
Flygbranschens stora utmaning: 1,5 miljoner nya medarbetare behövs
Publicerad den 2 juli 2025Den internationella flygbranschen behöver rekrytera omkring 1,5 miljoner nya medarbetare under det kommande decenniet. Det visar den senaste Aviation Talent Forecast från utbildningsföretaget CAE. Enligt prognosen handlar det om 267 000 nya piloter, 347 000 tekniker och 678 000 kabinanställda globalt. För första gången räknar rapporten även med behovet av 71 000 nya flygledare. Drivkraften bakom den stora rekryteringsvågen är både stark återhämtning i resandet och en väntad pensionsvåg som riskerar att tömma viktiga yrkesgrupper på erfaren personal.
– Behovet av 1,5 miljoner nya medarbetare beror på rekordstor efterfrågan på flygresor och en stor våg av pensioneringar, säger Marie-Christine Cloutier på CAE.
CAE lyfter fram att många länder dessutom har en brist på utbildningsplatser och instruktörer, vilket gör att rekryteringsmålen blir ännu svårare att nå. Exempelvis har USA varnat för att man kan sakna över 25 000 flygtekniker redan år 2028, samtidigt som stora delar av världen tampas med liknande problem.
Personalbrist märks även i Norden
Personalutmaningen är långt ifrån bara ett globalt problem – den märks redan tydligt här i Norden:
– Sverige kan stå inför en brist på både piloter och tekniker. Branschorganisationen Transportföretagen har pekat ut behovet av 200–300 nya piloter årligen. Samtidigt har utbildningar för flygtekniker svårt att fylla sina platser, och många i yrket är på väg mot pension.
– Norge rapporterar svårigheter att bemanna mindre flygplatser med flygledare och tekniker. Bolag som Widerøe och Norwegian har också haft svårt att fylla pilot- och kabinroller, särskilt inför högsäsong.
– Danmark har sett personalbrist på Copenhagen Airport efter pandemin, med särskilt behov av säkerhetspersonal och markhanterare. SAS har också nämnt utmaningar att rekrytera piloter till den växande flottan.
– Finland har brottats med personalbrist inom ground handling på Helsingfors-Vanda, samtidigt som Finnair varnar för att pilotrekrytering är en långsiktig flaskhals.
Den nordiska branschen konkurrerar dessutom internt om samma bas av piloter och tekniker. Många som lämnade under pandemin har inte återvänt, och unga med teknisk bakgrund väljer ofta andra sektorer.
Kommentarer
Som några andra påpekat så gör lönen kontra ansvaret att färre är intresserade av att bli tex flygtekniker. Medicinteknikföretagen betalar betydligt bättre med mindre ansvar och stress. Den bistra sanningen
Jag har arbetat inom flygbranschen på diverse sätt, Swedavia & privata aktörer. Om jag får säga min mening skulle jag aldrig satsa på flygjobb alls. Inom handling är extremt stressigt, mkt dåliga löner. Security ännu värre, Swedavia tja funkar men lönen är urkass. Tanka plan är väll det enda som ger lite plåster på såren men knappast värt besväret. Sverige över lag skit. Sök flyg jobb i Norge eller Danmark om det nu är ett måste annars sök jobb på utsidan. Värt varje krona.
Det råder ingen brist på personal innom flygbranschen. Det råder brist på bra arbetsgivare, villiga att erbjuda drägliga vilkor.
Flygföretagen beklagar sig hela tiden att de inte kan hitta folk, samtidigt söker de personer i 20 års åldern med 30 år yrkeserfarenhet, villiga att arbeta för låga löner enbart när det passar arbetsgivaren utan någon form av anställningstrygghet. Man sparkar erfaret folk när tempot minskar i branschen och förstår inte varför man inte har folk när tempot ökar.
Om bolagen var villiga att ge sina anställda sunda arbetsvillkor med attraktiva löner skulle de inte ha problem att få tag i kompetent personal.
Så om media bara kunde sluta agera megafon åt flygföretagen och faktiskt ifrågasätta varför de inte får den personal de behöver och varför de är så snabba på att göra sig av med dem när det inte passar så kanske en sund debat om arbetskraft skulle kunna uppstå.
Om det är en kapplöpning om kompetensen så kanske flygbolagen ska sluta att använda sig av “Tik-Tok videos” i sina ansökningsprocesser? Mogen och erfaren personal drar sig från att söka dessa tjänster.Det skriker “fjortis” om hela rekryteringen och singnalerar att bolaget är oseriöst.
Skulle rekommendera yngre att utbilda sig till Flygtekniker ett yrke som kommer att ge er många möjligheter både i Sverige och utomlands dessutom när ni blir äldre så finns det många alternativa arbeten inom till exempel CAMO
Att det skulle vara/uppstå pilotbrist är nonsens. Finns och har alltid funnits piloter utan jobb
Unga vill inte jobba under de förutsättningar som gäller inom flygbranschen. Flygbranschens arbetstider är en katastrof numera. Massor av helger o större delen av sommaren, julaftnar o ofta långa perioder borta från nära o kära. De är inte intresserade att offra familj o vänner för en ibland något högre lön…
Flygbranschen har ett jätteproblem redan nu att rekrytera o det gäller både de större o mindre bolagen. De som natälls idag är ofta inte de bästa eller mest lämpade.
“Många som lämnade under pandemin har inte återvänt, och unga med teknisk bakgrund väljer ofta andra sektorer.”
Artikeln besvarar frågan själv. Om man inte återvänder så säger det en del om branschen. Flygbranschen är på dekis och inte direkt attraktiv att jobba inom. Resultatet är att man får in de minst intellektuella individerna överallt. Oftast med skev verklighetsuppfattning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten