LFV återtar flygledningen
Innan årets slut lär LFV få i uppdrag att ta över flygledningen på de regionala flygplatserna. Detta enligt rykten på regeringskansliet och är inte bekräftat officiellt. Myndigheterna som bevakar och styr över marknaden för flygledning föredrar att LFV återfår ett monopol. Detta kan man utläsa i en nyligen släppt rapport och hur luftfartsmyndigheten öser medel över LFV och ekonomiskt motarbetar de privata alternativen på marknaden. Vad säger Konkurrensverket och EU kommissionen om utvecklingen?
svar
Det kanske är så att staten tycker att ett “visst projekt” behöver fylla sina lokaler för att få lite payback på dom enorma investeringar som gjorts i namnet av att man skulle göra stora besparingar
Vad som framkommit stärker mycket att det är bättre att ha en huvudman för all flygtrafikledning, staten.
Allt annat blir enbart problem!
@@Niclas, ansvaret för att tekniken i TWR fungerar är ju Flygplatschefens ansvar.
Du skriver “ACR är en tjänsteleverantör inom flygtrafiktjänster som håller med certifierade flygledare …”
Det är just detta som är problemet, en tjänsteleverantör!
Tänk efter vad det innebär.
D.v.s inget ansvar för att tekniken fungerar!
Det blir ett problem för flygplatserna.
Crille, nu måste du nog förklara dig. Det är väl flygplatsernas ansvar att hålla med och ansvara för att tekniken finns på plats.
ACR är en tjänsteleverantör inom flygtrafiktjänster som håller med certifierade flygledare och levererar kostnadseffektiva produktionstimmar under flygplatsernas öppethållning. Nu har jag hört att ACR även startat ett bolag som i våras blivit certifierat för CN (communication and navigation). De har under åren sett stora brister från de bolag som verkar inom området teknik. Enligt rykten anställer ACR tekniker runt om i landet och har för avsikt att under hösten börja leverera kundanpassade tjänster inom teknik och underhåll. ACR utmanar det gamla och det är till fördel för de flesta. Dock kanske inte för alla!
Ja du. Hade bara ACR gjort det dom borde gjort, med 6 års framförhållning, genom att säkerställa anslutningen till (gratis) radardata så hade det aldrig hänt. Men sånt kostar förstås, och riskerar ägarnas aktieutdelning
LFV kan få leka bolag i det övre luftrummet och få skruva lite på teknik mm. De behöver inte bedriva flygtrafiktjänster på flygplatserna då de bevisligen inte vill eller ställer bara till det för kunderna. Se bara det kreativa beslutet om att stänga ner radartäckning på fem flygplatser. Var ligger samhällsnyttan i det beslutet. Finns inga ursäkter eller förklaringar. Bara en dominerande aktörs sett att visa hur lite ansvar man vill ta för brukarna i luften. Du som skriver under som pilot kanske tyckte detta var ett bra initiativ av LFV m fl. Kanske vore bäst för Sverige om bara SAS fick flyga i vårt luftrum. Konkurrens är ju inte bra och andra flygbolags piloter kan ju inte vara lika duktiga som vi i Sverige. Stäng ner det som fungera bra. Bättre så!!
Jag håller med @Piloten om att all flygledning i Sverige borde ligga på LFV. Sverige är ett litet land och det behövs inte fler aktörer. Sjöfartsverket svarar ju för samtliga lotsar i landet.
Tycker det är bra om trafikledning inom flyget samordnas och har en huvudman, staten. På samma sätt som polisen har han om vägtrafiken.
Min erfarenhet av experimentet med olika företag som en del av flygtrafikledningen på flygplatser är inte optimal.
Flygplatsen kan gärna ägas och drivas av olika aktörer men flygledningen bör skötas av en huvudman för hela landet.
En stor missuppfattning och felaktig information. Däremot pratas det om i korridorerna att tillåta det statliga bolaget Swedavia att få upphandla flygledning i konkurrens. Historiskt har det visat sig att det finns stora belopp att spara för svenska flygplatser som går ut i upphandlingar. Liknande resultat ser vi i England, Norge, Spanien och Tyskland. Flygsäkerhet äventyras inte av att andra certifierade bolag levererar tjänsterna. Logiskt att tillåta Swedavias flygplatser att spara pengar. Konkurrenskraft gynnar resenärerna på sikt!
@Jens, vem har tagit fram denna rapport och vad heter dokumentet?
Vilken rapport?
Regeringens politik på luftfartsområdet är helt kass över lag.