Uppsala Air: sund konkurrens?
Publicerad den 6 mars 2007Den framtida flygmarknaden i norra Mälardalen - ett möjligt offer för en osund konkurrens
Det har med allt större tydlighet visat sig att man från LFV redan betraktar sig själv som ett bolag.
Med ett drygt halvår kvar tills att resultatet offentliggörs av den strukturöversyn som på uppdrag av regeringen nu sammanställs, och som kan komma att ligga till grund för en rad förändringar hos LFV, i kombination med pågående utredningar gällande nya satsningar på Arlanda, finansiering av dokusåpor samt lansering av nya varumärken så vädrar uppenbarligen en och annan statlig tjänsteman morgonluft!
Bilden: Mattias Sjölund, VD Uppsala Air
Det är nästan som om den nuvarande ledningen för LFV Stockholm Arlanda vill att vi ska förbise det faktum att de fortfarande är en del av ett statligt verk.
Niclas Härenstam, Presschef på LFV Stockholm Arlanda sade i ett pressuttalande (publicerat på flygtorget den 10 april 2006) att Arlanda skall ge satsningen på Uppsala "ett hårt motstånd". Är det meningen att den svenska staten och dess företrädare skall hänge sig åt sådana aktioner? I samma pressmeddelande säger Härenstam att:
"Stockholm-Arlanda Airport är Sveriges överlägset största lågprisflygplats"
En klar förvrängning av sanningen som enbart bygger på Arlandas enorma storlek i kombination med antalet sålda stolar till ett relativt lågt pris och avser därmed inte exempelvis låga avgifter som annars är utmärkande för en lågprisflygplats och som i sin tur ger gynnsammare ekonomiska förhållanden för lågprisoperatörerna att verka under.
Den faktiska lågprispenetrationen i Sverige ligger allt jämt kring 10%, i jämförelse kan sägas att genomsnittet i Europa ligger på c:a 17%, ågprispenetration på över 25% finner ni i exempelvis England och Tyskland, så den naturliga frågan blir varför vi som bor i Sverige skall betala mer för vårt resande än andra europeiska invånare.
Men det är i detta ögonblick skillnaden blir som tydligast att LFV Arlanda vill skapa resultat, konkurrera och vinna utan att, om överhuvudtaget möjligt, inse att staten via LFV redan har 100 % dominans i kärnregionen Norra Mälardalen samt att man inte heller inser olämpligheten i detta tankesätt!
Om exempelvis Arlanda i framtiden initierar en “egen” lågprisprodukt nedsätts möjligheterna för tillväxt utav externa komplement till dagens Arlanda. Verksamheter som annars skulle medge större valfrihet och utbud till i första hand nytillkomna LCC operatörer i Sverige.
I sammanhanget bör poängteras att Skavsta uppfyller ett redan stort behov inom detta område och att överhängande dominans av statlig verksamhet endast resulterar i försämrad konkurrens och till grovt nedsatta möjligheter för såväl flygbolag som resenärer att välja produkt!
En annan tjänsteman på LFV Stockholm Arlanda har i tidningen Take-Off nyligen släppt följande kommentar:
“Om Uppsala Air skulle lyckas så är det för att vi inte lyckats vara konkurrenskraftiga i alla marknadssegment.”
Vi menar att detta uttalande delvis är rätt men samtidigt grovt felaktigt. Rätt är givetvis att all världens flygbolag som önskar trafikera Sverige och framförallt Mälardalen självklart skulle vilja ha Arlanda som accesspunkt i flera hänseenden. Felaktigheten i påståendet är å andra sidan inte, vilket även det är sant, att Arlanda för flertalet lågprisoperatörer är både dyrt och oattraktivt.
Den reella felaktigheten vilar i den grundläggande tanken, en tanke som medger att staten via LFV skall kunna tränga ut nya privata aktörer på en marknad som tills helst nyligen var otänkbar på Arlanda. Lågprisgenren som företeelse och produkt har heller inte en naturlig plats i Arlandas affärsmodell utan är ytterligare ett affärskoncept som man hellre ser hos sig själv än hos någon annan för att bibehålla fortsatt dominans på marknaden. Skall staten agera så?
Sammanfattningsvis är det viktigt att Staten bibehåller kontrollen över en myndighet som sammantaget ansvarar för att att det nationella flygplatssystemet upprätthålls. Samtidigt som det inte under några omständigheter får förekomma situationer där staten tränger ut privata företag som verkar för att, som i detta fall, upprätta nya och kompletterande verksamheter som skall medge större valfrihet och en, ur konkurrens hänseende, fördelaktigare situation för såväl flygbolag som resenärer.
Enskilda statliga tjänstemän till trots så är det viktigt att Sverige i än högre grad lär och uppskattar värdet utav företagande och tydligt visar att utrymme finns för svenska såväl som allt viktigare utländska investeringar i svenskt näringsliv, i detta fall i betydande infrastruktur som i likhet med satsningen på Skavsta medger en ökad lågprispenetration av och därmed välbehövlig ökad tillgång till lågprisflyg och framförallt förbättrad konkurrens på marknaden i norra Mälardalen och södra Norrland.
Det är därför även helt nödvändigt att regeringen i linje med det material Näringsminister Maud Olofsson presenterade för ett antal veckor sedan i DN Debatt genomdriver ett lagförslag som innebär att kommunal såväl som statlig verksamhet, verk eller bolag där staten är majoritetsägare, ej tillåts agera på ett sätt som tränger ut privata bolag från marknaden.
Mattias Sjölund
VD
Uppsala Air AB
Uppsala Air AB arbetar med den kommersilla utvecklingen av Uppsala Flygplats, en verksamhet som beräknas utgöra i jämförelse 3% av den totala verksamheten på Arlanda och med inriktning på europeiska lågprisoperatörer. Bolaget har idag ett samarbete med Flygvapnet, Försvarsmakten samt Fortifikationsverket. Kommersiell start är beräknad till 2008.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten