Skriv ut  

Swedavia överklagar miljödomstolens beslut

Miljö, Anders Carlsson, den 28 november 2013
De första positiva reaktionerna på det nya miljötillståndet har bytts i en överklagan. Det är förbudet mot raka inflygningar till bana 3 som avgjort saken.

– Inflygningsstoppet gör det omöjligt för Arlanda att möta efterfrågan på flyg i en nära framtid, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

Det tog inte mer än ett par timmar efter att miljödomstolen presenterat det nya miljötillståndet, som Swedavia bestämde sig för att överklaga beslutet. De inledande positiva kommentarerna, bland annat över att taket för co2-utsläpp tagits bort, förbyttes i konstaterandet att restriktionerna mot bana 3 är ett hot mot flygplatsens framtid. Miljödomstolen slog fast att efter den 1 januari 2018 är raka inflygningar mot bana 3, över Upplands Väsby, förbjudna. Det är ett beslut som politikerna i kommunen ser som en seger.

– Det är ett viktigt beslut för oss Väsbybor. Det betyder att bullret minskar i tätorten och vi får möjligheter att vidareutveckla bostadsbyggandet. Domstolen bekräftar med sitt domslut ytterligare en gång att Väsby tätort ska skonas för överflygningar och det innebär att våra behov har lyssnats på, säger Leif Berglund, oppositionsråd (s) i Upplands Väsby kommun.

Men för Arlanda är det ett besked som hotar den framtida utvecklingen av flygplatsen.

– Vi vill fortsätta utveckla direktlinjer med övriga världen då vi är övertygade om att det leder till såväl ekonomiska som sociala vinster för det traditionellt öppna svenska samhället, det tillstånd vi nu fått besked om möjliggör inte en sådan framtid, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.

Stockholm Arlanda Airport har redan tillstånd att låta flygplan flyga vid sidan av Upplands Väsby för att landa på Bana 3, i en kurvad inflygning. Utrustningen finns dock ännu bara ombord på vissa flygplan, kräver särskild utbildning av piloten och att flygbolaget har ett särskilt tillstånd. För att kurvad inflygning ska kunna ske i större skala måste metoden för hanteringen dessutom godkännas av flygsäkerhetsmyndigheterna såväl internationellt, ICAO, som nationellt, Transportstyrelsen.

– Vi vill vara tydliga med att Mark- och miljödomstolens beslut innebär att den begränsning av tillgängligheten i, till och från Sverige som vi stod inför ligger kvar. Då vi inte har kontroll över den tekniska utvecklingen och alltså inte kan påskynda den i någon större utsträckning tvingas vi nu konstatera att inflygningsstoppet år 2018 gör det omöjligt för Arlanda att möta efterfrågan på flyg i en nära framtid, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

Swedavia har därför bestämt sig för att överklaga domen till nästa instans, mark- och miljööverdomstolen. Det innebär att processen nu tas om när den högre instansen ska bedöma frågan om framtiden för inflygningarna till bana 3.

Klicka här för att se hur flygtrafiken rör sig över Stockholm!



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

forts. ti994a
Skrivet av Peter, 2013-11-30 19:37:32
Att Ni skyller på LFV som arbetar för Arlandas bästa och planerar för dess utbyggnad som ska värna Sverige och dess infrastruktur är bara barnsligt. Det är självklart att det finns risk att landets största flygplats i framtiden kommer att bygga ut. Det görs då som det passar flygplatsen och trafiken bäst.

Problemet är alltså i grunden alla de som flyttat till Upplands Väsby och dess närhet och nu gnäller på buller.
Anmäl inlägget
ti994a
Skrivet av Peter, 2013-11-30 19:36:52
Så Du menar att det inte var något gnäll om flyg som bullrar innan 3e banan byggdes?

Jag tror att Du bara försöker att rikta uppmärksamhet på något annat än det riktiga problemet.

Hade folk inte varit så dumma att dom flyttade till ett område i närheten av Sveriges största flygplats så skulle det inte vara något problem.

