Willie Walsh sparar –och satsar i BA
Publicerad den 13 mars 2006Det skall bli en ny sparkampanj för de närmaste två åren på £ 450 miljoner, dvs ca 6,1 miljarder kr. Besparingarna skall göras genom en storsatsning på hemsidan ba.com, där direktbokningarna skall öka till 50% av samtliga bokningar. Bort med så många agenter som möjligt alltså.
Även bättre punktlighet, ökad grad av automatisk check in och smidigare bagagehantering, skall bidra till besparingarna.
Men även nya kostnader finnes budgeterade, önskade såväl som oönskade. £ 200 miljoner ( 2,7 miljarder kr) skall satsas på nya World Class med bland annat nya stolar.
Bränslenotan kommer dock att öka med £ 400 miljoner under kommande budgetår, vilket nästan äter upp hela besparingen.
BA budgeterar med en tillväxt på 4-5 % nästa år och får beröm från många håll för att hittills ha lyckats så väl i världens förmodligen ettrigaste getingbo, överfull av lågprisbolag. Allt skall vara klart till det nya livet för BA i Terminal 5 på Heathrow som invigs 2008.
Visst kommer det att bli protester från anställda och agenter, men ingen har råd att vara sentimental eller traditionell. Ingen begär att IKEA eller ICA skall sälja sina varor via återförsäljare, så varför flygbolagen?
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten