Första A320 på plats i Oslo – skyndar på utfasningen av 737
Publicerad den 2020-08-17 00:00av Redaktionen Uppdaterad den 2025-01-15 21:01Vägen mot en enhetsflotta inom SAS fortsätter. Nyligen landade en första Airbus A320neo i Oslo och ska därifrån flyga inrikes i Norge. Samtidigt lämnar Boeing 737 flottan i allt högre takt.
SAS Airbus A320neo
SAS är just nu mitt uppe i leveranserna från Airbus. Hälften av de 80 beställda Airbus A320neo finns på plats tillsammans med hälften av de åtta A350-900. Tillväxten i medeldistansflottan gör också att utfasningen av Boeingmaskinerna skundas på, redan idag har de sista Boeing 737 lämnat Stockholm och det femtiotal maskiner som finns kvar är koncentrerade till Oslo.
Men också där gör nu Airbus sitt intrång. Nyligen landade en första A320neo, SE-RUA, öronmärkt för Oslo och trafik på ibland annat Trondheim och Stavanger. Den ska följas av fler de kommande två åren och skyndar av allt att döma på utfasningen av Boeingflottan.
– I nuläget räknar vi med att de sista 737 NG maskinerna har fasats ut under första kvartalet 2023. Det är något snabbare än de ursprungliga planerna, säger Niklas Hårdänge, ansvarig för SAS flygplansflotta till Flygtorget.
Boeing 737-maskinerna i SAS flotta har 10-20 år på nacken, en del är ännu äldre om de som togs över från Braathens räknas in. De äldre som finns kvar i dagsläget levererades dock de första åren på 2000-talet men försvinner alltså i en allt snabbare takt, upp till ett flygplan var tredje vecka om slutdatumet 2023 ska uppnås. Det leasade maskinerna går tillbaka till ägarna, en del säljs till andra flygbolag medan en del plockas isär och säljs i delar. Bland annat motorer, landningsställ och dörrar är efterfrågade på begagnatmarknaden. Det finns även en efterfrågan från fraktmarknaden som gör att en del ägda individer ur SAS Boeingflotta är på väg att konverteras till fraktmaskiner. Den rådande situationen på flygmarknaden gör dock att efterfrågan är svagare.
När flottförnyelsen inom SAS är genomförd kommer basuppdelningen , vilka flygplan som hör hemma var, att ha mindre betydelse än tidigare. Rörligheten bland både flygplan och besättningar ökar i en enhetsflotta. SAS egen flotta blir av allt att döma något mindre än vad den är idag, fler flygplan är på väg ut än de som kommer in. Samtidigt finns frågan kvar om vilken flygplanstyp som ska fylla behovet av en maskin i kategorin under A320neo.