Anmäl inlägget
Parallellbana+förlängning
Skrivet av Ragge Rugg, 2013-11-30 03:19:18
Novisen Ragge här igen. Här är en annan tanke. Förläng bana 2 till 3600 m och bygg en lika lång parallellbana. Så vitt jag kan se på satellitbilder över Arlanda är det glest befolkat öster och väster om ARN. Då kan man vid sydvindar använda bana 3 för starter och bana 1 för landningar. Vid nordvindar bana 3 för starter och bana 1 för landningar.
Anmäl inlägget
Tjosan
Skrivet av Rutger Jönåker, 2013-11-29 15:16:27
Såg en intervju igår på nyheterna med en dam från handelskammaren som jag inte minns namnet på. Men jag gillade hennes och handelskammarens åsikt i frågan om inflygningen till bana 3. Arlanda är för viktigt för Stockholm och övriga Sverige att ett par tusen nya lägenheter i väsby ska få sätta stopp för Arlandas utveckling... hehe ord och inga visor. Om man nu bor i väsby och störs av flyget så tror jag man ska ta sig en funderare på om man inte ska flytta. Denna kamp kan ni aldrig vinna...
Anmäl inlägget
Inkompetens
Skrivet av ti994a, 2013-11-29 13:36:08
@Peter: Är du medveten om att UV var tätbefolkad långt innan nya bana 3 byggdes? Det är här problemet ligger, i planeringen av dåvarande LFV. Väsbyborna klagar inte på flygplatsen i sig utan den fullständiga idiotin i att bygga en ny bana vars inflygning går rakt över en av Stockholms läns större kommuner. Det är Swedavia (fd LFV) som har skulden i allt detta genom inkompetens, ingen annan.
Anmäl inlägget
Seriöst svar tack.
Skrivet av Peter, 2013-11-29 09:38:40
Bort med Upplands Väsby, det är för mycket buller från invånarna!

Man har ingen rätt att gnälla om man flyttar till ett område där man vet att det finns en flygplats i närheten och att det går inflygningsvägar över området.

Som alla vet så byggdes ju Arlanda där det ligger p.g.a. att det inte skulle störa boende i närheten.
Vad jag inte kan förstå är varför flyttar då folk dit och sedan gnäller??? Kan någon seriös som bor i området informera??
Anmäl inlägget
Arn
Skrivet av Jonas, 2013-11-28 21:52:51
Fixa Arlanda, samt stoppa Swedavias mygel på Bromma
Anmäl inlägget
Umeå
Skrivet av Mange, 2013-11-28 21:36:39
Dock klagar folk och begränsningar finns så pass att säkert 90% av UME start och landningar sker ut över Östersjön.
Anmäl inlägget
Flyg i Björkarnas stad
Skrivet av I norr, 2013-11-28 10:40:58
Flygplatsen i Umeå ligger fyra kilometer från stadskärnan, alltså i princip mitt i stan - ingen klagar! Tvärtom är alla medvetna om hur viktig den är för stans utveckling.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Tommy, 2013-11-28 10:30:46
Kommer säker ett bli lika som på BMA att Arlanda skall bort för att boende störs av flyget för att det bygg närmare flygplatsen, att politiker inte kan tänka ett steg till och att inte bygga bostäder n ära en flygplats, så är då frågan om hur tankegångarna gick när bana 3 planerades om det fanns andra möjligheter att lägga den något annorlunda? ARN byggdes för att det inta fanns bostäder som kunde störas av några boende, politiker är ett gissel även vissa myndigheter!
Anmäl inlägget
Paralellbana.
Skrivet av Ragge Rugg, 2013-11-28 10:30:28
Om man jämför de boende nära London-Heathrow med Väsbyborna kan man ju undra om Väsbyborna har vulkanhörsel......Jag medger att jag inte är så insatt i detta, men diskuterade man aldrig en ev paralellbana till huvudbanan när en tredje bana planerades? Någon som vet? För mig som novis hade det varit det naturliga.
Anmäl inlägget
Beslut
Skrivet av Jompa, 2013-11-28 10:04:06
Är det någon insatt som vet på ett ungefär hur långt det tar innan det kommer ett beslut från Mark-och miljööverdomstolen?
Anmäl inlägget
Sv: biggles
Skrivet av Andreas, 2013-11-28 08:56:35
Bana 1= 01L/19R
Bana 2=08/26
Bana 3=01R/19L
Anmäl inlägget
bana vaddå?
Skrivet av biggles, 2013-11-28 08:52:36
Någon som vill klargöra vilken bana som är vilken på Arlanda?

Bana 1 är bana 17/35 t ex?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev