Swissairs konkurs onödig – hävdar rapport !
Sent skall schweizarna glömma den nationella förödmjukelsen när klenoden Swissair gick ur tiden i oktober 2001 och tusentals passagerare strandsattes runt om i världen. Bolagets ledning skyllde Swissairs konkurs på händelserna den 11 september. Men konsultrapporten – som publicerades i fredags –menar att det fanns kapital nog för bolaget att fortsätta operationerna, i vart fall under en tid.
Rapporten motsäger vad det konkursade ägarbolagen SairGroup tidigare sagt, nämligen att stoppet den 2 oktober berodde på brist på likviditet och att bolaget endast hade 10 miljoner $ (90 MSEK) på sitt konto. Ernst & Young menar att man hade mer än tre gånger så mycket som kunde ha frigjorts om det inte hade varit för ”administrativa otillräckligheter”. ”Likviditetsfrågan i sig var inte nog för att stoppa flygoperationerna, åtminstone inte den 2 oktober” enligt rapporten. Det framgår också att man i slutet av september betalade ut cirka en miljard SEK, att detta inte var nödvändigt för att upprätthålla trafiken. Man kunde – Ernst & Young – ha använt detta kapital för att slippa flygstoppet.
Den tidigare Swissair-chefen Mario Conti tillbakavisar slutsatserna i rapporten och menar att flygstopp och konkursansökan var oundvikligt den 2 oktober och upprepar att det bara fanns 10 miljoner $ tillgängliga.
Rapporten innehåller tung kritik mot Swissairs styrelse och hur dessa hanterade krisen. –Enligt vår information hade ingen styrelsemedlem solid erfarenhet av operativ ledning och kontroll av ett internationell flygbolag. Swissairs strategi att expandera genom att köpa minoritetsposter i andra – i huvudsak förlustbolag – i Europa. Sabena, LOT och några franska bolag. Det innebar stor riskexponering och – enligt rapporten – saknades riktiga finansiella bedömningar av dessa bolag. Förvärven stressades fram utan några ordentliga genomgångar.
Männen i Swissairs ledning skyller dessa investeringar på att man stod utanför EU och tvingades till investeringar i EU-bolag efter att Schweiz befolkning folkomröstat mot att landet skulle anslutas till EEC – dit Norge och Island hör. Därigenom stängdes Swissair ute från den europeiska marknaden om man inte gick in i allians med bolag som t ex Sabena.
Swissairs finansiella rapportering får också kraftig kritik. Rapporterna från 1999 och 2000 visade inte på de problem som bolaget hade.
Juristerna som hanterar Swissairs konkurs kommer nu att studera rapporten noga för att sedan besluta om eventuella legala åtgärder mot Swissairs tidigare ledning, något som alla fyra politiska partier som ingår i Schweiz regering krävt efter att rapporten från Ernst & Young offentliggjordes i fredags.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

