Featured article image

SAS lägger rekordorder på 45 Embraer E195-E2 – satsar på ny regionalflotta

Publicerad den 1 juli 2025
Kommentarer
SAS tar nu ett stort kliv i sin återhämtning efter rekonstruktionen – SAS har just lagt sin största flygplansorder direkt från en tillverkare sedan 1996. Att man valt Embraer, och inte Airbus eller Boeing, säger en hel del om hur SAS ser på sin framtida roll.

Det handlar om 45 Embraer E195-E2 med köprättigheter till ytterligare tio flygplan. Affären är värd cirka 4 miljarder dollar och enligt SAS handlar det om att modernisera flottan, stärka den regionala trafiken och minska klimatpåverkan.

SAS satsar på regional expansion via SAS Link

Med ordern vill SAS både förnya flottan och stärka sin roll som nav för regional flygtrafik i Skandinavien och vidare ut i världen. Affären presenterades på en presskonferens på Kastrup i Köpenhamn, SAS viktigaste hubb.

– Det här är en definierande stund för SAS, sa vd Anko van der Werff i samband med offentliggörandet.

De nya flygplanen ska placeras hos SAS Link, SAS regionala bolag, och sättas in på kort- och medeldistanslinjer i Skandinavien och Europa.

Målet är tydligt: bättre förbindelser mellan mindre städer och större knutpunkter, och en mer flexibel och kostnadseffektiv produktion på linjenätet där större Airbus- och Boeing-maskiner inte är optimala.

Embraer E195-E2 – en teknisk uppgradering med lägre utsläpp

För oss som följer flygindustrin är det här också intressant ur ett tekniskt perspektiv. Embraer E195-E2 är ett så kallat “next-gen narrowbody”-plan med plats för upp till 146 passagerare. Det är betydligt tystare, snålare och modernare än de E195 från första generationen som SAS redan har i drift via SAS Link.

E195-E2 drivs av Pratt & Whitney PW1900G-motorer, och har en bränsleförbrukning som är 29 procent lägre än tidigare versioner – samtidigt som bullernivån minskar med 62 procent. Flygplanstypen är redan testad med 100 procent hållbart flygbränsle (SAF), och väntas certifieras för det inom en snar framtid.

SAS vill växa från Köpenhamn – men Sverige och Norge får också draghjälp

De första leveranserna sker i slutet av 2027, och SAS har säkrat leveranserna med cirka ett flygplan per månad i fyra år. Redan nu signalerar SAS att flygplanen kommer bidra till bättre täckning i Sverige och Norge, inte minst genom tätare förbindelser till Köpenhamn. Det stärker SAS i kampen om den nordiska inrikesmarknaden – där konkurrensen från lågprisaktörer och mindre regionalbolag verkar vara på väg att öka.

Som vi ser det, är detta också en viktig markering från SAS: man är inte längre ett flygbolag på defensiven, utan planerar för tillväxt, inte minst inom hållbar regionaltrafik. Att Embraer, snarare än Airbus eller Boeing, står för den första stora nybeställningen efter Chapter 11-processen säger en del om hur SAS ser på sin framtida roll – mindre, smartare och mer fokuserad på lönsam trafik från rätt typ av flygplats.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Tompa
2025-07-06 07:46

@ Harald. Det är samna motorer på denna som A220. Båda har och har haft samma problem.

@ Micke L
2025-07-05 12:36

är A220 bättre betr lastares arbetsmiljö, eller CRJ , eller B737 för den delen..

@ Tompa
2025-07-05 12:32

jasså, A 220 har ugf samma motortyp som Embraer E195 2
P&W gtf motorer som också finnas på A320 neo i annan variant..

@ spännande
2025-07-05 11:33

A220är inte något airbus flygplan, men en Bombardier.
A 220 har inget gemensamt med andra Airbus flygplan

To
2025-07-04 18:11

Super kul nyhet med stor flygplansbeställning till SAS! 🙂

Marartrafik
2025-07-03 12:02

Kan det vara så att SAS kommer bli ett rent matarbolag till hubbarna CDG/AMS/CPH från mindre orter och man lägger över det mesta i SAS Core till LINK framöver, eftersom det är där expansionen ska ske? Kommer man samtidigt krympa A320-flottan till förmån för Embraern?

Dimi
2025-07-03 12:01

Vet inte hur det att flyga med dem,men de är hemska att jobba med.

Anders
2025-07-03 09:36

SAS Danmark har 3 bolag men med 5 olika kabinavtal. SAS Link kallas för SAS Lowcost. Lönerna för kabinen är ca 35% lägre än på main och 25% lägre än hos Connect. Vem som ska flyga alla dessa är ogreppbart med tanke på danska avtalen som är så kassa. SAS Link i Norge har i stort sett samma avtal som “riktiga” SAS. Men tyvärr får man inte strejka i SAS Danmark. Det har man förhandlat bort för kabinen. Det betyder att SAS anställer till 90% utländsk arbetskraft som accepterar dessa dåliga avtal. Så flyger du med Link är du garanterad att prata engelska eller italienska eller spanska. Servicenivån följer med från Ryanair, wizzair Eller liknande. Lycka till med Businessclass.

@pilot
2025-07-02 19:23

Instämmer. Pilotlönerna på SAS Link är under all kritik. Ett av de sämsta kontrakten hos någon “Main Carrier” i Europa.

pilot
2025-07-02 15:03

Kanske dags att se över villkor och löner inom framförallt SAS Link om man nu ska storsatsa på en EMB flotta. I stort sett alla som är i SAS Link har internt biddat över till A320/330/350 senaste rundan.

Man måste få ordnade villkor om man vill hitta folk som stannar i SAS Link.

Dagen löner är ett riktigt lågvattenmärke.

Kapten Bo
2025-07-02 14:48

Kul för Embraer att dom får en rejäl order på 195:an version 2. Och för passagerarna. Tyst och rymlig utan mellansäte.
Flög Embraer i 20 år, har inte ett ont ord att säga!

Mats Ekman
2025-07-02 08:13

Jag hade mycket hellre velat se A220 !

Mr €
2025-07-02 08:00

Kommer Air Baltic att flyga på samma rutter med sina A220 blir det svettigt för SAS att tjäna pengar, dock finns chancen att de inte får några slot’ar ?

Roger
2025-07-02 07:00

Dag att starta ett Svenskt flygbolag så vi slipper göda danska intressen

Tompa
2025-07-02 06:42

Hoppas motorerna fungerar nu. Den typen har varit kantad av enorma problem och restriktioner.
Lastrummen väldigt små om det blir trubbel om det tex är många skidor eller golfbagar samt kräver minimänniskor för att lasta.
Och vem ska flyga dom? Sas avtal med sina piloter är extremt dåligt ( för piloterna) så en hel del som söker dit är så dåliga att de blir hemskickade för de inte klarar jobbet. Link har ännu sämre vilkor och får då anställa piloter av ännu sämre kvalitet då alla hellre vill flyga Airbus/Boeing.

Lön
2025-07-02 01:03

Blir lönerna på Link för piloter något att leva på i samband med denna beställning?

Harald
2025-07-01 22:34

Ett första steg att harmonisera flottan med främst KLM som också storsatsar på E195-E2.

Som passagerare föredrar jag detta plan framför A220 alla dagar i veckan, som i grunden ändå inte är utvecklad av Airbus utan av Bombardier – och som glänsar mest med återkommande motorproblem hos olika operatörer, bla SWISS.

Åkt E195-E2 i både Brasilien och hos KLM och är imponerad över hur tyst den flygplanstypen är i kabinen. 2 + 2 är komfortmässigt en mycket bra säteskonfiguration, och ändå är dessa Embraer betydligt rymligare än dagens CRJ-900.

Olof
2025-07-01 22:10

Såja dags för tillväxt och hållbarhet, helt rätt drag

Nissephilsner
2025-07-01 19:21

Små flygplan som kostar nära lika mycket att driva som A320. Varför?

Mr €
2025-07-01 18:48

Blir en ny DC-9-41, gissar ägandet snabbt blir sale-leaseback då SAS inte har råd att äga mera än några enstaka. Så hoppas P&W motorerna fungerar för SAS denna gången..

En admin
2025-07-01 18:40

Smaka på det alla ni belackare av SAS.

Gullan Purser&FlygplansExpert
2025-07-01 17:32

Härliga nyheter, ett jättebra val, tyst modernt och bränslesnålt. Generösa utrymmen i galley (köks avd), här kommer flickorna och mina stewsrds att kunna arbeta snabbt och effektivt & brygga ångande härligt brasilianskt Embraerkaffe. Detta var sommaren bästa nyhet.

Micke L
2025-07-01 16:49

Perfekt, kan ju SAS i framtida jobbannonser skriva att man söker lastare som är 0,5 meter långa.
Den här maskinen är en riktig “ryggdödare” för lastpersonalen.

Spännande!!
2025-07-01 15:14

Synd att de inte gick på A220 och gick på en hel-flotta med airbus men blir nog billigare där de inte behöver skola om alla på samma sätt

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten