sig och säger nej, nu är det nog. Utan starka arbetstagare med hedern kvar i samvetet blir vi ett låglöneland och uppkörda i röven. Mvh Flygtekniker Börje

Sven Hampus
2010-01-13 18:15

Vad bolaget borde göra är att marknadsföra sig på ett annat sätt och sälja mer biljetter. Ta ansvar för för verksamheten i stället för att skyll det på piloterna. Till Ung pilot: Det har inte med lönerna att göra, tänk på att du som egen företagare förlorar all arbetsrätt som går 100 år tillbaka i tiden. Ingen LAS, Semesterlag eller dylikt!

xxx
2010-01-13 15:34

Saken är ju den att om ett bolag inte kan göra sig konkurrenskraftigt utan att ta till dessa metoder borde det gå i konkurs. Inkompetenta Skyways!

Äldre Pilot
2010-01-13 13:34

Tänk dig för!
När du väl har fått ditt första jobb tar det inte lång tid innan du sitter och klagar på lönen i cockpit. Kanske redan Fredagskväll när dina kompisar är hemma och har party.

Stupids
2010-01-13 13:06

Det här är bara början på vad denna ledning har planerat. Nu är det piloternas tur och det är bara en tidsfråga tills kabinpersonl mfl är i samma situation. Och frågan är då vad Unionen har att komma med. Strejk!!!!!

Ung pilot
2010-01-13 12:55

Vad är alternativet? Konkurs! SPF representeras alltid av de äldre piloter som har mest att förlora. Vi som är yngre får inte lägre lön genom det föreslagna och vi får inse att det är en ny värld på väg i flygbranschen (medan SPF står som en dinusaurie och väntar på kometen) Men eftersom de som driver den här processen i Avias SPF ju ändå är pensionärer har de inget att förlora så de kan utan nersida köra sina presonliga vendettor mot Avias ledning på kollektivets bekostnad.

ARG
2010-01-13 10:57

Som tidigare skrivet hoppas jag hela branschen ställer upp för dessa piloter !!!!
Den girighet som arbetsgivaren visar är bara ett tecken på att man är oseriös.
Skylla på arbetsbrist ena sekunden och sedan säga att man hyr in personal utifrån om nuvarande piloter säger nej ?!
Jag hoppas det går vägen för Er anställda som sitter i detta bolag med en företagsledning som borde skämmas……….

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten