
Förslag: Gör fjärde banan på Arlanda grön
Publicerad den 20 oktober 2020Kommentarer
Tur att man bor nära kastrup. Nordens bästa flygplats som dessutom byggs ut och morderniseras utan trams
vilka idioter det är som har kommit på att ARN behöver fler banor?Ingen som har nån verklighetsförankring eller vett eller kunskap i allafall
Som andra skriver här, se till att det går att nyttja det som finns, och förläng 01R/ 19L.
Sen kan man se till att riva T2-3-4 nu när trafiken är nästan obefintlig, bygg på tomten en ny tidssvarande terminal.När denna står klar, riv T5
Som tidigare skribenter skriver – dagens tre banor på Arlanda räcker. Med en förlängning av bana 3 (01R/19L) samt flexibelt nyttjande av de parallella banorna kommer kapaciteten att räcka mer än väl.
Korta stunder på dygnet kan komma att kräva slots, något som är helt normalt. Att försöka lösa detta med en ny bana vore en massiv förstöring av såväl kapital som resurser.
Se istället till att existerande banor går att använda! Förläng de som behöver förlängas och ta bort de miljörestriktioner som finns kringa användandet. Spelar ingen roll om det finns fem banor om de är belaggda med nyttjandeförbud.
Jag tycker att det är roligt att Stockholms Handelskammare, Brommas främsta försvarare bytt fot. Kan det vara så att lobbyist pengarna från BRA har sinat? Förra rapporten om att Sveriges landsbygd skulle dö utan Bromma flygplats var ju kraftigt sponsrad av BRA
Flytta flygtrafiken från Bromma till Arlanda. Gör Bromma till ett nytt motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla allt allmänflyg kring huvudstaden till Bromma.
Kanske skulle man anställa kompetent folk och effektivisera lite. Heathrow har två banor och hade 2018 475000 rörelser.
Gatwick har EN bana och hade 2019 283000 rörelser..
Att investera miljader skattekronor på en 4:e, helt onödig bana, som dessutom bara flygplan med nollutsläpp skall få använda visar Stockholms Handelskammeres totala inkompetens i frågan.
Kanske skulle man anställa kompetent personal och effektivisera i stället. Heathrow har två banor och 2018 hade man 475000 Flygplansrörelser.
Det behövs ingen fjärde bana på Arlanda. Det räcker med att förlänga bana 01R/19L med 1000 meter. Vi kommer förmodligen inte på långa vägar upp i den trafik vi hade innan pandemin.
Det är nog fler faktorer som spelar in än de du ser framför dig tror jag.
Vilket trams. Glidflyga kan man väl göra överallt! Man kanske skulle börja med att få dit intresserade flygbolag innan man kastar miljarder i sjön. Trängsel på ARN, när har det hänt?
Tät framtida trafik med relativt sett små elflygplan Bromma till Gardemoen respektive Vanda skulle ta passagerare från relativt sett större flygplan på den traditionellt starka linjen Arlanda – Kastrup.
I tre av våra grannländer finns var sitt flygbolag med utrikesflygambitioner, som vill ta marknadsandelar i Stockholm.
– Vilket av dem är framtidens vinnare?
Vad hände sedan med gröna inflygningar?!
Än idag ligger ju planen in till ARN och stöttar med motorerna vid landning.
Hur svårt kan det vara att lägga alla plan i en kortare inflygning och därmed spara bränsle?!
Att det är obehagligt för pax är en bluff.
Vid start har planen säkert samma vinkel som vid grön inflygning med nosen lite nedåt….
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten