Skriv ut  

Jonair kanske tar risken att landa i Mora

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 juli 2019
Flygbolaget får landa i Mora, men inte om landningen subventioneras. Den bistra sanningen gör att flygplatsen nu är på fallrepet. Det upphandlade flygbolaget räknar dock på om de ska våga ta risken att mellanlanda.

Det är nu 16 månader sedan som Mora hade linjetrafik till Arlanda. Då lyfte för sista gången flygplanet som flög den upphandlade linjen Sveg – Arlanda efter en mellanlandning i Mora. Arrangemanget med att kommunen stod för kostnaderna för mellanlandningen stred nämligen mot reglerna och när subventionerna drogs in ville inte flygbolaget ta den ekonomiska risken för ett stopp i Mora.

Nu är den nya upphandlingen av flygtrafik i Norra Sverige genomförd och Mora står fortsatt utan linjetrafik till Stockholm. Resenärer till Stockholm tvingas ta bilen medan maskinen från Sveg passerar över huvudet på dem. Lokala politiker har uppvaktat regeringen men inte fått något gensvar, Mora förblir utan trafikplikt.

I den nya upphandlingen har uppdraget att flyga trafiken från Sveg har gått till Jonair som av allt att döma ska sätta in en Beechcraft King Air 200 med åtta stolar ombord på sträckan. Det kan tolkas som att chansen till en mellanlandning nu är helt utesluten när passagerarna från Sveg fyller kabinen. Men från Jonairs sida vill man nu räkna på om det finns kommersiell bärkraft i en mellanlandning som alltså måste ske på egen ekonomisk risk. Regelverket säger nämligen att det är tillåtet att mellanlanda i Mora men inte att ta emot offentliga subventioner.

- Först och främst skulle vi då direkt få sätta in ett större flygplan som tar 19 passagerare och sedan måste vi vara ödmjuka och lyssna på vad passagerarna till och från Sveg säger om en mellanlandning, säger Jonairs vd Mattias Eriksson till Mora Tidning.

Att det finns en marknad med bärkraft är de flesta i regionen övertygade om. När linjen upphörde i början av 2018 hade närmare 4 000 personer flugit året innan, merparten affärsresenärer. Även flygplatsen framtid står på spel. Utan regelbunden linjetrafik har Dala Flyget som driver flygplatserna i Mora och Borlänge knappast möjlighet att fortsätta verksamheten i Mora vilket i så fall av allt att döma leder till nedläggning.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Billigare flyga det mindre flygplanet
Skrivet av Sv @PF, 2019-07-03 13:18:43
För flygplan med max 10 säten för passagerare utgår ingen flygskatt. D.v.s man kan spara upp till 480:- per flygning i detta fall. Det minskar kostnaden med minst 249.500:- /år vid en t/r flygning vardagar.
Anmäl inlägget
PF
Skrivet av PF, 2019-07-03 02:22:39
Krävs väl inte en pilot för att inse att ett mindre flygplan drar mindre bränsle än ett större flygplan?
Anmäl inlägget
@PF
Skrivet av alo´so pf, 2019-07-02 15:56:10
Tror du det är mer miljövänligt att flyga 8 stolar istället för te.x 19 ?
tror inte du är nån pilot flying
Anmäl inlägget
Staten
Skrivet av PF, 2019-07-02 12:28:40
Inte så märkligt om efterfrågan inte är större, läste att det bara var några tusen resenärer per år till vissa av dessa orter. Kanske till och med ganska klokt med tanke på miljödebatten som råder.

Flygbolagets val av storlek på planen känns faktiskt helt rätt i tiden.
Anmäl inlägget
Staten
Skrivet av PF, 2019-07-01 15:19:06
Är det inte märkligt att staten godkänner offentliga subventioner till flyglinjer med kapacitet till 8 passagerare?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev