Featured article image

Swedavia flyger vidare – men Arlandas framtid står på vänt

Publicerad den 2025-10-31 09:12av Redaktionen
Kommentarer
Efter ännu ett starkt kvartal visar Swedavia att svensk flygtrafik är på väg uppåt igen. Arlanda stärker sin roll som nav för både inrikes och utrikes trafik – men samtidigt väntar flygplatsen fortfarande på politiska besked som ska avgöra dess framtid.

Swedavia redovisar för tredje kvartalet i rad ett förbättrat resultat och nästan tio miljoner resenärer via sina tio flygplatser. Efterfrågan ökar både på inrikes- och utrikesresor, och Arlanda toppar dessutom Eurocontrols lista som Europas mest punktliga storflygplats – en tydlig signal om att effektiviteten är tillbaka.

Men mitt i framgången finns ett bekant problem: politiken hänger inte med. Trots flera statliga utredningar väntar Arlanda fortfarande på de beslut som ska säkra framtidens kapacitet, konkurrenskraft och tillväxt.

Tillväxt i luften – men ojämt på marken
Efter årets tre första kvartal visar Swedavia ett rörelseresultat på 249 miljoner kronor, upp 20 miljoner från förra året. Totalt reste nära tio miljoner passagerare under kvartalet – en ökning med drygt tre procent. Efterfrågan på utrikesresor fortsätter vara stark, medan inrikestrafiken ökar något långsammare.

Swedavias vd Jonas Abrahamsson lyfter särskilt de förbättrade kommersiella intäkterna och den starka operativa leveransen. Arlanda utsågs dessutom till ”Årets kommersiella plats” på NSCS Nordic Awards, vilket markerar en tydlig återhämtning även på den affärsmässiga sidan.

Arlanda drar – Bromma faller

Flygtorgets tidigare analys från september visar tydligt hur svensk luftfart står mitt i ett skifte: Arlanda befäster sin roll som nav, medan Landvetter och Malmö hakar på den starka utrikestrenden. De regionala flygplatserna i norr håller ställningarna – men Brommas nedgång blir alltmer symbolisk. När operatörer drar sig tillbaka syns det direkt i statistiken.

Flygbolagen växer – men Arlanda väntar på besked
Flera flygbolag växer snabbt på Swedavias flygplatser. Norwegian fortsätter sin expansion i Sverige och Ryanair har annonserat nya satsningar på Arlanda. Även andra aktörer rapporterar tvåsiffriga tillväxttal. Tillsammans med en avskaffad flygskatt och tidigare investeringar i infrastruktur har det stärkt flygplatsernas konkurrenskraft.

Men samtidigt pekar Swedavia på behovet av fler interkontinentala linjer. SAS satsar som bekant på Köpenhamn, vilket ökar pressen på att attrahera nya internationella aktörer till Arlanda.

Det är svårt att inte jämföra med våra nordiska grannar. I både Danmark, Norge och Finland finns tydliga strategier för flygplatsernas utveckling, och de backas upp med incitament, investeringar och handlingskraft. Resultatet märks redan: Kastrup och Gardermoen har flera miljoner fler passagerare per år, medan Helsingfors har fler internationella direktlinjer.

Arlanda – en fråga som dras i långbänk
Utvecklingen av framtidens Arlanda pågår, men i långsam takt. Projektet för nya bryggor och uppställningsplatser fortskrider enligt plan, men de större politiska besluten dröjer.
Efter flera utredningar – från regeringens Arlandaplan 2022 till Peter Normans rapport i somras – återstår ännu tydliga besked om investeringar och långsiktig strategi.

Svensk luftfart står på tröskeln till ett lyft. Frågan är bara om den får tillstånd att starta.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Linlus
2025-11-04 13:51

Och Ryanair är extremt lönsamt och har totalt cirka 220 miljoner passagerare jfr med SAS 23 miljoner. Och vi lever i en marknadsekonomi.

Att: @Sv Resenären
2025-11-04 09:31

Ryanair har enligt dig en femtedel av trafiken!
Vid en grundlig genomgång har de betydligt lägre trafik.
Dessutom ingen riktig service, för få avgångar till en ort varje dag.
De har inte heller dagliga avgångar till de orter de trafikerar.
RyanAir ger mycket dålig service genom att inte dagligen flyg till sina destinationer.
Jämför om pendeltåget i Stockholm endast trafikerade vissa stationer en gång var annan dag.
RyanAir´s servicenivå är extremt låg!
You Get What You Pay For!

