Featured article image

SAS lägger rekordorder på 45 Embraer E195-E2 – satsar på ny regionalflotta

Publicerad den 1 juli 2025
Kommentarer
SAS tar nu ett stort kliv i sin återhämtning efter rekonstruktionen – SAS har just lagt sin största flygplansorder direkt från en tillverkare sedan 1996. Att man valt Embraer, och inte Airbus eller Boeing, säger en hel del om hur SAS ser på sin framtida roll.

Det handlar om 45 Embraer E195-E2 med köprättigheter till ytterligare tio flygplan. Affären är värd cirka 4 miljarder dollar och enligt SAS handlar det om att modernisera flottan, stärka den regionala trafiken och minska klimatpåverkan.

SAS satsar på regional expansion via SAS Link

Med ordern vill SAS både förnya flottan och stärka sin roll som nav för regional flygtrafik i Skandinavien och vidare ut i världen. Affären presenterades på en presskonferens på Kastrup i Köpenhamn, SAS viktigaste hubb.

– Det här är en definierande stund för SAS, sa vd Anko van der Werff i samband med offentliggörandet.

De nya flygplanen ska placeras hos SAS Link, SAS regionala bolag, och sättas in på kort- och medeldistanslinjer i Skandinavien och Europa.

Målet är tydligt: bättre förbindelser mellan mindre städer och större knutpunkter, och en mer flexibel och kostnadseffektiv produktion på linjenätet där större Airbus- och Boeing-maskiner inte är optimala.

Embraer E195-E2 – en teknisk uppgradering med lägre utsläpp

För oss som följer flygindustrin är det här också intressant ur ett tekniskt perspektiv. Embraer E195-E2 är ett så kallat “next-gen narrowbody”-plan med plats för upp till 146 passagerare. Det är betydligt tystare, snålare och modernare än de E195 från första generationen som SAS redan har i drift via SAS Link.

E195-E2 drivs av Pratt & Whitney PW1900G-motorer, och har en bränsleförbrukning som är 29 procent lägre än tidigare versioner – samtidigt som bullernivån minskar med 62 procent. Flygplanstypen är redan testad med 100 procent hållbart flygbränsle (SAF), och väntas certifieras för det inom en snar framtid.

SAS vill växa från Köpenhamn – men Sverige och Norge får också draghjälp

De första leveranserna sker i slutet av 2027, och SAS har säkrat leveranserna med cirka ett flygplan per månad i fyra år. Redan nu signalerar SAS att flygplanen kommer bidra till bättre täckning i Sverige och Norge, inte minst genom tätare förbindelser till Köpenhamn. Det stärker SAS i kampen om den nordiska inrikesmarknaden – där konkurrensen från lågprisaktörer och mindre regionalbolag verkar vara på väg att öka.

Som vi ser det, är detta också en viktig markering från SAS: man är inte längre ett flygbolag på defensiven, utan planerar för tillväxt, inte minst inom hållbar regionaltrafik. Att Embraer, snarare än Airbus eller Boeing, står för den första stora nybeställningen efter Chapter 11-processen säger en del om hur SAS ser på sin framtida roll – mindre, smartare och mer fokuserad på lönsam trafik från rätt typ av flygplats.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Nissephilsner
2025-07-01 17:21

Små flygplan som kostar nära lika mycket att driva som A320. Varför?

Mr €
2025-07-01 16:48

Blir en ny DC-9-41, gissar ägandet snabbt blir sale-leaseback då SAS inte har råd att äga mera än några enstaka. Så hoppas P&W motorerna fungerar för SAS denna gången..

En admin
2025-07-01 16:40

Smaka på det alla ni belackare av SAS.

Gullan Purser&FlygplansExpert
2025-07-01 15:32

Härliga nyheter, ett jättebra val, tyst modernt och bränslesnålt. Generösa utrymmen i galley (köks avd), här kommer flickorna och mina stewsrds att kunna arbeta snabbt och effektivt & brygga ångande härligt brasilianskt Embraerkaffe. Detta var sommaren bästa nyhet.

Micke L
2025-07-01 14:49

Perfekt, kan ju SAS i framtida jobbannonser skriva att man söker lastare som är 0,5 meter långa.
Den här maskinen är en riktig “ryggdödare” för lastpersonalen.

Spännande!!
2025-07-01 13:14

Synd att de inte gick på A220 och gick på en hel-flotta med airbus men blir nog billigare där de inte behöver skola om alla på samma sätt

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500