Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu avvecklas flygskatten!

Tråden startades av Albatroz

Idag (1 Juli 2025) är flygskatten officiellt avvecklad, skatten som trädde i kraft 2018 under S regering har gradvis höjts under åren och i år ligger skatten på 77/323/517kr per flygstol beroende på resans distans. Under sommaren förra året beslöt regeringen & Sverigedemokraterna att slopa skatten med motiveringen att den är skadlig för svensk ekonomi och konkurrenskraft, och att den är ineffektiv för att minska flygets klimatpåverkan, vilket enligt dåvarande regering var skattens huvudmål. Arlandas mycket bristande återhämtning efter pandemin har riktat många ögon mot svensk flygindustri och konkurrens, i utredningen som nyligen lämnades in konstateras det att åtgärder måste vidtas. Nu. En punktskatts inkomster väger inte upp de ekonomiska och logistiska förlusterna en kvävd flygindustri bär med sig. Att flygskatten avskaffas ses av flera som ett startskott på Arlandas utveckling.

-Det finns för få argument till att ha kvar skatten idag, inte minst när den motverkar sitt initiala syfte, de Europeiska länder som behåller eller införskaffar flygskatter har en betydligt starkare etablering och konkurrenskraft.
Säger Fredrik Kämpfe hos TF.

Vid årsskiftet införde Danmark en något dyrare flygskatt som år 2030 ska nå 50/310/410DKK (75/463/613kr respektive), därför tror flera att Arlanda genom att slopa Sveriges flygskatt nu kan ta upp konkurrensen med både Kastrup & Gardemoen där Arlanda halkat efter rejält.

Publicerad den 2025-07-01 14:01
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

Sv @Sv monopol
2025-07-10 06:38

I dagsläget har Ryanair inga flygningar mellan orter inom Sverige.
Deras service utbud har varierat mycket.
Du bör göra en mer noggrann kontroll så blir nog resultatet ett annat.

@Sv monopol
2025-07-09 17:50

Det du skriver stämmer fortfarande inte för Ryanair i Sverige, många av deras rutter från Sverige har funnits mer än 3 år

Sv Monopol
2025-07-09 13:38

SAS har inte monopol på Göteborg!
 
Ryanair och Norwegian fick inte nog med kunder så de slutade flyga på destinationen.
Ryanair brukar förhandla till sig rabatter på flygplatsavgifter med det är i max tre år. När det tar slut flyger man inte mer på den linjen.
 
Kanske gäller samma sak för Norwegian.

Monopol
2025-07-09 05:21

Sv Stockholmare:
Eftersom att SAS har monopol på t.ex. Arlanda – Göteborg kan de väl redan ta hur mycket betalt de vill egentligen, så länge de inte ser till att fler väljer att åka tåg.

Bättre var det när både Norwegian och Ryanair hade flighter på den rutten. Tjejen flög Arlanda – Göteborg för knappt 160 kr ToR med Ryanair vid ett tillfälle när de just startat.

Komiskt
2025-07-09 05:17

@Sixty Ännu mer komiskt att du väljer att undvika att besvara påståendet om att allt fler väljer Sverige som semestermål, just efter att du påpekat Tidöpartiernas och avogsamhet mot utländska besökare.

Stockholmare
2025-07-08 12:15

Sänker flygbolagen biljettpriserna nu motsvarande skatten eller är det enda som händer att kunderna fortsatt får betala och mellanskillnaden rasar igenom hålen i bolagens fickor?

Sixty
2025-07-08 06:44

Sv Andreas.
Svar på fråga 1 : Tidöpartiernas dominerande parti ser inte positivt på ett utökat “visit friends and relatives” som utgör en viktig del för tillväxten inom flyget.
Svar på fråga 2: MP:s motstånd kommer inte alls att dominera en ny regerings uppfattning om utökad internationell handel, export och att välkomna människor att besöka Sverige oavsett anledning.

Andreas
2025-07-07 20:46

Sixty:
“Sossarna och deras stödpartier har en betydlgt aptitligare syn på internationellt utbyte mellan människor.”
Inte om det sker med hjälp av flyg, väl? Man kan väl inte kalla stödpartiet Miljöpartiet för flygvänligt?

@Sixty
2025-07-07 17:35

Nu tror jag att även du förstår att just turistandet till USA är en försvinnande liten del i det totala flygturistandet från Sverige.

Ganska komiskt också att du pratar om tidöpartiernas ”avogsamhet mot utländska besökare till Sverige” när det första man ser idag när man slår på nyheterna på TV är att ”allt fler turister väljer att resa till Sverige”.

Sixty
2025-07-07 14:57

USA har nu beslutat höja avgiften för ESTA dvs “inträdesbiljetten” till USA från 20 USD till 40 USD. Om avgiften är i form av en flygskatt eller en visumavgift är egalt. Nu kommer det kosta nästan 400 kr att ansöka så det lär knappast öka efterfrågan på flyg till USA. Ett bra exempel på vad högerregeringar betyder för flygbranschen.

Sixty
2025-07-07 13:34

Sv @Sixty. Att tala om “folkutbyte” visar bara att du inte verkar förstå att flygbolag lever på att människor vill träffas, besöka vänner och släktingar och göra affärer över gränserna. Tidöpartiernas politik går ut på att minimera dessa viktiga parametrar som är förutsättningar för ett ökat flygande. Det är en gåta för mig och många andra att det finns människor med dessa åsikter inom flygbranschen.

@Sixty
2025-07-07 10:30

Det enda “internationella utbyte mellan människor” jag skulle kunna se från Sossarnas och övriga vänsterns håll är väl ett folkutbyte av svenskar mot mer och åter mer invandring.

På vilket sätt skulle tidöpartiernas slopade flygskatt vara sämre för internationellt resande? Du skriver bara en massa nonsens.

Sv Henkan
2025-07-06 16:03

Du har med all säkerhet fått en hel del fördelar av den skatt folk betalt in.
 
Dina föräldrar fick barnbidrag kanske också bostadsbidrag.
Din skolgång har betalts med skattemedel.
Fri tandvård och läkarvård som ung mm.
 
Du bör glädjas över att många betalt skatt som kommit dig till del.
 
Det finns många länder där det är betydligt sämre för många.
 

Sixty
2025-07-06 13:35

Henkan. I jämförelse med Tidöpartierna och deras avogsamhet mot utländska besökare till Sverige är sossarna rena drömmen. Tidöpartierna vill satsa på nationella traditioner, mer eller mindre isolera Sverige och ser helst att svenskarna också semestrar hemma med Skansen som höjdpunkten. Sossarna och deras stödpartier har en betydlgt aptitligare syn på internationellt utbyte mellan människor.

Henkan
2025-07-06 10:37

Om ett drygt år är troligen S (med stödpartier) tillbaka med sin otäcka blöta filt av skatter.

Elhajen
2025-07-05 19:08

Fixa Arlanda så Sverige inte blir flygbolaglöst och en matar flygplats som Palle landet som folk säger är en marionettstat

John
2025-07-05 12:08

Sälvklart är det bra att flygskatten tas bort.
Men tror inte man ska förvänta sig någon eksplosiv utveckling av flygresandet av den anledning
Arlanda flygplats problem stavas Swedavia. Swedavia har på inget sätt mäktat med uppgiften att utveckla flygplatsen. ARN spelar inte alls i samma liga som CPH.
Se till att få in en proffs flygplats utvecklings och driftsbolag, annars kommer ARN aldrig att bli mer än en matar flygplats till olika hubs runt om i Europa

Flygresenär.
2025-07-05 05:28

Det var en absurd, impopulär och fullständigt ineffektiv skatt som aldrig borde ha inforts.
Lyckligtvis är det aldrig för sent att rätta till misstag.

Flygintresserad
2025-07-04 06:19

@Besviken debattör håller med dig flygskatten har nog marginell påverkan på Inrikesflyget. Sedan är det väl självklart att man ska utnyttja den nya tekniken med web möten

Besviken debattör
2025-07-03 13:58

@fler flygplatser. Du verkar helt ha missat att huvudorsaken till att företag och myndigheter numera har skippat endagarsresor inrikes istället har web-möten. Flygskatten har inget med minskningen att göra.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500