@Sv Resenären
2025-11-03 20:15

Ryanair står för drygt 20% av all passagerartrafik på ARN, så trots att SAS är större så är Ryanair knappast en liten andel av ARN i dagsläget…

Sv Resenären
2025-11-03 14:27

Ryanair ligger långt efter. De är russinplockare och flyger endast ett fåtal flygningar varje varje vecka till de flesta destinationerna!

SAS är den absolut största flygbolaget på Arlanda!
Vardagar har SAS 138 flygningar från Arlanda,
68 utomlands och 70 flygningar inom Sverige.

@Resenären
2025-11-03 12:07

För att ta Swedavia i försvar (fast det tar emot) så styr regeringen Swedavia

Ägarstyrning: Regeringen styr Swedavia via den statliga ägarpolicy, dessutom så har staten ett avkastningskrav på Swedavia. Så jag skulle säga att regeringen styr Swedavia ganska hårt och man ska lämna vinst till staten istället för att återinvestera den. Det är väl därför hotell och butiker ökar på ARN

Resenären
2025-11-03 09:49

Håller med JoLo…
Lämnar Ryanair och Wizzair blir det inte mycket kvar av ARN. De två håller uppe statistiken. Myndigheten Swedavia gör inte mycket för att pusha ARN som de facto är en perifier flygplats i utkanten av Europa…

Insatt
2025-11-02 18:14

Sv@Jens
Flygskatten någon?

Sv Jens
2025-11-02 12:17

Flyget är en mycket subventionerad verksamhet!
Bränslet är skattebefriat!
Ja du läste rätt flygbränslet är SKATTEBEFRIAT!

@Jens
2025-11-02 12:15

Precis Jens när en stalinistisk regering kommer till makten nästa år får man inte flyga överhuvudtaget. Ärligt skärp dej. Tidö har inte inte gjort ett skit för flyget förutom utredningar

Jens
2025-11-02 11:40

När vi får en socialistisk/kommunistisk regim om ett år lär flyget nästan gå i graven pga politiska och skattemässiga skäl.

Sv JoLo
2025-11-02 11:12

Och hur många privata bolag går i konkurs och kostar oss skattebetalare pengar?
Swedavia är ett bra alternativ för ett flertal flygplatser.

Anonymous
2025-11-02 08:47

Håller med signaturen Mats helt och hållet.
Och någon kanske borde granska Swedavia lite närmare. Finns mycket att titta på där- vart är service och information till resenärer och anställda? Stora brister där.

Andreas
2025-11-02 08:25

JoLo: “nuvarande ledning framstår verkligen inte som särskilt kompetent” Både VD:n och den kommersiella chefen ska sluta, så det ska in en ny ledning. Förhoppningsvis en som du blir mer nöjd med.

Staten: Nej, Norwegian höll på att gå i konkurs _före_ pandemin p.g.a. satsningen på långlinjer. Tack vare pandemin kunde de komma ur kontrakten från den felsatsningen. Långlinjer är inget de skulle ha övervägt att fortsätta med, oavsett eventuellt statligt stöd.

Staten
2025-11-01 19:26

Hade staten stöttat Norwegian under pandemin hade man förmodligen haft långlinjer från Arlanda.

JoLo
2025-11-01 11:27

Swedavia borde nog privatiseras. Blir ett bolag med sträng tillsyn från staten. Det rör sig ju om en rent kommersiell verksamhet, och nuvarande ledning framstår verkligen inte som särskilt kompetent. Nästa år är det val. Om de rödgröna tar öer igen så väntas tuffa tider för flyget. Flygskatt på flera hunda kronor per resenär, miljöavgifter och besvärliga tillståndsprocesser. För Arlandas del kan det bli katastrof. Ryanair, som idag är en ganska stor aktör ute på Arlanda kommer förmodligen att skära ned drastiskt på trafiken, och i förlängningen lämna Sverige helt och hållet. Även andra internationella flygbolag med liner på Arlanda kommer att tröttna, exempelvis Delta och Untide som haft liner från nordmerika till Arlanda. Kvar blir SAS matartrafik till Kastrup, och diverse charterbolag. En rödgrön regering kommer förmodligen att försöka att lägga ned Bromma. Man börjar med den kommersiella trafiken som helt stoppas. Men sedan blir Bromma kvar som flygplats för statsflyget och en hel del annan verksmahet. Brommas framtid blir egntligen bara en fråga om det ska finnas kommersiell flygverksamhet för allmänheten eller inte. Flygplatsen blir kvar hur det än går.

@SV:Mats
2025-11-01 11:12

Grejen är den att om S mfl får makten efter 2026 så kommer flera flygbolag downsizea eller lägga ned sin trafik på Arlanda som följd. Det kommer innebära miljontals mindre säten till salu till och från Arlanda vilket knappast ökar tillväxten i landet eller tillväxten på Arlanda.

SV:Mats
2025-10-31 21:12

Då kommer åtminstone Bromma läggas ner om S regerar, det innebär att fokus kan läggas på Arlanda istället för att göra konstgjord andning på en flygplats som ingen nyttjar.

Growth ARN
2025-10-31 18:41

Det finns en utvecklingsplan för Arlanda med spännande byggnationer:
https://www.swedavia.se/globalassets/framtidens-flygplats/kapitel-1—executive-summary_v-01-00.pdf

Andreas
2025-10-31 17:23

Tidö: Problemet är att vi har en minoritetsregering som inte kan fatta egna beslut utan är bakbunden av beroendet av stöd från SD som inte accepterar nedläggning av Bromma.

Mats
2025-10-31 16:06

Har ingen ting att göra med regeringens politik.
Däremot allt att göra med Swedavias inkompetens.
Om det olyckliga händer nästa år att tanten Andersson bildar regering , då återkommer flygskatten och alla möjliga andra initiativ för att försvåra för flygbranschen. Dikterat av dårarna i MP

Johnny
2025-10-31 16:02

Det är bara trams med all snack om fler InterCity. linjer till ARN Det har ingenting med verkligheten att göra.
ser inga flygbolag köa för att ta över linjer som SAS lagt ner.
Behovet finns inte i tillräckligt stor utsträckning för att ett flygbolag kan gå med vinst på dessa linjer.
Satsa i stället på bäst möjliga matarlinjer till olika hubs i Europa

Gh
2025-10-31 15:11

@Tidö vad gör det om Svensson ändå inte flyger för dess klimatångest? Tror inte det spelar någon roll vem som regerar i detta fallet.

Max
2025-10-31 13:56

sv Pax och Tidö. Håller med. Tidöregeringen har gjort “bevara Bromma”-frågan till en populistisk symbolfråga. Svårt att se vad de vinner på att driva denna fråga? Mest prestige och de vill inte tappa ansiktet. Och trots Peter Normanns (M) utredning har de inte rört ett finger för att staten skall börja lösa in Arlanda Express eländet.

Arlanda Express fortsätter med sin katastrofala 15-20 %-iga beläggning (och de kallar sig “miljövänliga”!) över dygnet och ledningen för Arlanda Express har till och med infört lyxigare säten och miljö på tåget. För en 19 minuter lång resa! Tala om att ha för mycket pengar att röra sig med.

Pax
2025-10-31 10:00

Staten måste lös in Arlanda Express Banan så att Pendeltåg kan börja trafikera Arlanda med 15minuters trafik mot både Uppsala och Sthlm C/Söderut samt trafik dygnet runt utan någon stationsavgift.
Man kan fortfarande ha kvar Expressen för de som önskar den servicen.
Kommunikationen till Arlanda är ett skämt och extremt dyr.
Det går knappt att ta sig till Arlanda för de tidiga avgångarna förutom med egen bil eller taxi.
Om vi ska satsa på EN flygplats måste detta lösas. Det skulle även vara en stor vinst för miljön att minska bussar och Taxi.

Utöver det har det blivit extremt långa avstånd att gå på Arlanda med nya säkerhetskontrollen och detta köpcentrum.
Det är en flygplats, INTE ett nytt Mall of Arlanda. Satsa på kärnverksamheten.

Tidö
2025-10-31 09:36

Tidö samarbetet sa att man skulle stärka flyget under mandat perioden. Vad har man åstadkommit, borttagen flygskatt och tillsatt en massa med utredningar. Mycket snack och liten verkstad. Lägg ner Bromma som nu genererar en förlust på 80-100 mnkr årligen enligt Swedavias styrelseordförande och satsa de pengarna på Arlanda. Lös in Arlanda express så det går att ta sej till Arlanda utan att bli skinnad. Trodde det skulle bli nån skillnad med en moderatledd regering men bara massor med tomma uttalanden

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten