Svenskt flyg visar styrka
Swedavias siffror för oktober visar att svensk flygtrafik fortsätter att återhämta sig – men också att marknaden förändrats. Utrikesresandet leder utvecklingen, medan inrikesmarknaden fortfarande letar efter sin nya balans. En sak är säker – oktober 2025 visar att svensk luftfart fortfarande har lyftkraft.
Swedavias oktober: Stark utveckling för både utrikes och inrikes
Drygt tre miljoner resenärer flög via Swedavias tio flygplatser i oktober, en ökning med fem procent jämfört med samma månad förra året. Den starka trenden för utrikesresandet höll i sig – men den här gången ökade även inrikestrafiken. Swedavias flygplatser hanterade totalt över tre miljoner resenärer på bara en månad.
Arlanda över nivåerna före pandemin
Arlanda hade den starkaste tillväxten i oktober med en ökning på drygt nio procent jämfört med samma månad 2024. Utrikesresandet ökade med sex procent, medan inrikestrafiken växte med hela 31 procent, där Bromma flygplats trafikflytt har en betydande inverkan.
Totalt reste drygt två miljoner passagerare via Arlanda under månaden – varav 1,8 miljoner utrikes och drygt 400 000 inrikes. Att Arlanda nu har fler utrikesresenärer än före pandemin är mer än bara statistik – det är ett tydligt tecken på att Sveriges internationella tillgänglighet är på väg tillbaka. Men avståndet till Kastrups passagerarantal ser inte ut att minska, Copenhagen Airport hade totalt 3,06 miljoner passagerare i oktober.
Mycket positivt är dock att Swedavia konstaterar att Arlanda nu hade fler utrikesresenärer än motsvarande månad före pandemin 2019, ett trendbrott som markerar en ny fas för svensk utrikestrafik.
Fler utrikesresenärer – men även inrikes ökar
Totalt ökade utrikesresandet vid Swedavias tio flygplatser med sex procent, medan inrikesresandet steg med tre procent jämfört med oktober 2024. Störst ökning på inrikesmarknaden efter Arlanda noterades vid Luleå Airport och Umeå Airport, följt av Åre Östersund Airport.
På utrikessidan var tillväxten störst på de stora internationella flygplatserna: Arlanda, Göteborg Landvetter Airport och Malmö Airport.
En intressant siffra är att Visbytrafiken bara minskat med två procent sedan förra året, trots BRA:s flytt till Arlanda.
Nya linjer i oktober
Oktober bjöd på flera nya destinationer inom Swedavia-nätet.
• Från Arlanda startade Norse Atlantic Airways en ny direktlinje till Bangkok, Norwegian öppnade linjen till Sharm El-Sheikh, och Wizz Air började flyga till Skopje.
• Från Göteborg Landvetter tillkom Porto och Malta, båda med Ryanair.
• Norse Atlantics etablering på Arlanda lyfts av Swedavia som en viktig förstärkning av Sveriges tillgänglighet till Thailand. Linjen trafikeras två gånger i veckan med en Boeing 787 Dreamliner med plats för 338 passagerare.
Förbättrat resultat och ökad efterfrågan
Swedavia fortsätter att förbättra sitt ekonomiska resultat. Under det tredje kvartalet ökade nettoomsättningen med 102 miljoner kronor till 1,8 miljarder, och rörelseresultatet förbättrades till 249 miljoner kronor.
Det finns helt klart en optimism i luften: nya linjer, ökade resenärsvolymer och ett Swedavia som levererar starka kvartalsresultat. Men samtidigt kvarstår utmaningen: hur säkras långsiktig tillväxt i hela landet när SAS flyttar sina långlinjer till Köpenhamn och flygplanskapaciteten globalt är pressad?
Swedavia oktober 2025, förändring mot okt 2024
Stockholm Arlanda Airport: 2,22 miljoner (+9%)
Göteborg Landvetter Airport: 0,51 miljoner (+6%)
Malmö Airport: 78000 (-5 %)
Luleå Airport: 101000 (+14 %)
Umeå Airport: 75000 (+7 %)
Åre Östersund Airport: 25000 (+10 %)
Ronneby Airport: 11000 (±0 %)
Visby Airport: 22000 (-2 %)
Kiruna Airport: 15000 (+3 %)
Bromma Stockholm Airport: 3000 (-97 %)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


